Hårddiskpriser!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pajn
Kontakt:

Re: Hårddiskpriser!

Inlägg av Pajn »

Jag vet inte, SC rapporterade ju om 1kr/GB 0.5kr/GB och 0.3kr/GB och det var inte allt för länge mellan de.

Antagligen för att det inte har utvecklats så mycket, 3TB har varit störst rätt länge nu. Så istället har priset bara sjunkit på de diskar som finns.
Antagligen har man utvecklat billigare och tillförlitligare metoder att tillverka dem på.
Sen har säkert SSDerna pressat priset en del.
xxargs

Inlägg av xxargs »

3 TB ser man som närmast självklart idag men om man tänker tillbaka lite så motsvarar den disken 1875 st 1.6 GB micropolis-SCSI-diskar ano 1993 eller så (har en styck sådan och kostade då 10 papp + moms - det var i samband när DOOM släppte och det var svårt med arbetskoncentrationen kom jag ihåg...) - den disken tyckte man var _enorm_ i storlek då dom flesta lekte med diskar kring 80 - 100 MByte vid den tiden och en del hade realtids diskomprimering i dosmiljö för att försöka få lite mer plats...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

och jag som tycker att 250G är en enorm disk :roll:

tänk när man ska köra diskdefrag på en 3T :badgrin:
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag har en 750GB som är uppdelad i ~3 partitioner på ~250GB styck och alla är för små :oops:
Visserligen har jag två / på 16GB styck och en swap på 8GB men ung.

Jag har en till liggandes i en låda som ska sättas in. Men har inte orkat då nån tomte har satt ett graffekort över alla sataplatser :doh:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Alltså... - att skyffla data till och ifrån en 2TB disk med USB2.0 är redan idag en pina - man kanske får 30 MB/s om man skyfflar från disken till en sata-disk i datorn, men skall man flytta mellan 2 st USB-diskar på samma USB-kontroller (som det oftast är per 4 uttag på datorn) så är man nere på ca 15 MB/s - det är 37 timmars råkopierande om man skall ta hela disken - och detta är väldigt tålamodprövande när man skall göra en diskimage på den logiskt skadade externa 2TB disken innan man börjar med olika diskräddningsprogram...

(köpte mig nu en 3.0 USB-kort att sätta i datorn då jag har 3 st sådana 2TB med USB 3.0 - dom andra diskarna med bara USB2.0 får bli rena lagringsdiskar)

egentligen gillar jag inte USB alls, men vettiga alternativen med firewire ser ut att försvinna mer och mer och laptop bios på jobbet är inte konfigurerbara att kunna boota på en e-sata anslutning upptäckte jag den hårda vägen trots att laptopen på jobbet har en e-sata anslutning.

Det finns tillfällen (läs köra linux) där man vill att datorn skall boota och köra på den externa hårddisken utan att röra den interna disken - speciellt på företag med outsourcad datasupport och fullständigt utlåst OS där man inte kan göra någonting vettigt och datacentret tror att lösningen på alla problem med alla konstiga teknikprogram med olika konstiga drivrutiner som pratar direkt med serieportar mm. är att köra VMWare och olika images...

Det enda som fungerar att boota ifrån i alla lägen är från USB och då är snabbhetsvinsten med e-sata helt borta om man inte vill boota från en minnespinne var gång.... dvs. man byter från en > 70 MB/s anslutning som inte kan botas ifrån till en USB-anslutning där man kan boota men kan få som bäst runt 30 MB/s i överföring....
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

@xxargs du skulle ju kunna lägga bootloader och /boot på usb samt / på e-sata
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

IT avdelningen är till för att förhindra ev teknikers arbete så gott dom kan ;)

USB, BIOS osv.. rena soppan.
Ett alternativ är att boota USB, som sedan använder e-SATA.
xxargs

Inlägg av xxargs »

jag vill ha något närmast idiotsäkert då just detta är för en specifik användning under linux (skriptad databehandling ungefär) och har man en lös USB-sticka bredvid disken så kommer den att försvinna förr eller senare - själv kan jag alltid fixa detta men om det är någon annan...

själv blev jag väldigt irriterad över att det inte på något sätt gick att lura bioset att söka på den externa sata-HD först innan den gick på den interna trots att man la sökprioriteten på det sättet i BIOS - det var som om den inställningen inte 'bet' och luktar BIOS-bugg lång väg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skruva upp datorn?

Sen kan du sätta dit en switch som kan växla mellan diskarna. Så att IT supporten ser "rätt" disk.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Problemet är bioset i laptopen och i det steget kan inte IT-supporten vare sig 'avlyssna' eller påverka (dom hade i allafall inte passworskyddat bioset...) . Och när linuxen väl snurrar så ger jag fingret åt supporten mentalt då det inte finns något för dom att hjälpa till med eftersom det inte är wintendo längre....
xxargs

Inlägg av xxargs »

kollade på externa HD:priserna nu, dom som har lager kvar att sälja passar på att ta i ordentligt nu.

om man tittar på WD element och WD my book 3.0 2TB , där verkar priset ligga från 1190 - 1600 för det förstnämda för något som kostade 645:- för 3-4 veckor sedan, och så finns dom som försöker ta i rejält med 4266:-/st... och WD my book 3.0 (USB3) går inte att köpa under 1700:- och många ligger på 2700:- och även där finns det sådana som försöker ta ut 5137:-

få hoppas att HD-tillverkarna får fart på tillverkningen igen inom inte allt för lång tid...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Usch nej, palla USB-diskar. Långtsamt och dåligt ventilerade. Har några stora USB-minnen och resten i en Intel Atom ITX NAS-system

2x 2TB WD Green i RAID1

Kod: Markera allt

/dev/md1:
 Timing cached reads:   1696 MB in  2.00 seconds = 847.44 MB/sec
 Timing buffered disk reads: 338 MB in  3.01 seconds = 112.37 MB/sec
Lite andra hastigheter, och datasäkerhet.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Såg att folk tyckte 2tb var mycke här..
Själv sitter jag på detta:
/dev/md5:
Timing cached reads: 2458 MB in 2.00 seconds = 1229.28 MB/sec
Timing buffered disk reads: 1214 MB in 3.00 seconds = 404.46 MB/sec

Samt
42T 38T 3,4T 92% /mnt/all

Dvs 42tb totalt spritt på 3 st raid6or... Men å andra sidan så hostar jag mycke backupper och annan data åt folk på den burken :) Värsta är att detta börjar bli fullt. Inte skoj att peta i ett par diskar till med dagens priser.. Aja får tweaka på tiden saker behålls.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Märkligt det här... :-)
Förr i tiden var man duktigare/smartare/skickligare ju *mindre*
diskutrymme man behövde för att utföra en specifik uppgift. Nu
verkar det bara vara "mine is bigger then yours" som gäller... :roll:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

8)