Summering från spiggen tråden är att metall ROV hade större teoretisk tryckresistans (korekt ord=?) men blev oerhört tung och ganska slö att manövrera, något som jag misstänker att han hade rätt i kan vara till nackdel i vissa situationer, men vi får räkna litet mer på detta, plast vs metall, det vore onekligen intressant att forska mer kring detta.
Edit: Jo, bågsvetsning i aluminium med billig utrustning kan du nog glömma (parametrarna på billigare TIGs klarar det som regel inte pga att det krävs extremt hög ström för att bryta oxidskiktet, samt AC och helst vattenkylning då det blir enormt hett annars...), antagligen billigare att leja ut det till någon i så fall, tyverr har inte heller jag grejer till det här, har bara tillgång till en gammal pinnsvets för närvarande. TIG hade varit soft, men med litet skills går det med gas också. Går för visso med MAG också med rätt grejer men det är litet pyssligt. Dock ej pinne vad jag vet, i allafall inte vanliga grejer.
Men, annars borde ju litet tjockare PVC eller tex macrolon (som ju är ännu starkare) fungera om man gör det rätt.
Edit: Hmm... Detta gav ju onekligen ett dilemma: Vikt kontra hastighet. Vad säger ni andra?
Edit: Har inte hållit på så mycket med just aluminium men mins det skall vara AC rundning på elektroden i början (smältdroppformad) om man kör TIG. Nå, får läsa på, trist när man börjar glömma saker...

Men det står fanken totalt still i skallen just nu trots man egentligen vet... .