Avlyssna CAN-bus
Chippet klarar 2.0A och 2.0B så det är lungt så långt.
Efterssom jag inte vet några ID´n på bussen så lär jag vell behöva ta emot alla till en början. (var inte 2.0a 11-bits ident och 2.0b 29-bitars?,fast det var det du menade med att ta emot allt?)
Sen har 2510:an filtrering. Dubbla mottagarbuffertar och tre sändbuffertar. Både mottagarsidan och sändsidan med prioriteringar. Det är ungefär det jag lyckats uttyda ur databladet hitintills.
Skall se om jag lyckas sparka igång SPI´n på Mega32:an och ansluta 2510:an till den.
Efterssom jag inte vet några ID´n på bussen så lär jag vell behöva ta emot alla till en början. (var inte 2.0a 11-bits ident och 2.0b 29-bitars?,fast det var det du menade med att ta emot allt?)
Sen har 2510:an filtrering. Dubbla mottagarbuffertar och tre sändbuffertar. Både mottagarsidan och sändsidan med prioriteringar. Det är ungefär det jag lyckats uttyda ur databladet hitintills.
Skall se om jag lyckas sparka igång SPI´n på Mega32:an och ansluta 2510:an till den.
Jag är inte helt säker på vad du menar med "kanal", men...tummen skrev:Det som gör att flera kanaler gör att du kan avlasta dig mer, varje kanal får då i uppgift att antingen sända elelr ta emot ett specifikt id. Där har inte t.ex 18F458 mycket å hänga i julgranen med 1+1 kanal.
18Fxx8 är "matured".
De nya 18Fxx8x har en ECAN (Enhanced CAN) modul. Den har bl.a betydligt flexiblare hantering av "masks", "filters" och "buffers". Genom att koppla
olika filter till olika buffers kan man åstakomma flera av det som du sannolikt kallar "kanaler". D.v.s att ECAN modulen själv lyssnar på CAN bussen och när någon ID stämmer med ett filter, så läggs meddelandet i "rätt" buffer och ett interrupt sker. Status flaggor visar sedan vilken buffer meddelandet ligger i och vilket filter det var som "triggade".
Man kan även köra de nya CAN PIC'arna i "Lagacy Mode", för bakåt-kompatibilitet med de gamla CAN PIC'arna.
Dock, om man skall vara korrekt så har 18Fxx8 tre sänd buffers och två mottagnings buffers (med egna filters). De nya har 6 ytterligare buffers som dynamiskt kan sättas som sänd/mott buffers. OCh 16 filters iställer för 6.
18Fxx8x stöder även "FIFO buffers", vilket de gamla inte gjorde.
De nya kan även sättas upp för att automatisk skicka ett svar på ett visst ID utan firmware inverkan. En node som mäter temp kan t.ex lagra aktuell temp varje sekund i en buffer, som sedan automatisk sänds när någon annan node skickar en temp-förfrågan (= ett unikt ID).
Can 1.2, 2.0A och 2.0B stöds.
Hallå!
Första inlägget här på forumet!
Kul att hitta några andra som är intresserade av CAN-Bus. Jobbar själv
som programmerare åt ett företag som bygger brandbilar, då vårat system
måste matcha de moderna styrsystemen som sitter i fordonen vi bygger på så har jag varit på en del kurser i gällade deras CAN-Bus system.
Jag antar att Scania och Saab använder sig av likande lösning om man tittar på CAN-Bus delen. Protokollet heter som sagt J1939 29bitas identifiering.
Scania har iaf 250kbit/s över sitt CAN-bus nätverk. adresseringen är ganska enkel 18Fxx8 anger identifieringen, enligt uppgift från Scania så kan du byta ut xx mot 42 som är "ledig" om man nu kan uttrycka det så.
Den absolut billigaste PC <-> CAN-Bus kontrollern som jag tycker är bra är PEAKCAN USB inkoppling mot en D-SUB9 kontakt. (pin 2 CAN low, pin 7 CAN high om jag inte missminner mig(Murphys lag troligtvis)).
Ett longshot vore förstås om du fick lite adresser av mig att kontrollera från Scanias system, och kontrollera om dessa är samma i din saab!
Fick ett dokument från självaste pappan till systemet på 42 sidor med bara adresser, både att skriva till och läsa. Allt från oljetemperatur i växellåda till
Blinkerslampor. Som sagt, dom loggar en hel del grejer.
Ett simpelt program till PCn med PEAKCAN controllern är CAN View.
Där man får upp alla data snyggt, man har även möjlighet att skicka data.
Detta var det lilla jag kunde om själva J1939 protokollet som jag är väldigt dåligt insatt i. Mer kunskap i CANOPEN med PDO SDO etc...
Ha en bra kväll!
MVH KALLE
Första inlägget här på forumet!
Kul att hitta några andra som är intresserade av CAN-Bus. Jobbar själv
som programmerare åt ett företag som bygger brandbilar, då vårat system
måste matcha de moderna styrsystemen som sitter i fordonen vi bygger på så har jag varit på en del kurser i gällade deras CAN-Bus system.
Jag antar att Scania och Saab använder sig av likande lösning om man tittar på CAN-Bus delen. Protokollet heter som sagt J1939 29bitas identifiering.
Scania har iaf 250kbit/s över sitt CAN-bus nätverk. adresseringen är ganska enkel 18Fxx8 anger identifieringen, enligt uppgift från Scania så kan du byta ut xx mot 42 som är "ledig" om man nu kan uttrycka det så.
Den absolut billigaste PC <-> CAN-Bus kontrollern som jag tycker är bra är PEAKCAN USB inkoppling mot en D-SUB9 kontakt. (pin 2 CAN low, pin 7 CAN high om jag inte missminner mig(Murphys lag troligtvis)).
Ett longshot vore förstås om du fick lite adresser av mig att kontrollera från Scanias system, och kontrollera om dessa är samma i din saab!

Fick ett dokument från självaste pappan till systemet på 42 sidor med bara adresser, både att skriva till och läsa. Allt från oljetemperatur i växellåda till
Blinkerslampor. Som sagt, dom loggar en hel del grejer.
Ett simpelt program till PCn med PEAKCAN controllern är CAN View.
Där man får upp alla data snyggt, man har även möjlighet att skicka data.
Detta var det lilla jag kunde om själva J1939 protokollet som jag är väldigt dåligt insatt i. Mer kunskap i CANOPEN med PDO SDO etc...
Ha en bra kväll!
MVH KALLE
Bara för att förtydliga...
J1939 är en specifikation av meddelanden m.m skriven av SEA ("Society of Automotive Engineers"). Alltså en "påbyggnad" på CAN.
Eller som de själva skriver :
"The J1939 specification - with its engine, transmission, and brake message definitions - is dedicated to diesel engine applications"
För mer info, se : http://www.can-cia.org/j1939based/
J1939 är en specifikation av meddelanden m.m skriven av SEA ("Society of Automotive Engineers"). Alltså en "påbyggnad" på CAN.
Eller som de själva skriver :
"The J1939 specification - with its engine, transmission, and brake message definitions - is dedicated to diesel engine applications"
För mer info, se : http://www.can-cia.org/j1939based/
Projektet har legat på is sedan jag startade det. 
Får försöka ta tag i det igen.
Lite surt att PEAK-Can usb kostar ca 1800:- + moms.
Ingen större lust att lägga dom pengarna för att "leka lite" tyvärr.
Du få gärna maila över specen så har jag den om jag får igång mitt interface någon gång.
ice-man"'at'"telia.com

Får försöka ta tag i det igen.
Lite surt att PEAK-Can usb kostar ca 1800:- + moms.

Ingen större lust att lägga dom pengarna för att "leka lite" tyvärr.
Du få gärna maila över specen så har jag den om jag får igång mitt interface någon gång.
ice-man"'at'"telia.com
Jag har för avsikt att bygga ett interface, har beställt en MCI-100P, ett CAN interface som snackar med ett BASIC stamp 2 http://www.machinebus.com/images/storie ... asheet.pdf
Min förhoppning är att jag ska kunna sniffa reda på nodID för originalstereon (som jag inte anv) och anv ovan hårdvara för att koppla rattknapparna på min Volvo till en eftermarknadsstereo (Carputer).
Jag beställde CAN-interfacet från tillverkaren å det gick på 1200sek inkl frakt. Några BS2 moduler har jag redan så blir inget dyrt projekt men skulle underlätta om ngn hade spec på vilka ID som rör vad i en volvo.
Hoppas ngn har koll!! Det har inte jag.... ännu..
Min förhoppning är att jag ska kunna sniffa reda på nodID för originalstereon (som jag inte anv) och anv ovan hårdvara för att koppla rattknapparna på min Volvo till en eftermarknadsstereo (Carputer).
Jag beställde CAN-interfacet från tillverkaren å det gick på 1200sek inkl frakt. Några BS2 moduler har jag redan så blir inget dyrt projekt men skulle underlätta om ngn hade spec på vilka ID som rör vad i en volvo.
Hoppas ngn har koll!! Det har inte jag.... ännu..
Linux stöder CAN-bus numera (kod donerad av VW om jag inte minns fel). Där finns en länk: http://www.linuxdevices.com/links/LK3200863504.html men servern verkar nere.