Video-signal från mystisk Candela dator
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Video-signal från mystisk Candela dator
Detta blev riktigt intressant, som OT kan man nämna att det sitter en 74ls165 i ABC80:ns grafikdel. Men den består av en hel hög kretsar så att CPU:n bara behöver skriva rätt tecken på rätt plats i minnet för att det ska komma ut.
Såg att chalmers sålde en "Dator Candela" på deras auktion 1997.
Då vet vi hur en sådan hadde fungerat 
-Vad har du för grafikkort?
75LS165!

-Vad har du för grafikkort?
75LS165!

Jag har mailat runt lite. Återkommer med resultat. Har kollat med Itab, focus neon och techlight. Framförallt techlight framhöll att man ofta drev större displayer med hjälp av videoutgången, och att tidiga skyltprogrammeringsdatorer ofta var "hemmabyggen", men dom kände inte till Candela
Hmm, driva med video utgången säger du. Det kan faktiskt ligga nått i det. I mina försök att få ut en rimlig bild har jag tryckt lite planlöst på tangenterna. Trycker jag på "7" så övergår den dåliga bilden på TV till ett regelbundet "myrornas krig" och LCD:n på datorn dimmas lite (som om dom svarta fyrkanterna skrollades).
Jag ska hämta datorn nu och skruva isär den och försöka spåra lite banor på kretskortet.
Jag ska hämta datorn nu och skruva isär den och försöka spåra lite banor på kretskortet.
Nu har jag fått sitta en stund och kan svara på några av frågorna som dykt upp:
Under klisterlappen 21.1 sitter en 256-bitars PROM: TBP18S030N
RCA-kontaktens bana går till en inverterer på en 7405. Banan går sedan via ett motstånd till en annan inverter på samma 7405. På andra sidan den första invertern går en bana till MC68A40P och efter den andra invertern går banan till en MC68A21P. Notera att samma pinne på MC58A21P går till en av dom oanslutna pinnarna för DIN6-honan som inte är ditlödd och till en pinne på Europakontakten.
Jag har tagit några bilder, men dom får jag slänga upp imorgon.
Under klisterlappen 21.1 sitter en 256-bitars PROM: TBP18S030N
RCA-kontaktens bana går till en inverterer på en 7405. Banan går sedan via ett motstånd till en annan inverter på samma 7405. På andra sidan den första invertern går en bana till MC68A40P och efter den andra invertern går banan till en MC68A21P. Notera att samma pinne på MC58A21P går till en av dom oanslutna pinnarna för DIN6-honan som inte är ditlödd och till en pinne på Europakontakten.
Jag har tagit några bilder, men dom får jag slänga upp imorgon.
Igår så han jag också med att rucka lite på de tre 74-logikkretsarna som misstänks vara en del av videogenererandet. En av kretsarna satt med två ben snett i sin sockel och en av dom putsade jag upp benen lite på. Resultatet: Istället för att det ser ut som att en linje i varje bokstav har "hängt sig" (dvs de vertikala ränderna) så ser det ut som alla eller nästan alla har hängt sig. Så jag ska nog byta alla dessa kretsar eller kolla lite på lödningarna.
Såhär ser baksidan ut iaf:
Såhär ser baksidan ut iaf:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
6809 baserad dator för skolor avsedd att köra OS/9 som operativsystem.
Alright! nu är den inte så mystisk längre. Hur fick du reda på det? har du själv använt maskinen?vfr skrev:6809 baserad dator för skolor avsedd att köra OS/9 som operativsystem.
http://en.wikipedia.org/wiki/OS-9
"OS-9 is a family of real-time, process-based, multitasking, multi-user, Unix-like operating systems, developed in the 1980s,"
Häftigt
"OS-9 is a family of real-time, process-based, multitasking, multi-user, Unix-like operating systems, developed in the 1980s,"
Häftigt

Jo, OS/9 är rätt häftigt. Alla dom funktionerna på ett operativsystem från 80-talet som går på en 8-bitars processor. Jag har själv en gammal Candeladator stående i gömmorna någonstans. Jag har inte kört mycket Candela, men däremot massor av OS/9 på andra datorer.
Jag har även en s.k. "Danskdator" som såldes som byggsatser. Ett europakortsbaserat system där jag t.o.m lyckades få in en 5MB (just det 5MB!) hårddisk i slutet. Den finns fortfarande kvar, men är inte körd på många år. Den kunde också köra Flex9.
Jag har även en s.k. "Danskdator" som såldes som byggsatser. Ett europakortsbaserat system där jag t.o.m lyckades få in en 5MB (just det 5MB!) hårddisk i slutet. Den finns fortfarande kvar, men är inte körd på många år. Den kunde också köra Flex9.
vfr: Hade "danskdatorn" möjligtvis orange delar för lock och botten som också utgjorde sidor, och svart front och baksida? Jag har haft nån sån dator som jag tyvärr aldrig satte fart på utan skrotade till slut. Den hade några europakort, minns inte vad det var för CPU men allt kändes 80-tal.
Står den åbäkigt till? Annars vore det kul med en bild eller två.vfr skrev:Jo, OS/9 är rätt häftigt. Alla dom funktionerna på ett operativsystem från 80-talet som går på en 8-bitars processor. Jag har själv en gammal Candeladator stående i gömmorna någonstans. Jag har inte kört mycket Candela, men däremot massor av OS/9 på andra datorer.
Skärmdump med operativsystemet och någon applikation vore kul