Bygga ett USB uttag på en förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Backronn1

Re: Bygga ett USB uttag på en förstärkare

Inlägg av Backronn1 »

Det verkar lite mer komplicerat än jag hade tänkt mig, men är inte säker på att iPhone laddare är annorlunda än andra USB laddare. Har en cigarettuttag till USB omvandlare i bilen och där fungerar det att ladda en iPhone. Såg att någon tipsade om att bryta ta bort plasten på en sådan och löda dit den. Vet någon om det går att koppla 30V till en sådan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu gjorde jag inte exakt som på den där länken, (hittar inte schemat på hur jag gjorde) men utan motstånd säger inte telefonen att den laddar, trots den vita originalkabeln, och det hela drar ganska precis 100mA. Den laddar alltså, men väldig långsamt.
Med motstånden behövs ingen handskakning. Med min hembyggda laddare går det snabbare att ladda än med originalladdaren. Drygt 1A pumpas in.
Huvudsaken är att D+ får 2V och D- 2,5V.
De ciggpluggar som funkar att ladda med har motstånden i sig.
Vissa är gjorda för att tåla 24V-system. Möjligen skulle en sådan klara 30V.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade tänkt köra med en iPoddocka i en förstärkare och försöka få till någon sorts strömförsörjning/laddning via dockan.
Det finns ju beskrivningar på nätet hur kontakten ser ut så man skulel kunna löda in strömsladdar på rätt ställen, men det är lite pilligt.
I annat fall fick jag väl nöja mig med att bara tappa mojurken på ljud. Jag kör med en iPod.
Backronn1

Inlägg av Backronn1 »

Har nu plockat isär min Cigg-USB och den ser ut så här:
Photo%202011-10-25%2023%2028%2056.jpg
Den ska vara gjord för 12~24V, men skulle vara kul att hitta ett datablad till spännings regulatorn som sitter på den. Det står "id 34063 h801" på den. Kan inte hitta någon information om den, någon som har någon ide?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sitter det inget ytmonterat på undersidan? På de jag har öppnat har det suttit ytmonterade motstånd till data-pinnarna på undersidan.

Googlar jag på 34063 så hittar jag t.ex. den här switchregulatorn
http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 001232.pdf

Så det är väl inte så långsökt att tänka sig att den där är en "klon" av den från nån annan tillverkare.

Den verkar klara 40-50 V i alla fall.

Figur 15 stämmer säkert väldigt bra med den kretslösning som sitter i din laddare:) En Step down till 5 V 0.5 A.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Annars går det ju alltid att reglera ner spänningen innan också.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En 7824 behöver bara kylfläns som kan kyla bort 6W vid 1A, det borde funka.

(Däremot blir det 24W med en 7805 och 1A samt 30V in).

Tänk på att om du drar 1A från +30V men inte drar nåt från -30V så får du troligen lite osymetrisk spänning. Förstärkaren tål troligtvis detta men det kan vara värt att kolla att den mår bra av detta.

Jag tror nog ändå att enklast är att ta en färdig USB-laddare för 230V. Om laddaren då inte drar nån standbyström att tala om så kan du koppla den före förstärkarens strömbrytare, så laddas telefonen även om förstärkaren är avstängd.

USB-uttag för panelmontage kan nog hittas bland tillbehören som ofta följer med en del moderkort eller liknande. Vittja grovsoprummet efter kastade datorer :wink:
Backronn1

Inlägg av Backronn1 »

Bra att du sa det, hade inte tänkt att den kan göra spänningen osymmetrisk. Får simulera det och se hur det påverkar förstärkaren. Men som du säger så är det bästa att ta det direkt från 230 V. Men skulle vara bra att hitta någon USB laddare utan stickpropp, med lödkontakt eller liknande.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det behövs inte så mycket våld för att öppna en billig USB-laddare och ansluta sladdar istället för stickproppen.

Jag hittade en Belkin-laddare på en camping i somras, den hade ena benet på stickproppen knäckt. Det går ett par sladdar från kretskortet till stickproppens stift så den är enkelt att modifiera alltså. Men elsäkerhetsriskerna blir ju större om man gör så, då gäller det att veta vad man pysslar med så man begränsar en lossnad ledarändes fria rörlighet och såna saker.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är antagligen tveksamt godkännandemässigt, men man kan ju skruva fast ett envägs vägguttag inne i förstärkaren, och för säkerhets skull sätta buntband som håller fast laddaren. Det ser lite "hemgjort" ut men skulle en budget-USB-laddare lägga av på ett otrevligt vis så har man kanske en större chans att klara sig mot ev. trilskande försäkringsbolag? :wink:
Skriv svar