Jag behöver en FANUC 0 program kod

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
cinc

Re: Jag behöver en FANUC 0 program kod

Inlägg av cinc »

Verktygen har bestämda platser i magasinet.
Så här ser det ut även på andra Fanucmaskiner med armväxlare jag har varit i kontakt med.

Postprocessorn som används har jag inte gjort om så jättemycket.
Verktygsväxleriet har jag nog inte gjort någonting med efter vad jag kan minnas.

Denna Matsuura är inte min maskin utan en kunds som jag kör någon dag i veckan.
Som Nisse från Poolia ungefär....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ok, jag förstår ändå inte. :humm:

Enbart den här koden för verktygsväxling?
T01 M06;
T02;
Står maskinen och väntar på att magasinet ska indexera till rätt position?

På min maskin går det till så här:
Vi antar att startverktyget T01 sitter i spindeln.
Bearbetningen startar - samtidigt indexerar jag magasinet till T02, med koden T02 M28 M16.
När indexeringen är klar plockar armen ur verktyg T02 ur magasinet med M16, och ställer sig i väntläge.
Magasinet indexerar nu till T01, med koden T01 M28 under full bearbetning, dvs nu är allt klart för den kommande verktygsväxlingen.
Verktygsväxling till T02 med kod M06. T01 stoppas tillbaka i sin potta.
Sedan fortskrider det liknande, magasinet indexerar fram T03 och plockar ut detta till väntläge osv.
Givetvis är det i praktiken andra verktygsnummer än T01-T02-T03, det var bara ett exempel.
tkgb

Inlägg av tkgb »

Swemill kul att vi har liknande upplägg för programmen :)
Man vill ju gärna att det ska se ut på ett visst sätt även om inte allt är 100% nödvändigt för funktionen.
Fast på just den maskinen programmet var till måste faktiskt G49 vara med efter varje verktygsväxling annars läser den inte in det nya G43 längden på nästa verktyg :doh:
Det kan nog vara lite olika vad som funkar modalt och inte modalt i Fanuc.

mvh tommy
cinc

Inlägg av cinc »

Säter:
Jag antar att du fann denna växling i början på mitt programexempel.

Om du tittar i slutet på programmet så ser att när T2 växlar i så står det T1 på raden under.
Det innebär att den ser till att T1 är redo i växelposition.
Nästa gång programmet startas så börjar det med att T1 växlas in och T2 görs redo.

Verktyg 2 sitter alltså kvar i spindeln under tiden arbetstycket byts.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, det är ju en smaksak om man låter första eller sista verktyget sitta i spindeln vid byte av arbetsstycke.
Själv kör kör jag med första.

#Nästa gång programmet startas så börjar det med att T1 växlas in och T2 görs redo.#

Jo, så långt är jag med.
Men när T2 är redo, finns det ju ingen kod som indexar tillbaka magasinet till T1.
T1's tompotta måste ju vara förberedd inför den kommande verktygsväxlingen.
Eller är det någon slags automatik som sköter det?
cinc

Inlägg av cinc »

Verktyget landar i en mellanstation innan det lyfts in i kedjan igen.
Så verktygsväxlingen sker omedelbart programet startas.
Kör man väldigt korta operationer så kan man väl förlora nån sekund om verktygsnumren ligger långt ifrån varandra.

Det lönar sig nog inte så mycket att börja mickla med postprocessorn för det brukar alltid dyka upp något annat konstigt då och den gör väldigt säkra program som den är nu.
Dessutom så skriver jag nästan aldrig ISO-program för "hand".

Och jag fakturerar per timme.....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det låter som att verktygsväxlaren fungerar likadant som på min maskin.

Jag har inga synpunkter på att postprocessorn skulle vara fel.
Jag är bara nyfiken på hur verktygsväxlingen programeras på en modern maskin.

Jag ser inte M-koden i ditt program som lyfter ut verktyget i mellanstationen.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hallå grabbar, jag råkade vara borta 12 timmar o här är det fullt :D :tumupp:
Vad gäller mer kod så räcker det o blir över. Swemill fyllde min pc men fortsätt gärna att diskutera mer
om vad som är vad runt Fanuc 0.
Så tack tkb, säter, swemill, cinc,
Kanske dubblerar jag men i min är G28 som nämdes till utgångspunkt för byta verktyg, G29 är att återgång till G54 ursprung ?? -där är jag osäker!

Jag fick ett tipps från cnczone om att man kan göra en egen ATC rörelse om den ordinarie krånglar, vilket jag
förstått att många maskiner gör. De snackade om Macro programering. Jag lägger in några så får fler nytta av det.
Olika tipps mellan varje ........rad

...........................................
%
O7001
N1G17G80G40
G54
S3000M3
G90G0X12.7Y-5.6
G43Z80.H2
M8
Z5.
G81G98X12.7Y-5.6Z-1.R5.F200.
G80
M9T10
G91G28Z0.
M5
M6
N2G17G80
G54
S3000M3
G90G0X12.7Y-5.6
G43Z80.H10
M8
..........................................

It does not hurt to have a macro. It can actually help in many ways. If you happen to know what program number the tool change macro was then
I can tell you what parameter to set in order to call that program with an M6 code.

Here are the parameter settings for calling custom macros.
Parameters 230-239 to call programs 9020-9029
Parameters 240-242 to call programs 9001-9003

So let’s assume for example purposes you used program 9020 for your tool change macro. You would need to set parameter 230=6. Now create a program number 9020 and below is the basic code that will do a tool change for you.

O9020(TOOL CHANGE PROGRAM)
#3=#4003—(sets #3 equal to modal G90 or G91)
G40G80—(tool dia cancel & canned cycle cancel)
G91G28Z0M9—(tool change position in Z & coolant off)
M19--(tool orientation)
G28Y0M5—(tool change position in Y & spindle stop)
T#4120—(calls modal T)
M6—(tool call of modal T value)
G#3—(reinstates previous G90 or G91)
M99--(sup program end)

.................................................................

Here's my thread in this (Fanuc) forum
0-MC on Kryle VMC, lost parameters

My MPG works....axes jog. Tool changer....not so good.....

Here is the T/C macro listed in the Kryle "program training course on Fanuc OMF control" manual:

O9003

G91 G28 Z0.;
G28 G40 X0. Y0.;
M23;
M19;
M21;
M26;
G0 Z110.;
M24;
G28 Z0;
M25;
M22;
M99;

ATC Function list

M23 ATC reference check
M19 Spdl orient
M21 Magazine right
M26 Tool Unclamp
M24 Tool Select
M25 Tool Clamp
M22 Magazine Left

...............................................
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Svarar säter först i sin senaste fråga. G49 = Cancel Length Compensation enl. min bok. Samma som swemill skrev.

Jo, ni undrar varför jag vill ha en egen postprocessor. Tag tankade ner säkert 10st från Bobcad till min Sinumerik 810M.
Ingen funkade korrekt! Jag är ju fortfarande lekman jämfört med er som har detta som yrke. Igår vart det 6 månader sedan jag körde min Emco men visst blev det spånor :)

Jag har bra med handböcker o framför allt pdf-filer men de skall jag trô mej igenom efterhand. Det känns så onödigt att göra
som förra gången skriva 20 försök med G41 o när man kunde det så försvann att förnuft när man skrev G42 :humm:

Bobcad är väldigt noga med att jag skickar alla G, M, G80 koder som funkar i "min" maskin, de säger samma sak.
de har ingen "general file" utan de som ligger där är från kunder. Processorn kostar mej inget och de redigerar den till jag är nöjd. Dessutom får jag en till varje maskin. Ingår i min licens! så igentligen är ju 2800:- spänn inte så dyrt för BCC v.23.
med keylock som man inte vill fixa mer. Jag kan allså ha Bobcad på 100 maskiner bara keylocket är med.

så varför inte fortsätta med det ovanliga.
Om jag fattar rätt så är G53 maskinnollan eller?
cinc

Inlägg av cinc »

säter skrev:Det låter som att verktygsväxlaren fungerar likadant som på min maskin.

Jag har inga synpunkter på att postprocessorn skulle vara fel.
Jag är bara nyfiken på hur verktygsväxlingen programeras på en modern maskin.

Jag ser inte M-koden i ditt program som lyfter ut verktyget i mellanstationen.
Programmet som jag postade tidigare körs i en maskin från 1986.Så modern är den inte....
Det behövs ingen M-kod för att få fram verktyget till mellanstationen.
Det sköter T.. efter växlingen om.
Swemill

Inlägg av Swemill »

DW: Åja, så farligt var det väl inte! Var ju bara ett program och dessutom handskrivet! Visserligen uppkopierat och 10st
arbetsnollor (bitar). Glömde förresten i mailet att G54.1 P01 osv har du ju antagligen inte på din maskin så dessa är ju bara att ta bort om du ska testa programmet.

Angående G53 så vet jag som sagt inte om det finns fler fördelar än att slippa skriva G91 koden men vad jag vet så behöver många maskiner G28 eller G30 för att hamna i rätt läge för verktygsväxling men funkar det också med G53 så är det ju smidigt!?

Maskinerna med äldre armväxlare ni diskuterat påminner om en maskin vi har på jobbet. Tycker den är så jäkla bökig och måste ha "mycket" kod eller ett underprg. för att byta verktyg... men det är ju såklart en vanesak som med alla andra saker.
Tycker t.ex själv det funkar smidigt med endast G92 på min gamla maskin men det hatar / kan de flesta inte ens köra!

Riktigt smidigt är ju dock de nya armväxlarna... Bara att kalla på nästa verktyg direkt efter ett byte med tex T2 och sedan när man ska byta bara skriva M6 var man än står. Tjoff så går den upp och skiftar och man sprutar spån igen efter ett par sekunder! :tumupp: "Felet" är väl att man blir lite bortskämd och de "vanliga" maskinerna blir inte lika roliga...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Angående G53 så vet jag som sagt inte om det finns fler fördelar än att slippa skriva G91 koden men vad jag vet så behöver många maskiner G28 eller G30 för att hamna i rätt läge för verktygsväxling men funkar det också med G53 så är det ju smidigt!?#

Jag tror det är precis som jag misstänkte.
G28 är en kvarleva från gamla maskiner som inte hade G53-G59.
Det finns fortfarande kvar och går att använda.
How the heck does G28 work?

What about G53?
Most current model Fanuc and Fanuc-compatible controls allow G53 - movement relative to the zero return position. For machining centers that allow G53, the command

G53 X0 Y0 Z0

will send the machine (at rapid) straight to the zero return position in X, Y, and Z. Unfortunately, older controls do not allow G53. Since G28 works on all Fanuc and Fanuc-compatible controls, most programmers prefer to use the (complicated) G28 command so they can run their programs on all machines their company owns.
http://cncci.com/resources/tips/how%20g28%20works.htm

Dvs. har man en maskin med G53-G59, finns det ingen anledning att gå över i inkrementalmode och köra G28.
Det bara ökar risken för en smäll.

#Maskinerna med äldre armväxlare ni diskuterat påminner om en maskin vi har på jobbet. Tycker den är så jäkla bökig och måste ha "mycket" kod eller ett underprg. för att byta verktyg... men det är ju såklart en vanesak som med alla andra saker.#

Då förstår du hur jag har det. 8)
Väldigt bökig att programera, och ytterst lätt att det blir fel, speciellt om man ska börja ändra ordningsföljd på verktygen.

DW:
M23 ATC reference check
M19 Spdl orient
M21 Magazine right
M26 Tool Unclamp
M24 Tool Select
M25 Tool Clamp
M22 Magazine Left

Intressant med M-kod för "Tool Unclamp".
Jag har faktiskt aldrig testat om jag har en sådan.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Idag var familjerna inbjudna till Parker Hannifin, grabben jobbar där. Där stod en hög HÜLLER HILLE som hade "egen lokal"
med bandmatningsystem för vertygen. Alla med Sinumerik på, dock såg jag inte vilken version. Såg ingen som handhackade
koden heller -de har nog inte gått den långa vägen :humm:

swedmill:
fick du lite bilder på skiten maskin?
G54.1 P01 vad innebär koden?

I min bok står ex G54.P00 shift amount of work coordinate system
P01 work zero point offset amount of work coordinate system 1(G54) hur nu jag skall tolka det är jag inte på det klara med ännu.

säter:
du skriver allså de raderna för verktygsbyte som står under DW.
Risk att jag får göra liknande eftersom förra ägaren nämnde att ATC felade ibland. Vad som kan gå fel vet inte jag men
jag bör väl kolla upp ändlägesbrytarna, alla tre, tabort 20kg aluspån i X-Y axeln.
Swemill

Inlägg av Swemill »

DW: Jodå, jag fick ditt mail med bilder. Trevligt att du börjar komma på plats. Biltemas grönsåpa för rengörning var ett bra tips, ska testa det vid tillfälle. Har en del ingrodd skit kvar på min sedan min maskin gick med grafit.... Det sitter som berget.

ATC felat kanske avhjälps med rengjorda kontakter och maskin...? Jag skulle nog undviket ett eget macro och annars försökt hitta felet! Ska man ha ett eget macro så har jag för mig att man får laborera med fördröjjningstider också, men det gäller kanske inte alla maskiner?
I vilket fall så borde ju maskintillverkaren haft koll på vad dom gjorde när dom byggde styrningen!

M-koder för verktygsväxlingen är ju också helt efter hur maskintillverkaren valt att göra med detta i "ladder". På min gamla maskin kan jag t.ex inte styra detta alls med M-koder utan istället med "switchar" på panelen, eller såklart annars även automatiskt med M6.

G54.1P01 osv är helt enkelt fler arbets kordinatsystem. I min maskin på jobbet så har jag de vanliga G54 - G59 + G54.1 P01 - P99 så där klarar man sig rätt bra.... :vissla:

Säter: Ok, G53 är en "ny" variant och inget G0, G91, G28 eller G30 nödvändigt för att komma direkt till noll position! Detta hade jag ingen aning om och måste testa! Blir dock endast aktuellt i min gamla 3M maskin om den nu tar G53 eftersom jag faktiskt annars heller aldrig behöver skriva den gamla koden. Har registrerat i parametrar förvalda M-koder som hämtar små underprg. för detta.

M12 = G0G91G28Z0 = Bra vid endast verktygsbyte.

M13 = G0G91G28Z0Y0 = Bra vid materialbyte / innan M01 för renblåsning - kontrollmätning.

M14 = G0G91G28Z0Y0 + G28X0 = Alla axlar i absolut nolla. Bra ibland vid byte av vissa arbetsstycke.

M15 = G0G91G28Z0Y0 + G30X0 = Absolut nollor med X i en andra referenspunkt = bord längst åt höger. Bra vid behov av frigång till stort arbetsstycke vid verktygsväxling, eller vid användande av 4'e axel / delningsapparat. G30 koden fick jag rätt "på köpet", eftersom min maskin ursprungligen var en palettmaskin och använde G30 där. Detta gav också bonusen med 4st extra M-koder att styra indexeringar på min hemmapulade stegmotor delningsapparat.

M12 och M13 använder vi också på jobbet i alla maskiner så det är väldigt lätt och smidigt....

Angående "omständiga" armväxlare igen så har maskinen på jobbet förvånansvärt ett relativt "modernt" 0-M system men det är väl maskinens uppbyggnad av verktygsväxling som bidrar till "krånglet". Är annars en riktigt stabil och pålitlig HAMAI -80 talsmaskin men den saknar även en tool-display, vilket jag tycker det är riktigt drygt att vara utan...

Vad är det för Fanuc system på din maskin Säter? Lite lustigt att "nya" G53 finns men en bökig verktygsväxling.... Även här är det väl maskintillverkarens val som är "skuld" till det!?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Ok, G53 är en "ny" variant och inget G0, G91, G28 eller G30 nödvändigt för att komma direkt till noll position!#

Nja, jag skriver alltid "G0 G53 X0 Y0 Z0"
Det förutsätter naturligtvis att verktygsväxlingspunkten är samma som maskinnollan.

#den saknar även en tool-display, vilket jag tycker det är riktigt drygt att vara utan... #

Vad är en tool-display?
Visar den positionen i verktygsmagasinet?

#Vad är det för Fanuc system på din maskin Säter?#

Det är en udda gammal fågel, Fanuc-7M.
Dessa system är från sent 70-tal. Tvärtom mot vad man kan tro, är de äldre än Fanuc-6M.
-7M måste ha varit Fanuc´s första system med G53-G59.
Notera att systemet saknar bildskärm, och använder inte decimalpunkt.
Skriv svar