Hjälp med val av pekskärm och PLC
Re: Hjälp med val av pekskärm och PLC
Det finna andra ställen än ELFA att handla på. Vi gav nånstans runt 6000:- för paketet. Dessutom finns det andra CPUer, (vilket inte den som handlade åt oss visste), bland annat en som har två analoga utgångar inkluderat.
Jag kan inte avslöja alla detaljerna kring projektet eftersom det inte är "mitt" så att säga. Men i princip så är det enda jag behöver i första läget en RS-485-port så att jag kan kommunicera med två stycken frekvensomformare (sneglar på Mitsubishi FR-D720) och en utgång för att styra en processventil. Dock vill jag ha möjlighet att i framtiden utöka med fler funktioner.
Ja är bra sugen på att testa Comfiles panel eftersom 7" och 800x480 för $429 är ganska mycket panel för pengarna om man jämför med de andra jag hittat. Men som sagt, tilliten till mjukvara och support i framtiden kanske inte är den bästa. Nästan så att det är värt att beställa en bara för att se hur den är.
Ja är bra sugen på att testa Comfiles panel eftersom 7" och 800x480 för $429 är ganska mycket panel för pengarna om man jämför med de andra jag hittat. Men som sagt, tilliten till mjukvara och support i framtiden kanske inte är den bästa. Nästan så att det är värt att beställa en bara för att se hur den är.
Synd att Beijer är så dyra. Men du kan ju alltid köra demo versionen av iX och jämföra med de andra alternativen som hade gratis mjukvara innan du bestämmer dig =)
6000 för ett siemens paket låter ju annars väldigt prisvärt, finns det några nackdelar med det? såg att skärmen är liten och har låg upplösning, tom sämre än beijers
6000 för ett siemens paket låter ju annars väldigt prisvärt, finns det några nackdelar med det? såg att skärmen är liten och har låg upplösning, tom sämre än beijers
Har arbetat med Beijers E-serie för några år sedan, intrycket jag fick var att dom hade alldeles för många buggar, seg uppstart och taskig spec. Idag använder vi oss nästan uteslutande av displayer och styrenheter från Graf-Syteco, http://www.graf-syteco.de/ fungerar väldigt bra, programvara skrivs i C, och det finns med mjukvara för att designa utseendet.
Inriktningen är dock mot mobila applikationer, antar att din maskin ska stå i en mysig +18 graders uppvärmd industrilokal med obefintlig risk för regn och rusk!
Då kanske man skjuter lite i höjden gällande -40 till +80 IP68 klassning och 9-32V inspänning mm. Priser beroende på vilken skärm man ska ha, från €300 och uppåt!
Inriktningen är dock mot mobila applikationer, antar att din maskin ska stå i en mysig +18 graders uppvärmd industrilokal med obefintlig risk för regn och rusk!
Hittar inte heller någon nu när jag kollade hemsidan, men vet att dom har har/haft en med touch typ AT97 eller nått åt det hållet. Använder själv främst AT82 och AT33 till olika applikationer, har inte så stor koll på det övriga utbudet mer än vad jag sett vid en produktpresentation för nått år sedan.
Problematiken jag hade med Beijers E-serie så fick jag väldigt konstiga errors ibland. när man lade ut text på tex knappar så kunde den vid uppstart ibland byta ut texten mot ett snabel-a och ett nummer, testade att starta om den, och efter några gånger så fungerade den igen,
En annan pryl som jag också irriterade mig på var att jag hade ett CAN gränssnitt (CAB15 eller nånting tror jag det hette), den buggade också rejält och fungerade undermåligt. Dom produkter som vi hade på den tiden blev kallade "windows-maskinen" dom fick göra en "CTRL + ALT + DEL" genom att bryta huvudströmmen till systemet för att starta om systemet, vilket iofs var sant då jag har för mig att Beijers E displayer bygger på Windows CE (iaf för 5-6 år sedan).
Som sagt, har sett många applikationer ute med beijer prylar så dom verkar vara populära, och har väl förhoppningsvis uppdaterats sedan jag använde dom sist. f.ö så är Mitsubishi PLC:erna mitt "weapon of choice" om jag skulle behöva använda en PLC, gränssnittet (som jag använde förr i tiden) GX Developer var enkelt och lättanvänd, Har även en diskett med Melsec Medoc som jag använde innan GX Developer!
Problematiken jag hade med Beijers E-serie så fick jag väldigt konstiga errors ibland. när man lade ut text på tex knappar så kunde den vid uppstart ibland byta ut texten mot ett snabel-a och ett nummer, testade att starta om den, och efter några gånger så fungerade den igen,
En annan pryl som jag också irriterade mig på var att jag hade ett CAN gränssnitt (CAB15 eller nånting tror jag det hette), den buggade också rejält och fungerade undermåligt. Dom produkter som vi hade på den tiden blev kallade "windows-maskinen" dom fick göra en "CTRL + ALT + DEL" genom att bryta huvudströmmen till systemet för att starta om systemet, vilket iofs var sant då jag har för mig att Beijers E displayer bygger på Windows CE (iaf för 5-6 år sedan).
Som sagt, har sett många applikationer ute med beijer prylar så dom verkar vara populära, och har väl förhoppningsvis uppdaterats sedan jag använde dom sist. f.ö så är Mitsubishi PLC:erna mitt "weapon of choice" om jag skulle behöva använda en PLC, gränssnittet (som jag använde förr i tiden) GX Developer var enkelt och lättanvänd, Har även en diskett med Melsec Medoc som jag använde innan GX Developer!
Är det nån som vet någon annan kontroller i stil med MOACON? Dvs en "PLC" i den meningen att man använder den för att styra industriella applikationer men att den programmeras i C istället för ladder logic.
E-serien (beijers paneler med mitsubishi branding) har uppdaterats även detta året även om det är iX man lägger krutet på.
Pratade just med en kille Sensor Control Nordic om deras sortiment. De har skärmar från Veintek som verkar prisvärda och har gratis mjukvara för utveckling av gränssnittet.