Förslag på seriösa Pendant MPGs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Förslag på seriösa Pendant MPGs.

Inlägg av LaRdA »

Jag ser inget fel med att ha en trådlös MPG (är tex det på stora bäddfräsen på jobbet), MEN det kräver att allt är gjort på rätt sätt vilket jag skulle tro kräver endel utvecklingsarbete.
Och jag är iallafall tveksam till att dom har tänkt på alla sånna aspekter på en så pass billig produkt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Precis, det är lite skillnad på korpen och elitserien därav mina synpunkter på det hela.
Terho

Inlägg av Terho »

Lite mer info.

The hand wheel with a 240 * 320TFT HD LCD display, the system only with the ARM STM32 microcontroller core, the MCU has a high stability, fast speed with data transfer MACH3 serial MODBUS protocol was used, ie use of the electronic hand wheel, the computer must have a serial port. there is also a USB port, USB port is used to take power do not account for system resources.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Får ursäkta om jag kapar tråden...

Hur skall en MPG med de funktionerna som MPG:n i länken vara implementerade mot styrprogramvaran? Hur är det gjort på en "riktig" maskin. Skall maskinen göra förflyttningen samtidigt som man vrider på hjulet eller inte? Om man skall gå till en absolut position med G kod så kan styrprogramvaran räkna ut acceleration med mera. Men skall man köra med MPG:n till absolut position så vet inte styrprogramvaran vilken som är slutposition, det kan vara så att maskinen önskas flytta 0,01 mm och hjulet kommer inte vridas mer eller så skall förflyttningen vara 10 mm och det kommer komma fler positionsuppdateringar men om ett antal ms framöver som är okänt för styrprogramvaran då de inte inträffat ännu.

Har nämligen moddat min egen MPG med en hemmabyggd USB styrning till MACH3. Men gissar att jag har uppfunnit hjulet igen, och denna gång blev det fyrkantigt...
Terho

Inlägg av Terho »

1.LCD screen display shows:
LCD screen is divided into four areas: real-time coordinates MACH3 axis function returns a status area function keys to select the display area
Axis coordinates real-time display will be displayed on the computer with the MACH3 sync, but the accuracy is less than 0.001 will only be displayed by rounding

2 Function Keys:
There are two function keys: MODE AXIS MPG

MODE is selected from the value of each step of the operation, 1, 0.1, 0.01, fourth gear at full speed

AXIS MPG is the axis that you want to control and function control

1 .When the selected control to the computer when the computer stalls, hand wheel when the display function, the normal processing time to hit the next file.
2. When you select X, Y, Z, A is the control corresponding to the time axis
3 .When the selected features will show the Ribbon stall functional group, functional group equivalent to the function keys on the MACH3, turn the hand wheel the red cursor will change with current, when assigned to the desired function, press the start round the middle, 1 second (with some delay, to prevent the wrong press), the current cursor color to green, you can.
thewho

Inlägg av thewho »

Haha, sjysst engelska :tumupp: :doh: Då kan vi väl fastställa att den inte är trådlös?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-en liten varning till Kina affärer. Kolla väldigt noga vad du får innan. Kineser är väldigt trevliga tills du köpt.
Sen är de experter på att tillverka exakta kopior men utan rätt material. Mitt senaste köp av membranpaneler var helt omöjligt
att skillja från orginal men saknade helt Fanuc´s orginal som är ett tunt gummimaterial medan kinesjocke valde plast.
För sedan svarar svarar de inte på mail :tumner: Men via ebay passar de sej att luras!
Terho

Inlägg av Terho »

Kina är inget land som skiljer sig från andra, man får vad man betalar för, ibland får man lite mer ibland lite mindre men man vet riskerna om man betalar lite för något så kan de gå sönder med men sådan otur har jag inte haft än.... Men det många glömmer är att dom kastar sig över en produkt, köper den och får hem dom och är missnöjda.... Jag brukar fråga en massa och ta reda på all info om produkten innan jag köper, man märker direkt på dom när man börjar ställa mer avancerade frågor att dom backar lite för dom kan inte svara alla gånger men till slut får man oftast svaret då dom vill verkligen sälja och jagar rätt på infon jag vill veta sen är det ju upp till mig och se den infon som äkta eller inte.

Jag har letat över google med ljus och lykta efter en liknande mpg med display men hittar inte så jag tror inte det är en kopia.... Eller?

Ryssens mpg är jag verkligen intresserad av men tre mail än så länge men fortfarande inge svar :(
Terho

Inlägg av Terho »

Nu är den beställd iaf :mrgreen: Fått en PDF fil som förklarar hur den funkar men det står på kina men jag ska göra en översättning sen, har även fått en fil som ska läggas in i mach3 mappen :) Den kommer nog komma nästa vecka.... Nu ska jag leta rätt på ett pci kort med rs232 port då jag inte har det på mitt moderkort :oops:

Förhoppningarna är inte så stora men den var inte dyr så bara den är halv bra så är jag nöjd ;-)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad är det för dator du har Terho som inte har en 9-pinnars seriell port?
Terho

Inlägg av Terho »

Fanns ingen bak men hittade på 9 pinnarn på moderkortet nu :mrgreen: Undra vad man får tag i en sådan kabel som gör om den till en port ist....

Eller kan ju göra en egen annars :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

:humm: Om du med "en port ist...." menar en port istället så funderar jag på varför du tror att du skall behöva göra om den med en kabel till en port istället? Det är ju redan en seriell port med RS232-gränssnitt.
Terho

Inlägg av Terho »

Sorry yrade till det :P Ska ha från rs232 till db 9 :oops: Men hittade på en i verkstaden :roll:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

RS232 finns i två kontakt varianter, 25 pol och 9 pol. Menar du på allvar att kinesen levereras med en 25 polig kontakt?
Terho

Inlägg av Terho »

Det ska vara en 9 pols kontakt.... Jag skrev väl inte 25 pol någonstans?
Skriv svar