Vaar ute och provkörde i blötsnö i dag. Gick riktigt tungt. Och det förebannade wellman motorkontrollern ville inte ge full effekt. Lyckades köra 10m innan de två fulladdade skruvdragarbatterierna var slut
Får nog dra ner på flickvännens julklapp i år och åka på biltema och köpa blyacar
Nu har jag fixat back också. Monterade ett 2-pols relä som jag korsade och fick på så vis motorerna att byta riktning. Har även fixat så fartreglaget ger 100%, var bara lite justering som behövdes.
Har dock ett stort problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med. Jag tappar ibland kontakten med bandvagnen och den kör helt på eget bevåg. Då jag lyckats jaga ikapp den och stängt av huvudströmmen och slår på den igen funkar allt som det ska igen. Och efter ett tag uppstår samma problem.
Jag kör med en gammal 6-kanals Futaba sändare med tillhörande mottagare. Nån som har en idé?
Bilder är alltid kul. Så jag hade en liten fotosession på matbordet. Bilderna är tagna med mobilkamera. Men man ser vad det är iaf
I denna lådda som är nått gammalt mätinstrument från ett mejeri sitter servo för styrning och fartreglage. Har även kopplat in frekvensmätren paralellt över batterierna så man kan ha koll på spänningen.
I denna lådda sitter wellman fartreglaget samt relät till backväxeln.
Ska eventuelt prova på kallsnö i morrn. Får se om jag filmar. Beror på hur bra det går
Provkörningen gick sådär. Den orkade köra runt i blötsnön men det gick väldigt sakta (går rätt fort på plattmark). Batterierna dog också väldigt snabbt. Så jag återgick till verkstan och satte ihop två stycken 30V batterier på 1.3Ah vardera. Blir provkörning på lördag. Får se om det blir mer drag i snön då. Kanske det blir en liten film.
Hittade problemet med att bandvagnen tappade kontakten med radion. Märkte att då jag hade dåligt med batteri i sändaren så började bandvagnen lättare leva sitt eget liv. Och dåligt med batteri är 80% så det måste vara nått fel på sändaren....
Japp de är knäpptysta. Men tycker fortfarande den är lite klen. Motorerna är specade för max 60V 2A. Men kör nu 30V och de orkar inte dra runt banden då man svänger i djupsnö. Att öka till 60V blir både dyrt och opraktiskt så man måste kanske linda om motorerna. Nån som har nått tipps?
Moddade vellman fartreglaget så nu går den som sjutton i snön. Efter lite funderande på hur kasst det fartreglaget egentligen är bestämde jag mig för att bygga ett nytt av en arduino. Håller som mest på att programera nu, men pga mindre ekonomisk kris pga inköp av oscilloskop får nog själva hårdvaran vänta ett tag
Fick lite pengar i examenspressent så nu blir det beställning från elektrokit Koden till nya fartreglaget är klar och testad. Nu behöver den bara en arduino för att styra bandvagnen.