Elcykel MK2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Elcykel MK2

Inlägg av Thorped »

Uttis skrev:Jag såg dock en annan model med stödhjul som åkte ut automatiskt när man stannade.
Finns en del midjeförlamade personer som kör hoj som har detta. När motorcykeln åker under en viss hastighet sänks stödhjulen ner och dem kan enkelt stanna vid rödljus :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jaha det var ju en vettig tillämpning, i videon jag såg lät detta som en nyhet.

DSCF0127 (Small).jpg
Gjorde ett par nya hus till styrlagren inte helt nöjd med dem men det funkar nog.

Finns det nått enkelt sätt att koppla om motorn för fram/back? Jag har kikat på reläer och kontaktorer men inte hittat några som klarar nog med ström.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kul, lycka till med bygget. :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Thorped skrev:
Uttis skrev:Jag såg dock en annan model med stödhjul som åkte ut automatiskt när man stannade.
Finns en del midjeförlamade personer som kör hoj som har detta. När motorcykeln åker under en viss hastighet sänks stödhjulen ner och dem kan enkelt stanna vid rödljus :)
Du råkar inte veta hur de hade gjort det, typ i byggblock?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag tog och svarvade ett par nya hus till styrlagren, kvar och göra är nån fastsättning blir nog 2 gängade håll bara.
DSCF0128 (Small).jpg
DSCF0130 (Small).jpg
Hitta på en passande kontaktor också så nu kan kontrollern göras lite enklare.

Bild
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Lite nya delar, 2framnav +1 klump som ska bli baknav. Provade göra ett remhjul men där får jag nog tänka om det blir ju gristunga delar.

Backkontaktorn har trillat in, man fick med 2 dioder som jag antar är som skydd till ev motorkontroller nått annat kan det väll inte vara tänkt?
DSCF0133 (Small).jpg
Nu lär det dröja länge innan det finns gjutmöjligheter igen så nu kan man lika gärna gå i ide för vintern kanske pilla lite med elektroniken när snön är upp till hakan.
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Uttis skrev:Tanken är såklart att den ska falla inom dom nya reglerna för elcyklar utan trampor.
Vad är det för regler? Utan trampor borde den ju bli en moped?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Cykel klass 3 eller vad det nu fick heta är ett fordon inte avsett för hastigheter över 25km/h och som uppfyller vissa krav...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Uttis skrev: Nu lär det dröja länge innan det finns gjutmöjligheter igen så nu kan man lika gärna gå i ide för vintern kanske pilla lite med elektroniken när snön är upp till hakan.
Kul bygge! Kommer att följa det med intresse. :)
Vem gjuter och varför dröjer det länge innan du får något gjutet igen? Går gjutfirman i ide över vintern eller gjuter du själv?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tror han gjuter själv.
När jag ser det här blir jag ännu mer sugen på att börja gjuta själv.
Hur gjuter du/ni? Lost vax? eller sand? Om sand, vad kör du med för bindemedel? Bentonit? 2-komponent? Har du black på gjutformen.
Provade på lite handformning tidigare i veckan, riktigt skoj!
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Meduza skrev:Cykel klass 3 eller vad det nu fick heta är ett fordon inte avsett för hastigheter över 25km/h och som uppfyller vissa krav...
Det finns väl inga klasser på cyklar? Däremot på mopeder, där klass 2 får gå max 25 km/tim.

Sedan finns det en klassning för "promenadskotrar", men de får nog inte gå mycket fortare än promenadhastighet. Jag antar att det är där de stoppat in Segway också?

Den största skillnaden mellan cyklar och mopeder är att den förstnämnda inte behöver trafikförsäkring och inte har någon hastighetsbegränsning. :mrgreen:
Och har den inte pedaler är det knappast en cykel.
Senast redigerad av mikebike 5 november 2011, 16:50:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Läs denna så klarna det nog. 20km/h är det som gäller för denna.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 10-144.pdf
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

"Cykel utan tramp- eller vevanordning" -Något motsägelsefullt!
Enligt Svenska Akademiens Ordlista är nämligen cykel ett "trampfordon".

Intressant med maxbredd på 75 cm, redan det är alldeles för brett för många cykelbanor.

Krav på parkeringsbroms om man har fler hjul än två...

Varför vill man ha ett eldrivet fordon som får gå max 20 km/tim?
Om man nu inte är handikappad.....
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Äh 75cm är man ju mellan axlarna nästan. Cykel klass 1 har fri längd och bredd vilket är lite tokigt men kraven på klass 2 är lite för klena tycker jag, som det är nu vrider och vänder jag på varenda millimeter för att få plats.

Det är väll fint med ett alternativ till bilen som inte behöver besiktas/skattas/försäkras. ~15minuters extra restid per dag har jag nog råd med.
Cano skrev:Jag tror han gjuter själv.
När jag ser det här blir jag ännu mer sugen på att börja gjuta själv.
Hur gjuter du/ni? Lost vax? eller sand? Om sand, vad kör du med för bindemedel? Bentonit? 2-komponent?
Jo jag gjuter själv, min hemmagjorda degel lämnade in sist så den behöver bytas + lite annat men det hinns nog inte innan snön.
Jag har både oljebunden och vattenbunden/bentonit, lost foam. Dom flesta bitar jag gör håller ju såpass hög kvalitet så man kan lika gärna gräva ett hål i backen och hälla smeten i. :)

Såhär blev framvagnen ihopslagen, inte riktigt som tänkt men det får duga. Baknavet i mitten av bilden.
DSCF0135 (Small).jpg
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Uttis skrev:Nej den hade jag inte sett den var tuff. Jag såg dock en annan model med stödhjul som åkte ut automatiskt när man stannade.
Jag såg en sådan konstruktion i en tekniktidning från runt -86 :) Minns inte vad tidningen hette, typ Populär teknik eller något sådant. Motorcykeln hade en höst strömlinjeformad (typ droppformad) inneslutning. Såg ut som ett UFO (Eller URO, kanske?) :D

OT: Min morfar var chefredaktör för tidningen jag tänker på på slutet av sjuttiotalet :)
Skriv svar