Anodiserad aluminium
Re: Anodiserad aluminium
Det kanske kan vara intressant att se flera anodiserade bitar. Samtidigt kan man för skojs skull jämföra två bilder som är tagna med min nokia n8 och kompisens iPhone 4S. Utan blixt med svaga ljusförhållanden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag har en stark känsla av att det inom en kort tid kommer att dyka upp en beskrivning av hemanodisering på ham.se. Det är inte jag som provat, men vad jag hört var resultatet gott.
Lite bilder hur det blir DIY-style med lite aluminium, svarv, fräs och en hink med svavelsyra. 
Oljefördelingsblock för förbättrad kamaxelsmörjning. Naturell (ofärgat, bara förseglat)

Närbild vid oljetrycksmätaruttaget och banjon som matar utblåskammen.

Anpassningar för luftfilter/plenum och insugsgummin, platta för att vända gasreglaget nedåt.
Svartfärgat, förseglat och polerat. Svårt att fota men ser ut som högglanspolerad plast.
Trottlarna ligger upp och ner, spridarna ska vara på undersidan.

Närbild på filteradapter/plenumanslutning.

Oljefördelingsblock för förbättrad kamaxelsmörjning. Naturell (ofärgat, bara förseglat)

Närbild vid oljetrycksmätaruttaget och banjon som matar utblåskammen.

Anpassningar för luftfilter/plenum och insugsgummin, platta för att vända gasreglaget nedåt.
Svartfärgat, förseglat och polerat. Svårt att fota men ser ut som högglanspolerad plast.
Trottlarna ligger upp och ner, spridarna ska vara på undersidan.

Närbild på filteradapter/plenumanslutning.

Kul attityd där Thorped. Jag lär mig gärna mer om anodisering i alla fall!
Vad är skillnad mellan anodisering och eloksering, jag jobbade på 80;talet på ett företag som elokserade all alu.
Vi ytbehandlade alla alu detaljer natur eller svarta, desto bättre kvalitet på mtrl. desto bättre resultat. Aluzink bara försvann!!
Vi hade till hobbyverksamhet allt, guld, silver och alla färger.
Denna kemiska process är nog inget man ska laborera med i garaget.
(kan fråga om intresse finns för lite hobby jobb)
Vi ytbehandlade alla alu detaljer natur eller svarta, desto bättre kvalitet på mtrl. desto bättre resultat. Aluzink bara försvann!!
Vi hade till hobbyverksamhet allt, guld, silver och alla färger.
Denna kemiska process är nog inget man ska laborera med i garaget.
(kan fråga om intresse finns för lite hobby jobb)
Det var inget illa menat om så troddes. Jag lär mig också gärna mer om detta ämne. 

Är det verkligen trottlar på en med spridare, är det inte spjäll?Trottlarna ligger upp och ner, spridarna ska vara på undersidan.
Har också undrat över skillnaden.
Googlar man lite verkar det som det är samma sak men jag tycker att ex. aluminium i svavelsyra borde kallas eloxering - man skapar aluminiumoxid med el.
Ex. förzinkning borde kallas anodisering - man belägger metallen med zink som kommer från en anod i badet.
Thorped/
Tur du sa det för jag tog jätte illa upp, dumma dig.
NULL/
Jomenvisst har du rätt i det, blev en tankevurpa av mig där. Skulle skrivit spjällhusen men blev trottlarna istället, troligtvis pga att det mesta jag läst ang insprutning är på engelska och där kallas dom TB (throttle body).
Googlar man lite verkar det som det är samma sak men jag tycker att ex. aluminium i svavelsyra borde kallas eloxering - man skapar aluminiumoxid med el.
Ex. förzinkning borde kallas anodisering - man belägger metallen med zink som kommer från en anod i badet.
Thorped/
Tur du sa det för jag tog jätte illa upp, dumma dig.

NULL/
Jomenvisst har du rätt i det, blev en tankevurpa av mig där. Skulle skrivit spjällhusen men blev trottlarna istället, troligtvis pga att det mesta jag läst ang insprutning är på engelska och där kallas dom TB (throttle body).
Här finns det rätt mycket information om anodisering:
http://hem.passagen.se/ballista/
Verkar som om det är "han" som driver Alupart numera.
Har länge tänkt prova men har inte rätta syrorna hemma och har inte försökt få tag på dem heller, än.
http://hem.passagen.se/ballista/
Verkar som om det är "han" som driver Alupart numera.
Har länge tänkt prova men har inte rätta syrorna hemma och har inte försökt få tag på dem heller, än.
Edit: Man måste lästa innan man postar...
Senast redigerad av Agwan 16 november 2011, 12:49:55, redigerad totalt 1 gång.
Här kan man läsa mer om anodisering: http://www.fintlings.se/anod.htm
Första raden på svenska wikiartikeln:
"Eloxering eller anodisering är en ytbehandling som stärker materialets korrosionskydd. Det är med andra ord enbart metaller som eloxeras och då främst aluminium och magnesium."
"Eloxering eller anodisering är en ytbehandling som stärker materialets korrosionskydd. Det är med andra ord enbart metaller som eloxeras och då främst aluminium och magnesium."
Agwan skrev:Är det någon skillnad på anodisering och eloxering?