Prisvärd Super Multimeter

Birger1234

Re: Prisvärd Super Multimeter

Inlägg av Birger1234 »

Jo det kan det om den är billig! Har inte påstått nått annat mer än att de är prisvärda för vad du betalar!
Det är andra här som sågar Extech utmed fotknölarna. Därför sopar den golvet med Fluke! :)

Bild

1200-1800 spänn är ett bra pris! Kolla runt på vad du får för multimeter hos Fluke och BK andra för de pengarna.
Alla har inte råd att köpa 2st bänk Flukar. men du kanske manr på fullt allvar att det är förbjudet att tipsa om
prisvärda DMM's annat än Fluke bänk som kostar 14000kr?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja
Fluke 113 1150:-
114 1451:-
115 1699:-

Elfa priser Ex moms.
Finns säkert billigare på andra ställen.
men du kanske manr på fullt allvar att det är förbjudet att tipsa om
prisvärda DMM's annat än Fluke bänk som kostar 14000kr?
Nej det menar jag inte, dock reagerar jag på ditt påstående "Sopar mattan" vilket inte stämmer.
Möjligtvis sopar mattan med andra 300:- multimetrar.

Dessutom kan jag inte förstå hur du kan jämföra en bänkmultimeter med en handhållen.

Sedan har ju valet av multimeter väldigt mycket med behovet att göra, enklare mätningar, javisst då duger den säkert.
Men har man lite krav, nej.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Jamen, Fluke F113-115 är ju inte alls samma typ som EX570 t.ex.

Har aldrig sagt nått annat än att det är just ett påstående att den sopar golvet med bänk Fluken.
Men så här då, om du är en hemma hobbyist och bara har råd att slänga ut 1800 spänn på en multimeter vad skulle
du tipsa om då för det är ju vad det här handlar om eller hur, så långt kan du väll se mer än att konstant haka upp
dig på sopar golvet med Fluke...... vilket den gör för sina 1500kr! :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du bara nämnde en prisklass.....
Motsvarar väl närmast en 117 för 2k, skulle jag gissa.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

F117 är inte ens i närheten av EX570!

Tja, här är en mycket lika EX570 som kostar under tusingen, beroende på vart du får tag på den.
http://www.tme.eu/html/EN/bm859cf-profe ... pelny.html
Senast redigerad av Birger1234 12 oktober 2011, 01:09:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

vad skulle
du tipsa om då för det är ju vad det här handlar om eller hur,
Nån från Jula/CO för någon hundring eller två, gör ett lika bra jobb, för hobbyisten vill säga.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Inte om du vill mäta mV på ett 10V värde och definitivt inte om du vill kunna mäta en frekvens om du inte har tillgång till en dedikerad frekvensmätare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skulle nog inte ens försöka mäta mV på ett 10V-Område med en dylik, bara för att den har en massa siffror så visar den inte mer rätt.
Samma gäller med frekvens.
Att tro att ett sånt instrument kan ersätta till exempel en frekvensräknare är till att lura sig själv.
Samma gäller onoggrannhet och antalet siffror, det blir inte bättre bara för att man har en jättebra upplösning och en herrans massa siffror, instrumentet visar lika mycket fel i alla fall, troligen betydligt mer än ett med färre antal siffror.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Det har jag inte påstått heller , men man får väll utgå från databladet och mäta mot en kalibrerad referens för att se hur pass
mycket fel det ger. Faktum är att de som testat har visat att det funkar bra med mV a 10V. Många senare tidens DMM's sitter
det MSP430 i och har man implementerat reciprocal frekvensmätning, vanligtvis via den interna 16/32bits capture /timer
modulen så är det inga problem speciellt inte om du dessutom stoppar in en RF prescaler. Men du kanske menar att ochså
här ska hobbyisten köpa en Fluke bänkräknare för 23495kr bara för saken skull? Ugns oscillatorer och ungs zener etc som
sitter i bänk burkarna är irrelevant i denna diskussion.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det du gör fel är att du inte verkar veta hur man egentligen mäter och vad man egentligen mäter! Att ett instrument har en massa funktioner och siffror garanterar inte att det är bra och vill du veta exakt vad du egentligen mäter måste du veta hur instrumentet mäter!

T.ex. TRMS-instrument ska egentligen ange 2 spänningar: TRMS DC & TRMS AC. Det finns kanske några instrument som gör det, jag har dock inte sett någon. Och ja, jag har ett speciellt kurs i mätning inom militären som egentligen visade oss hur lite man kan lita på mätningen man gör och hur man ska tolka mätningar beroende på mätteknik.

Att sedan påstå att ett kanske skapligt instrument sopar Fluke av banan är helt befängd! Att det kan vara mer prisvärd och fungera alldeles utmärkt för en amatör är en helt annan sak. Min Fluke 77III från tidigt 80-tal fungerar fortfarande perfekt, jag vet hur jag ska tolka mätvärden och det är mycket sällan jag har saknat något det inte kan. Nu har jag en mycket nyare Fluke men jag använder båda ändå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att de dessutom inte anger någon onoggrannhet i databladet/specifikationen, gör ju inte saken bättre.
Birger, fyi skall onoggrannhet anges som ett procenttal samt antal siffror för varje enskilt mätområde.
Det de anger "Basic Accuracy" är inget som existerar på en digitalt instrument, och är följaktligen inget man kan använda sig av.
Dessutom är den siffran de anger, vad det nu är, fullständigt horribel och icke trovärdig om den anger någon form av onoggrannhet.

Man behöver inte köpa en ugnsstyrd frekvensare, räcker med en från Kjell för 1500 eller så.
Personligen tycker jag det är löjligt att göra jämförelser på det sättet du gör.

De som du påstår testat, är med mycket stor sannolikhet fullständigt okunniga om mätteknik.
Vidare, en multimeter duger möjligtvis till att mäta frekvens inom audio-området, oavsett hur hög gränsfrekvens den har, då det påverkar mätrkretsen för mycket.
SKall man upp i HF-området duger enbart Frekvensräknare eller ett Skop.

Beträffande övriga funktioner:
Kondensatormätning: Endast användbart för att få reda på om komponenten är en konding eller inte, för riktiga och meningsfulla mätningar behöver man ett ESR-instrument.
Transistortester: Endast användbart för att få reda på om det är kortslutning eller avbrott i transistorn, för riktiga och meningsfulla mätningar behöver man en kurvföljare.

Problemet är att hobbyister som du luras att tro att instrumentet är bättre än det egentligen är, pga antal siffror i displayen.

Som jämförelse kan man titta på en digital termometer, billiga instrument anger onoggrannheten som instrumentets upplösning, vilket är helt felaktigt, då man inte tagit hänsyn till bla. probfel, bättre instrument anger onoggrannheten med prober, vilket ligger betydligt närmare sanningen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kanske inte hör till diskussionen men jag har en fluke bänkmultimeter som jag handlade beg från ebay tror den gick på en 600 spänn och den fungerar vad jag vet utmärkt och har enormt med värdesiffror. Dock (och detta är ett stort dock) så är den inte kalibrerad och iom detta så är knappast de lägre siffrorna att lita på MEN (rätt viktigt men) jag som hobbyist behöver knappast dessa siffror heller 999/1000 så räcker 1/10 volt alldeles utmärkt och det tror jag också gäller för 99/100 här på forumet.

Som biljämförelse skiter man väl fullständigt om man kör i 97,98 kilometer eller 98 bättre då att hålla uppsikt på vägen :mrgreen:

I övrigt kör jag med billiga multimetrar som aldrig svikit mig (förrutom tomma på batteri) för mina användningsområden. Bänkmultimetern är bra för att den står still, aldrig slut på ström samt kan visa snabba förlopp då den är säkert 10x snabbare än vilken multimeter som helst.

Fluke köper man för dess tillförlitlighet, robusthet samt livslängd de håller ju (som det verkar) c:a en livstid så som investering är de ju egentligen inget dyra.

Det jag däremot önskar är en µcurrent som tidigare nämnda Dave Jones säljer, denna skulle vara smidig för att läsa av mikroprocessorers strömförbrukning.

Mina 10 öre!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sen så vet jag att jag tjatat om det innan, men min billiga clas-ohlsonmultimeter börjar mäta fel när batteriet blir dåligt, helt oacceptabelt, den ger alltså värden som bara blir mer och mer felaktiga.. Ett flukeinstrument (och troligen alla lite dyrare grejer) mäter rätt tills det slocknar typ.

Förr hade jag det billiga instrumentet i garaget, men det slutade med att jag köpte en gammal begagnad fluke 75 istället så jag kunde lita på värdena.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Glenn, du har helt rätt.
Det jag däremot önskar är en µcurrent som tidigare nämnda Dave Jones säljer, denna skulle vara smidig för att läsa av mikroprocessorers strömförbrukning.
Problemet är att man knappast kan göra detta tillförlitligt med en billig multimeter, då det är så otroligt många grejjor som ställer till det.
Ju billigare instrument, desto mer fel på de extremt låga områdena.

Men, vill du mäta uA så ta ett lämpligt högstabilt motstånd i serie med processorn, mata på lämplig spänning tills det att man får rätt matningsspänning, och mät spänningen över motståndet.
Dock måste man naturligtvis vara väldigt försiktig så man inte bränner uC'n
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Låst