Lödstation - Kjell, Jula, Clas O, Biltema - Synpunkter
Re: Lödstation - Kjell, Jula, Clas O, Biltema - Synpunkter
Plastringen i stativet har också krympt på min Weller WHS 40, dock har jag alltid haft ett annat stativ tillhands och inte tänkt mer på det. Fast köper man en idag tycker jag det felet borde vara åtgärdat, men är man intresserad av WHS 40 bör man nog kontakta Weller för att bekräfta att så är fallet.
Har lödstationen från Biltema, fast utan display. Har haft den i 4-5 år. Den har funkat helt ok för dom arbeten som jag har haft behov av. Effekten är väl lite klen när man skall löda RG 213 kabel i PL-kontakter, så då får det bli gaspenna istället. Hylsan som håller fast lödsprtsen har en mutter som gängar upp sig ganska lätt. Det sitter ett gult halkskydd på handtaget som kan vandra lite med tiden, men går att trycka tillbaks. Upplever inte att kabeln till kolven är stel. Den kommer upp i inställd temperatur på ca 2min. Jag har aldrig använt Weller produkter så jag kan inte göra någon jämförelse mellan dessa.
-
Tack för alla svar. (ni får förstås fylla på mer om ni har fler synpunkter)
Jag kommer att avvakta lite. Jag var helt inställd på att köpa i veckan men jag ska läsa på lite mer.
Eventuellt gå upp i pris men det tar emot eftersom det är massor med prylar man vill lägga pengar på.
MVH Peter
Jag kommer att avvakta lite. Jag var helt inställd på att köpa i veckan men jag ska läsa på lite mer.
Eventuellt gå upp i pris men det tar emot eftersom det är massor med prylar man vill lägga pengar på.
MVH Peter
Det beror litet på hur länge du tänker ha den och hur mycket du tänker använda den...
Jag har en från Biltema och är mycket nöjd efter 10 år.
Har använt många andra modeller och tycker att Biltemas är lika bra.
Har använt många andra modeller och tycker att Biltemas är lika bra.
Jag har själv bara en lödpenna dvs ingen tempreglering inget alls förrutom stickpropp i stickpropp ur 
Funkat prima den också i minst 10 år och lödning ute i bil/garage/traktor mm
Har en penna från biltema också och den fungerar lika bra den, dock är den inte så mycket använd men väl uppe i respektabel ålder
Sååå hållbarhet så duger de nog, däremot är sladdarna styva som armeringsjärn vilket har lett till olyckor såsom neddragen penna samt viss svårighet att löda. Skulle byta kabel men se det gick inte.
Har tänkt i två år att få köpa mig en men alla säger ersa/weller osv och där kostar det minimum 1500:- eller däromkring även på eBay vilket jag tycker är lite dyrt så då kollar man på liknande ovanstående men då stuper man i spetsträsket, vilka det finns bra spetsar till sen blir man mest less och så har det pågått i två år nu...

Funkat prima den också i minst 10 år och lödning ute i bil/garage/traktor mm
Har en penna från biltema också och den fungerar lika bra den, dock är den inte så mycket använd men väl uppe i respektabel ålder

Sååå hållbarhet så duger de nog, däremot är sladdarna styva som armeringsjärn vilket har lett till olyckor såsom neddragen penna samt viss svårighet att löda. Skulle byta kabel men se det gick inte.
Har tänkt i två år att få köpa mig en men alla säger ersa/weller osv och där kostar det minimum 1500:- eller däromkring även på eBay vilket jag tycker är lite dyrt så då kollar man på liknande ovanstående men då stuper man i spetsträsket, vilka det finns bra spetsar till sen blir man mest less och så har det pågått i två år nu...

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har äntligen fått tummen ur och lagt upp ytterligare en lödstation,
samt röjt lite på hemsidan under lödning.
Denna är riktigt snabb på att komma upp i temperatur
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=1165
Swech
samt röjt lite på hemsidan under lödning.
Denna är riktigt snabb på att komma upp i temperatur
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=1165
Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En 75 wattare för 600 spänn är inte dåligt, du.
Litet tip-to-grip avstånd också, ser det ut som?

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Efter lusläsande av manualen så skriver jag ned den till 60W.
Hursomhelst så räcker det till med effekt iallafall..
Alla spetsar som jag kränger passar också till den..
Swech

Hursomhelst så räcker det till med effekt iallafall..

Alla spetsar som jag kränger passar också till den..
Swech
-
Det blev en från Biltema. Förmodligen inte det bästa köp jag gjort men nu ska jag försöka vara positiv. =)
Den främsta anledningen till att det blev den var tyvärr otålighet.
Jag var på biltema i Lördags och ville löda nu i helgen så det blev den. Har dock inte haft så mycket tid till att löda som jag trodde så jag har ingen åsikt om den än.
Jag hoppas att den håller ett par år i alla fall.
Tack för alla bra svar och råd. Trots att jag gjorde tvärt emot de flesta av dom.
Den främsta anledningen till att det blev den var tyvärr otålighet.

Jag var på biltema i Lördags och ville löda nu i helgen så det blev den. Har dock inte haft så mycket tid till att löda som jag trodde så jag har ingen åsikt om den än.
Jag hoppas att den håller ett par år i alla fall.
Tack för alla bra svar och råd. Trots att jag gjorde tvärt emot de flesta av dom.

Såg denna i reklam från konken idag: http://www.conrad.se/DIGITAL-L%D6DSTATI ... 89_1508030
Verkar ju nice ändå
Verkar ju nice ändå

Nu har du ju köpt kolv, men vill ändå instämma i Weller kören.
Jag köpte min WCTP-S ( 50 W, serienummer 285 ! ), i 1982 eller så. Fram till för ca 3-4 år den gick den 8-14 timmar om dagen, varje dag (Jag ersatte den då med en större triplestation med varmluft och sug). Har bytt spets kanske 3 eller 4 gånger över dessa 25+ år.
Den fungerar fortfarande alldeles perfekt, användar den när jag ska göra en snabbfix och inte orkar gå ner för trappen till den andra. Sladden är mjuk silicon som inte smältar och är mjuk o böjlig. Spetsar (i många varianter) går det fortfarande att få tag på.
Innan jag köpte den hade jag kört slut på 2 eller 3 billiga hobbylödkolvar, som led av dårlig kvalitet och/eller för lite effekt.
Minns inte vad den kostade dengång, den var säkert dyr för en fattig student, men den har varit värt vart enda öre. Många gånger om.
Är du seriös med din hobby och ser en fortsättning i år framöver, spara då inte på verktyget.
Jag köpte min WCTP-S ( 50 W, serienummer 285 ! ), i 1982 eller så. Fram till för ca 3-4 år den gick den 8-14 timmar om dagen, varje dag (Jag ersatte den då med en större triplestation med varmluft och sug). Har bytt spets kanske 3 eller 4 gånger över dessa 25+ år.
Den fungerar fortfarande alldeles perfekt, användar den när jag ska göra en snabbfix och inte orkar gå ner för trappen till den andra. Sladden är mjuk silicon som inte smältar och är mjuk o böjlig. Spetsar (i många varianter) går det fortfarande att få tag på.
Innan jag köpte den hade jag kört slut på 2 eller 3 billiga hobbylödkolvar, som led av dårlig kvalitet och/eller för lite effekt.
Minns inte vad den kostade dengång, den var säkert dyr för en fattig student, men den har varit värt vart enda öre. Många gånger om.
Är du seriös med din hobby och ser en fortsättning i år framöver, spara då inte på verktyget.
- Mizzarrogh
Är det något i stil med den v-g länkade till?
Onekligen mycket sugen att spara till en sådan...
även om jag knappast kommer löda 8 timmar om dan.
Onekligen mycket sugen att spara till en sådan...
även om jag knappast kommer löda 8 timmar om dan.
Mizz:Säg som barnen till föräldrarna; Bara jag får den kommer jag löda mycket mer
(P.S. gå inte på detta ni som är föräldrar...
)
Seriöst så är jag sucked på den jag länkade MEN är 40W nog eller är det i underkant, tänker såhär att köper jag en dyring ska den duga till _allt_ lödning/avlödning och smd. Klarar allt utom avlödning med pennan så denna borde ju inte vara sämre men man undrar ju då det ibland är ett h:e att få bort en del kretsar när värmen sugs bort.

Seriöst så är jag sucked på den jag länkade MEN är 40W nog eller är det i underkant, tänker såhär att köper jag en dyring ska den duga till _allt_ lödning/avlödning och smd. Klarar allt utom avlödning med pennan så denna borde ju inte vara sämre men man undrar ju då det ibland är ett h:e att få bort en del kretsar när värmen sugs bort.
- Mizzarrogh
Samköp kanske om man lyckas ragga ihop tio pers här?
Om den funkar, men som sagt, bäst att vrida och vända på det ordentligt så man får det man söker som sagt.

Om den funkar, men som sagt, bäst att vrida och vända på det ordentligt så man får det man söker som sagt.