CO_36-4444_2897.jpg
Jag har testat Classes lite äldre mätare "PM300" med ganska dystra resultat om du har annat än ren sinusformad ström.
Nya PM300 (36-4444) ser ut och ha MKT liknande skärm och funktioner, troligtvis lika usel.
Den äldre PM300 hade typ peakvärdes mätning som den sedan bara delade med rot(2) x "cosfi" (i deras fall tiden mellan U peak och I peak). Jag hade den inkopplad på min luft/luft värmepump och då mätte den ca 13% fel.
Däremot så har classe en BILLIGARE mätare, 36-2897 och den mäter bättre på pumpen (inverterstyrd kompressor).
Jag har dock inte kopplat den till "miljonkronorsenergikalibreringsutrustningen" på jobbet än (där jag kan mäta/jämföra/syntisera vilken ström/spänning/fasvinklar/övertoner/halv-vågsklippning jag vill... inom vissa gränser såklart) så jag har inga absolut-fel jag kan uppge med precision. Så 36-2897 har iaf flera samples per halvcykel än PM300.
Som frenzy tipsade så är en "tavelmonterad" mätare ett alternativ till billig mätare med precision, försök dock få tag i en mätare som har så låg bas-ström som möjligt, typ heller 5A bas än 10A bas.
Låg bas strömmen sätter högre krav på energimätningen i lägre strömområdena.
En mätare med 10A bas ström behöver inte ens mäta strömmar under 40mA. 5A bas = 20mA.
Nu plockar jag ur minnet här så jag skall inte svära 100% på detta men ungefär...
Energimätningskraven på en 10A bas ström mätare (klass 2%) är:
0-39mA -100% +20%
40-199mA -20% +10%
200-> +-2% (alla strömmar här avser cosfi 1... cosfi 0,5 har generösare gränser)
Energimätningskraven på en 5A bas ström mätare (klass 2%) är:
0-19mA -100% +20%
20-99mA -20 +10%
100mA -> +-2%
och slutligen... en 3fas mätare har fel-tillägg på obalanserade strömmar och spänningar, DVS använder du bara 1fas av tre är det inte säkert den mäter lika bra.
Alla jäkla normer om energimätare och % hit och % dit är en djungel

så jag kan tjäna lite pengar åxå!! Muahaha.
TomasL skrev:Elektor gjorde en test för några år sedan, och i den testen mätte alla hyffsat rätt oberoende typ av last (även laster med mycket övertoner).
Mja... jag har ännu inte sett ett riktigt seriöst test av stickproppsmätare, dvs mätningar som ett mätlab fixar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.