Jonas ROV II

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Jonas ROV II

Inlägg av v-g »

Jonas:Som sagt i tidigare inlägg så är det inte för att vara nedlåtande utan mest av praktiska skäl. En pinnsvets kan du ganska lätt haffa för ett par hundringar på blocket för en "trafo" svets. Dock misstänker jag att det mest är utrymmet som tryter iom att du inte har verkstad som jag. (testen i badkaret tex ;) ). Man behöver ju ett oömt utrymme för att kunna svetsa/kapa.

Kupolen tätar du enkelt som jag sa fast du kanske får ha en ring av metall som jämnar ut trycket på kupolen.

Nåväl tillbaka till det väsentliga:
Sensorn verkar ju bra, jag skulle satsa på en sån om den är avsedd för ändamålet annars finns ju alltid difftrycksmätare som jag antar är vanligast dock är det väl lite ovanligare med mer än 10-12 bar iom att det är maxtryck för vanlig tryckluft så 30 är ju lite lyx där samtidigt som temp också är trevligt. Tänk dock på att kolla om sensorn är avsedd för SALTvatten om du har tanke att köra i det, vad jag sett så förstör saltvatten allt :(

Kanske någon form av filter framför också kunde vara bra, det virvlar ju lätt runt smuts om man kommer nära botten. :humm:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Oj, förlåt om jag uttrycke mig otydligt. Nackdelarna var ur mitt perspektiv och mina begränsingar som *jag* ser det därmed inte sagt andra ser samma nackdelar eller samma begränsningar för den delen. V-g, jag tyckte inte alls att ditt inlägg var nedlåtande på något sätt! Men det är som ni skriver, jag har inte arbetat så mycket med metall så jag har varken kunskapen, utrymmet eller verktygen. Jag skulle gärna vilja lära mig det och gärna i samband med att man gör en ROV men just nu har jag inte tiden att lägga på det och dessutom hinna röja ut ordentligt i verkstaden för att få någon plats att arbeta utan risk att något skräp antänder.

Sensorn är vanlig i dykdatorer. Den är helt inkapslad i rostfri metall så att den klarar saltvatten är det nog ingen tvekan om. Hm, tja, jag kanske ska köpa några ex ändå. Ingen som vill ha någon? Ju fler som köper dessto billigare...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste fundera, men appropås, skulle vara intressant att veta mer om den större sensorn som var på tapeten i den andra tråden, för visso dubbelt så dyr men skulle vara intressant att jämföra om man ställer den mot de andra.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

OK, efter att ha funderat ett tag har jag insett att det skulle vara roligare och en större utmaning med en ROV i metall. Jag byter helt enkelt ut plexiglaset i mitt andra alternativ till aluminium istället. Av 15 mm plexiglasskivor blir det troligen 8 mm (borde väl räcka? :humm: ) eftersom 15 mm aluminiumskivor känns dyrt, tungt och överdrivet. Jag hittade ett företag i Tyskland (har inte kollat så mycket på den svenska marknaden ännu) som säljer 110 mm aluminiumrör med 5 mm väggar. Bör klara av ganska höga tryck => stora djup.

Fyra saker kvar att reda ut innan jag fullt ut bestämmer mig att köra hela vägen med aluminium ROV:
1) Hitta en enkelt lösning att täta en plexiglaskupol mot aluminium
2) Hitta någon som kan svetsa aluminium. Jag kommer inte undan detta och har ingen lust att köpa dyr utrustning med explosiva gastuber för detta projekt.
3) Köpa en metallsvarv så att jag kan göra vissa enklare saker själv som t.ex. lamphus.
4) Kolla upp priset för 8 mm skivor som jag kommer låta vattenskäras. Har goda erfarenheter av WST som skar min gavel till ROV I.

Kostnaden är det som jag känner kan göra att projektet inte blir av. Jag inser att det kommer bli dyrt men håller tummarna på att det ändå blir en överkomlig kostnad. Min förra ROV tror jag gick på ca 15 kkr men denna gången hoppas jag komma billigare undan eftersom i det priset inkluderade även mina misstag :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Summering från spiggen tråden är att metall ROV hade större teoretisk tryckresistans (korekt ord=?) men blev oerhört tung och ganska slö att manövrera, något som jag misstänker att han hade rätt i kan vara till nackdel i vissa situationer, men vi får räkna litet mer på detta, plast vs metall, det vore onekligen intressant att forska mer kring detta. :)

Edit: Jo, bågsvetsning i aluminium med billig utrustning kan du nog glömma (parametrarna på billigare TIGs klarar det som regel inte pga att det krävs extremt hög ström för att bryta oxidskiktet, samt AC och helst vattenkylning då det blir enormt hett annars...), antagligen billigare att leja ut det till någon i så fall, tyverr har inte heller jag grejer till det här, har bara tillgång till en gammal pinnsvets för närvarande. TIG hade varit soft, men med litet skills går det med gas också. Går för visso med MAG också med rätt grejer men det är litet pyssligt. Dock ej pinne vad jag vet, i allafall inte vanliga grejer.

Men, annars borde ju litet tjockare PVC eller tex macrolon (som ju är ännu starkare) fungera om man gör det rätt.

Edit: Hmm... Detta gav ju onekligen ett dilemma: Vikt kontra hastighet. Vad säger ni andra?

Edit: Har inte hållit på så mycket med just aluminium men mins det skall vara AC rundning på elektroden i början (smältdroppformad) om man kör TIG. Nå, får läsa på, trist när man börjar glömma saker... :( Men det står fanken totalt still i skallen just nu trots man egentligen vet... .
Senast redigerad av Mizzarrogh 18 oktober 2011, 16:50:14, redigerad totalt 2 gånger.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska man inte helst ha tändning med AC och sen DC? Vill minnas att farsan snackade om nåt sånt när han skulle göra grejer i aluminium.

Han svetsade aldrig själv utan lämnade bort till nån firma som svetsade flygplansdelar. Vill minnas att det var nån slags kylmantel, han läckagetestade med fotogen för att kolla att det inte fanns porer (fotogen har tydligen lägre ytspänning än vatten).

Men jag undrar om en ROV i metall blir så mycket trögare... trögheten måste ju bero på massan, och för att få ROVen att sjunka måste den ju ha samma massa oavsett om den är i plast eller metall?

Möjligen kan det påverka om massan är utspridd eller sitter centrerad...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tyverr har bilderna försvunnit i den tråden (jag kan i allafall inte se dem...) men såvitt jag mins så var det en aluminiumcylinder med ganska tjockt gods, i ena änden en hembakad plexidome som han blåst själv med tryckluft i ugnen mellan två hopbultade skivor, sedan ett intressant bakstycke som satt fast med snabbspännen i stål.

På ovansidan hade den dock en stor flytkropp av skumplast som också innehöll en motorkanal för Z. (övriga motorgondoler satt på sidan på vanligt vis vad jag mins)..

Jag vet inte exakt på vilket sätt, men vore onekligen intressant att få veta mer om det projektet. (tyverr verkar tråden död sedan länge).
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nerre skrev: Men jag undrar om en ROV i metall blir så mycket trögare... trögheten måste ju bero på massan, och för att få ROVen att sjunka måste den ju ha samma massa oavsett om den är i plast eller metall?
Precis min tanke, den måste ju bli exakt lika tung för att nå jämvikt under vatten, såvida du inte också passar på att bygga den större.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nja, är väl mer att man måste barlasta den mer med flytkroppar för att uppnå jämnvikt.

Edit: Tröghet beror på önskad respons kontra moment över tid.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Det beror på. Man kan ju minska mängden material i ROV:n om man går från plast till aluminium eftersom aluminium helt enkelt håller bättre. Men visst jag tror det blir svårt att minska vikten (och bibehålla volymen) så mycket att man inte behöver ha extra flytkroppar i en metall ROV. I det avseende blir en sådan ROV mer trögare eftersom den väger mer än ett plast-dito.

En sak som jag funderat på: Vad tror ni om att limma aluminium istället för att svetsa? Jag behöver antal fogar nämligen där front- och bakstycket möter röret samt min tänkta lösning för kabelgenomföring: Limma fast en rak tjockare list (säg 10 mm) som är utfräsad på ena sidan för att kunna ligga kloss an mot röret. Genom listen kan man borra och gänga hål för kabelgenomföringar (att gänga direkt i en 5 mm aluminium rör och få det tätt tror jag inte på). Det känns enklare än att försöka hitta någon som kan svetsa åt mig.

Jag har köpt ev svarv idag så punkt 3 på listan kan strykas! Det har tagit mig några år men slutligen blev det av. Nu är frågan hur jag ska få den från bilen till källaren då den väger sina modiga kilon. :humm:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du kan löda aluminium med bara en gasolbrännare och alumaloy tex blir starkare än aluminiumet var original DOCK vet jag inte om det är lämpligt att löda gavlar osv iom aluminiumets förmåga att slå sig av €#&%#" när man värmer det.

MEN för fästen ut/invändigt måste det ju vara optimalt tycker jag :humm:

Stavarna finns på jula för överpris eller ebay köpte själv ett pound men jag är ännu för kass på själva lödningen för att det ska bli bra, sitter gör det men ser ut som :verysad:

Tror dock att jag har lite för små bitar att försöka på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

v-g: Fast känns det inte enklare att limma istället? Det verkar vara ganska små marginaler för lödning och risk för att materialet slår sig.

Mizza: Nej den har jag inte sett innan. Intressant att han har valt en rak plexiglasskiva istället för en kupol. Jag undrar hur djupt han har gått med den.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Under infon om motortätningarna står det (om jag inte tolkar det fel) att inte en droppe vatten läckte in genom O-ringarna på 9 m djup.

På den här sidan http://michi.fischundpartner.ch/Module.htm har han kört i en timme och varit nere och sniffat på 11 m.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Halvt off topic, antar du sett denna då den är rätt gammal, men en sådanhär vore ballt:
http://www.homebuiltrovs.com/rovforum/v ... f=18&t=276
Skriv svar