Man behöver nog som sagt var standarderna, men det gäller att ta reda på vilka standarder som är rimliga att köpa. Ett stort problem är att många standarder refererar till andra standarder.
Direktiven är som sagt var offentliga handlingar och det mesta och lite till hittar man i EurLex.
http://eur-lex.europa.eu/sv/index.htm
Jag jobbar ju med provning av medicintekniska prylar. Där är ju "grundstandarden" som gäller EN 60601-1.
Den i sin tur hänvisar ju till en handfull olika standarder för olika saker som kan ingå i en produkt.
t.ex.
EN 60529 för IP-klass
EN 60825-1 för laser
Men sen tillkommer det ju en massa andra standarder.
Dels finns det en massa kollaterala standarder. T.ex.
EN 60601-1-2 som handlar om EMC (och som i sin tur hänvisar till en handfull andra normer, jag jobbar dock inte med EMC så jag har ingen koll där)
EN 60601-1-4 som handlar om mjukvara (och är en process-standard)
sen finns det några som handlar om t.ex. Usability och liknande.
och nu har vi bara börjar skrapa på isberget.
För många typer av medicintekniska produkter finns det så kallade "del 2-standarder". Det finns t.ex. EN 60601-2-30 för icke-invasiva blodtrycksmätare, EN 60601-2-25 för EKG-skrivare (diagnostik), EN 60601-2-27 för EKG-övervakning (intensivvård).
Tittar vi t.ex. på en ventilator, som omfattas av EN 60601-2-12, så hänvisar den till ett gäng olika ISO-standarder för slangar, anslutningar osv. För att inte tala om standarderna för befuktare, kapnometer, oxygenmonitor etc som ofta sitter i en ventilator.
Nu är det väl inte riktigt lika illa för "maskiner", men jag kan tänka mig att man lätt kommer upp i ett dussin standarder om man ska täcka allt.
Det är därför jag brukar säga att det vettigaste är nog att kontakta en konsult som kan hjälpa till. Konsulten kan sprida kostnaderna för standarderna över många kunder. Ska man köpa in för ett enstaka projekt så blir kostnaden för stor.
Sen får vi ju inte glömma att det regelbundet kommer nya tillägg till standarderna eller nya versioner. Ungefär vart femte år brukar det komma en ny version.