CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
snigelen

Re: CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.

Inlägg av snigelen »

PopUnoNkoK skrev:(Hur gör jag för att få kortare URL, alltså skriva en egen text?)
Man skriver in URL:en i "öppningstaggen" och texten i mellan. För att få Google skriver man

Kod: Markera allt

[url=http://www.google.com/]Google[/url]
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Handlar man från England så "tillkommer" det ingen moms då det "ingår" i priset, eller tull.
Den kostar m.a.o. som det står.

Item location: Portsmouth, United Kingdom = den skickas från England

Den säljaren, säljer som privatperson.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Snigelen: Tack, det kommer att hjälpa. :)

Angående moms disskussionen: Alltså jag har försått det ungefär som "drh" beskriver det i den sista posten häröver. Men hur vet Tullen att det är ett företag som köpt. Förvisso får jag juh tillbaka momsen men det skulle vara skönt att slippa betala den innan man får ut paketet.

drh: Jag hoppas att du kan, när du får tid, ge en bild av hur du upplever din maskin.

Tack för alla svar hittils.
Jag är dock fortfarande lite orolig att den är för klen för att fräsa i lite tjockare alu eller liknande.

MVH Peter
m_thread

Inlägg av m_thread »

Hej

Jag har precis beställt en 6040 CNC från säljaren som skeppar från Portsmouth. Just nu befinner den sig troligen på en lastbil nånstans, men den borde vara här i veckan.

Jag köper maskinen på mitt företag men säljaren verkar vara en privatperson i Kina.

Återkommer med info när den anlänt och jag har fått fakturan/kvittot i min hand.

Förresten, vet någon om SmoothStepper finns att köpa i sverige/europa, eller är det en beställning från tillverkaren 'Warp9 Tech Design' som gäller?

/F
persa

Inlägg av persa »

Angående moms

Du hänvisar till ditt VAT-nummer när du beställer av företaget i England. Dom kan sedan kolla att det är giltigt
Företaget i England skriver deras eget och ditt VAT-nummer på fakturan, och behöver då inte lägga på någon moms på fakturan i och med att det är en affär mellan 2 företag inom EU
Tullen ser detta på fakturan
Du redovisar momsen på två ställen i momsdeklarationen som tar ut varandra så du behöver aldig betala in moms till skatteverket

Detta förutsätter ju att det verkligen är ett företag inom EU du köper varan av och som utfärdar fakturan

Kontakta skatteverket om du fortfarande är osäker
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

m_thread skrev:Hej

Jag har precis beställt en 6040 CNC från säljaren som skeppar från Portsmouth. Just nu befinner den sig troligen på en lastbil nånstans, men den borde vara här i veckan.

Jag köper maskinen på mitt företag men säljaren verkar vara en privatperson i Kina.

Återkommer med info när den anlänt och jag har fått fakturan/kvittot i min hand.

Förresten, vet någon om SmoothStepper finns att köpa i sverige/europa, eller är det en beställning från tillverkaren 'Warp9 Tech Design' som gäller?

/F
Glöm inte att lägga upp bilder på din 6040 :)
Ska bli "intressant" att få veta vilket skick din är i.

Enda kvittot jag fick är det man får från Paypal.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Det blir absolut bilder på min här när den kommer.

Hur gick det med ersättning för det som var trasigt i din leverans? Har du fått nya delar än?

Edit: Såg i ursprungstråden att det verkar ha ordnat sig :)

/F
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Smoothstepper: Man köper från Warp9 eller någon av de som är återförsäljare, samma pris dock och vad jag vet ingen inom EU.
Smootstepper USB är en bra produkt med en bristfällig manual, min har funkat fint men är något känslig för statisk laddning av maskinen när jag fräser MDF, det går säkert att avhjälpa med bättre jordning men kan vara bra att veta. Plast och alu är inga problem alls.

Jag tycker dock att du ska vänta med att köpa den om det inte är akut, det är en ny version på g, ESS, Ethernet Smootstepper med utökade funktioner och bättre störkänslighet.
Den har bland annat tre hela portar och tester pågår bland ett flertal Mach3-användare, se denna tråd:
http://www.machsupport.com/forum/index. ... 071.0.html

Jag köper nog en sådan till mitt projekt så småningom.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Stort tack för informationen angående ESS. Jag har ju inte ens fått själva fräsen än, så stressad är jag inte...

Min tanke med att skaffa SS var att slippa köra något gammalt as till burk för att styra maskinen via LPT. Om man framöver kan köra över Ethernet så är det ännu bättre. Jag kan då ladda ESS med g-kod från laptopen från annat rum i huset och slippa sitta i ett kallt garage :)

Tills vidare blir det att plocka ihop en skräpburk från delar som ligger eller testa att köra en pc-card <-> LPT lösning på laptopen. Är det någon som testat det senare och lyckats?

/F
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

PC-card brukar inte funka efter det jag sett på Mach-forumet, jag använder stationära mini-datorer från dell och HP till sånt här, inte lika klumpigt som en stor dator och med riktig LPT.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Here we go again...

Kod: Markera allt

Mach3 Minimum Requirements:
 Desktop (using the parallel port) 

◦32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7 Operating System (64-bit will not work)
◦1Ghz CPU
◦512MB RAM
◦Non-integrated Video Card with 32MB RAM
◦Basic Computer Skills (ability to copy/rename files, browse directories, etc)

Laptop / Desktop (using an external motion controller) 
◦Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7 Operating System
◦1Ghz CPU
◦512MB RAM
◦An appropriate external motion controller (options can be found on the Plugins page)
◦Basic Computer Skills (ability to copy/rename files, browse directories, etc)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

PC-card lär inte fungera i 99% av fallen...

Gammal burk föressten... jag byggde just en splitterny CNC-burk med tredubbla paralellportar med nyinköpta komponenter bara för 2-3månader sen...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så hade jag förut dvs en dator som styrde 3 olika maskiner (inte samtidigt förståss) med 5 LPT portar.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Min referens till 'gammalt as' var med tanke på ett gammalt chassie jag har stående sedan ett par år tillbaka i förrådet ;) Självklart kan man bygga en ny fin miniburk med LPT port om man vill. Fast jag tycker det skulle kännas bättre att lägga de pengarna på en SmoothStepper i stället.

/F
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Brukar hitta mina minidatorer i containers, har hittat 5 st hittils, alla över 2GHZ!
Skriv svar