Philips PM3310 oscilloskop : Färdigfixat för nu
Re: Philips PM3310 oscilloskop : Problem med nätaggregat
Jag som hade hoppats att någon hade nån idé om vad som kunde vara galet. Nåja, det är väl bara att ta tag i det.
Okej en mer generell fråga, vilka komponenter påverkas mest av värme? Jag vet att alla gör det mer eller mindre.
Skulle felaktig inställning av switchfrekvens eller feedback kunna ge beteendet jag har?
Jag hade hoppats kunna felsöka en del av nätaggregatet i taget, men enligt servicemanualen ligger mätpunkterna på det andra kortet (DC-kortet) för justeringarna på AC-kortet. Så jag får väl helt enkelt labba med allt på plats.
Okej en mer generell fråga, vilka komponenter påverkas mest av värme? Jag vet att alla gör det mer eller mindre.
Skulle felaktig inställning av switchfrekvens eller feedback kunna ge beteendet jag har?
Jag hade hoppats kunna felsöka en del av nätaggregatet i taget, men enligt servicemanualen ligger mätpunkterna på det andra kortet (DC-kortet) för justeringarna på AC-kortet. Så jag får väl helt enkelt labba med allt på plats.
Det går framåt, om än sakta. Jag kunde genom att vrida på pottarna få oscilloskopet att starta betydligt snabbare, dock lät det fortfarande illa om nätdelen. En bieffekt var att det blev lite störningar och svaj på linjerna tyvärr. Jag ska undersöka vad som mer är inblandat i de aktulla kretsarna, känns som att om det finns kondensatorer inblandade i feedback-kretsen och frequency-kretsen (servica-manualens beteckningar på pottarna, feedback & frequency) så kanske det kan vara idé att kolla över dem.
Innan jag justerade feedback hade jag 9,5V på ett ställe där det skulle vara 12,6V. Justerade sedan upp till max och kom ändå inte upp till 12,6V, men med frequency-potten kunde det sen justeras så att spänningen kom upp till ganska exakt 12,6.
Ska plugga schemat lite bättre, och nästa gång tar jag med mig värmepickan och ser om det finns något tydligt samband mellan värme och funktion.
Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp på traven, men förstår om det inte är så intressant.
EDIT:
I databladet står det: Så om C1602 och C1603 fallit utanför specen så lär frekvenspotten behöva ändras, och kanske går det inte längre att hitta "the sweet-spot". C1602 och 1603 är inringade i schemat nedan. Det är foliekondensatorer (plastfilm?), det är de enda två kondensatorer som inte har värden angivna i komponentlistningen, men det går väl att läsa på dem förhoppningsvis, schemat säger 12nF. Blir plastfilmskondensatorer dåliga med åldern?
Innan jag justerade feedback hade jag 9,5V på ett ställe där det skulle vara 12,6V. Justerade sedan upp till max och kom ändå inte upp till 12,6V, men med frequency-potten kunde det sen justeras så att spänningen kom upp till ganska exakt 12,6.
Ska plugga schemat lite bättre, och nästa gång tar jag med mig värmepickan och ser om det finns något tydligt samband mellan värme och funktion.
Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp på traven, men förstår om det inte är så intressant.
EDIT:
I databladet står det: Så om C1602 och C1603 fallit utanför specen så lär frekvenspotten behöva ändras, och kanske går det inte längre att hitta "the sweet-spot". C1602 och 1603 är inringade i schemat nedan. Det är foliekondensatorer (plastfilm?), det är de enda två kondensatorer som inte har värden angivna i komponentlistningen, men det går väl att läsa på dem förhoppningsvis, schemat säger 12nF. Blir plastfilmskondensatorer dåliga med åldern?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av X-IL 9 november 2011, 21:58:20, redigerad totalt 1 gång.
själv skulle jag felsöka med hjälp av kylspray och hårtork, för att lokalisera vad det är som orsakar problemet.
Re: Philips PM3310 oscilloskop : Problem med nätaggregat, hj
såg ut som 1602 1603 var nanoFarad? det var lite svårläst, då är det nog inet fel på dom.
Var skulle det vara 12 volt , var mätte du?
Kolla glättningskondensatorerna på feedbacken, har du ett fungerande skop att mäta med?
Mät rippel på elektrolyterna i allmänhet och C1623 ( C1622 ) i synnerhet .
Vad kommer efter , i x1604 eller vad kontakten heter, går det bra att köra utan den ansluten?
Var skulle det vara 12 volt , var mätte du?
Kolla glättningskondensatorerna på feedbacken, har du ett fungerande skop att mäta med?
Mät rippel på elektrolyterna i allmänhet och C1623 ( C1622 ) i synnerhet .
Vad kommer efter , i x1604 eller vad kontakten heter, går det bra att köra utan den ansluten?
12,6V(DC) skall det vara på kortet som kommer efter X1604, de benämner dem som AC-kort och DC-kort, varav detta kort som jag visar på schemat är AC-kortet. Om du orkar så är det sidorna 131-136 i servicemanualen samt sidan 179 och 183 som jag använt mig för att felsöka hittills. Ja det verkar stå 12n på dem i schemat (går att få rätt tydligt i PDF:en).
EDIT: Ja jag har ett oscilloskop till att mäta med.
EDIT2: Ja det går väl att köra utan DC-kortet anslutet, fast där finns ju alla "förbrukare" så det påverkar väl switchningen eller är jag helt ute och cyklar då, kan inget om SMPS.
EDIT3: Tack för hjälpen förresten. Skall kolla närmare på C1622 och 23 nästa gång.
EDIT: Ja jag har ett oscilloskop till att mäta med.
EDIT2: Ja det går väl att köra utan DC-kortet anslutet, fast där finns ju alla "förbrukare" så det påverkar väl switchningen eller är jag helt ute och cyklar då, kan inget om SMPS.
EDIT3: Tack för hjälpen förresten. Skall kolla närmare på C1622 och 23 nästa gång.
spänningen på pin #11, på regulatorn, D1601, vad är den?
Strömbegränsningen börjar strypa vid 480mV.
Alla dom andra spänningarna under texten "Rectifiers" på DC POWER UNIT A15 stämmer dom,
eller ligger dom lika mycket fel som 12 volten?
Strömbegränsningen börjar strypa vid 480mV.
Alla dom andra spänningarna under texten "Rectifiers" på DC POWER UNIT A15 stämmer dom,
eller ligger dom lika mycket fel som 12 volten?
Jag ska kolla upp spänningar och sånt nästa gång jag har tid att meka lite med det. Ska nog justera tillbaka lite på pottarna också, och se om störningarna som uppkom försvinner då, eller om de försvinner först efter uppvärmning. Det kan ju vara så att det är grejer utanför nätdelen som behöver uppvärmning också, men AC-kortet löst låter inte bra heller, det kanske beror på hur feedbacken fungerar. Nu blottar jag min totala okunskap om SMPS:er igen, men feedbacken lär ju bero på belastningen, och utan nästa kort inkopplat lär det väl inte funka så bra eller?
Slipper jag byta något mer är det bra, men det lär väl inte bli så
Uppskattar verkligen din hjälp nifelheim, och jag lär mig en hel del på vägen.
Slipper jag byta något mer är det bra, men det lär väl inte bli så

Uppskattar verkligen din hjälp nifelheim, och jag lär mig en hel del på vägen.
Var iväg på lunchen och köpte ersättare för 1622 och 1623, det är ju inga stora summor det handlar om så det kunde jag lika gärna göra. Hade kanske haft några passande hemma, men 15kr är inte så mycket att orda om.
Jag skulle föreslå att byta alla småelektrolyterna på primärsidan, även om kanske de där två ni skriver om är mest troliga att kunna orsaka den här sortens problem. Se till att vrida tillbaka spänningsinställningen "feedback" innan uppstart sedan så inte utspänningen blir för hög om det börjar fungera igen.
Värt att tänka på kan vara att det troligen inte går att köra nätdelen utan oscilloskopet anslutet. Det borde leda till överspänning på +5V och att crowbaren löser ut och kortsluter nätdelens utgång.
Värt att tänka på kan vara att det troligen inte går att köra nätdelen utan oscilloskopet anslutet. Det borde leda till överspänning på +5V och att crowbaren löser ut och kortsluter nätdelens utgång.
Jag fick i gång det utan att byta något mer. Ställde frekvenspotten och sen ställde jag ner feedback. Det startar direkt och låter ingenting.
Nu är det nya problem, kalibreringsuttaget på fronten är märkt 3V 6mA 2,5kHz, men lämnar bara 1,5V. Och jag kan inte få fullt utslag på skärmen, det innebär att jag inte kan mäta låga spänningar speciellt noggrannt. Det stoppar på ungefär 1,3 rutor. Vad bör jag söka på i servicemanualen? Y-amplifier/Y-level/Y-nånting annat?
Jag är glad ändå, första steget avklarat

Nu är det nya problem, kalibreringsuttaget på fronten är märkt 3V 6mA 2,5kHz, men lämnar bara 1,5V. Och jag kan inte få fullt utslag på skärmen, det innebär att jag inte kan mäta låga spänningar speciellt noggrannt. Det stoppar på ungefär 1,3 rutor. Vad bör jag söka på i servicemanualen? Y-amplifier/Y-level/Y-nånting annat?
Jag är glad ändå, första steget avklarat

Re: Philips PM3310 oscilloskop : Får inte fullt utslag.
> ...men lämnar bara 1,5V.
Mätt hurdå ?
Mätt hurdå ?
Med två multimetrar både som AC och DC, gav samma resultat. Kan det vara fel kanske, ska jag mäta med oscilloskop istället?
EDIT: Jag måste skruva lite till på frekvenspotten, den är fortfarande lite lite kinkig när den är kall.
EDIT: Jag måste skruva lite till på frekvenspotten, den är fortfarande lite lite kinkig när den är kall.
alltid roligt med framsteg
Alla dom andra spänningarna under texten "Rectifiers" på DC POWER UNIT A15 stämmer dom?

Alla dom andra spänningarna under texten "Rectifiers" på DC POWER UNIT A15 stämmer dom?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
> Med två multimetrar både som AC och DC, gav samma resultat.
Men då är ju 1.5V helt korrekt.
Men då är ju 1.5V helt korrekt.