Hjälp mig att laga HQPower PS1320 Nätagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp mig att laga HQPower PS1320 Nätagg

Inlägg av bachler »

Förlåt för ett rörigt förra inlägg, hoppas dethär blir mindre rörigt.

Ja, det är R1 som blir varmt.

3,6v zener dioden, vilket jag tolkar schemat som att det skall vara, mäter jag till 3,1v och verkar i kretsen mäta 2,4v.

Jag mäter 10,4v ovanför R1 och 2,4v under R1.

Kan det ha nått med det att göra?
ghu

Inlägg av ghu »

Det är "växelspänning" (eller pulserande likspänning) på båda sidor om R1 vilket gör att voltmeterns mätvärde kan se lite konstigt ut. Det är förmodligen inte något som helst fel i din krets längre utan det är själva konstruktionen som ger stora förlusteffekter i R1. Byt ut R1 till ett 2W motstånd och montera det enligt mitt förra inlägg så kommer det att fungera bra.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

bachler skrev:Mätte precis dem 2 zenerdioderna, en 12v och en 3.1v. dom verkar hela. fast det verkar väl stå 3.6v på schemat.

Vad kan det bero på att det lämnar ca 8v ut och det osar katt om några komponenter på reglerkortet. Det går helt klart förmycket ström genom några komponenter på kortet.
Har bara kört det korta stunder för att kunna mäta lite på det, hoppas att inget går sönder igen av det.

Kjelle:
Jag lödde bort kablarna på basen och emittern och mätte med diodläget.
Det stämmer att det är 5st 2n3055or alla utom en verkar hela. Ska verifiera det med Mohm läget.

Andy:
Jaha, ja det har jag juh iofs hört att, vad ska man säga, varje komponent är ju egna individer och skiljer lite olika på värdena beroende på, ja vad det nu är, tillverkningsprocessen osv.
Borde jag inte få nätagget att fungera som det gjorde innan det gick sönder innan jag försöker att förbättra funktionen? Eller är det pga detdär som det gått sönder?

Tillverkaren chansar genom att inte använda emitter-motstånd. När aggregaten byggs används transistorer från samma batch som är hyggligt lika vilket gör att det ”kan” gå lyckligt trots ”fuskbygget”.
Efter ett tag när bitarna varit varma ett antal gången kan dock värdena gå isär och en av trissorna tar över hela lasten och dukar under. Ofta blir det kortslutning i transistorn vilket för med sig att ansluten apparat får allt för hög spänning och blir förstörd (fråga vilken HAM som helst) när det är den här typen av enklare aggregat som saknar skyddskrets typ crowbar eller annat som skyddar anslutna apparater.
Om man gör en ”reparation” på den här typen av aggregat kan man inte byta en av transistorerna i parallellkopplingen och förvänta sig att det ska bli pålitligt!
Antingen gör man som tillverkaren (chansar) och skaffar 4 transistorer från samma batch eller detta och kopplar in emitter motstånd och får ett uppgraderat aggregat som ger en högre säkerhet.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Löd loss transistor V31, basen på transistor V28 kommer då att matas enbart genom R2, R4.

Vad får du för spänning på 2N3055 (emittrarna), du bör hamna runt 25-30 V ?

Kjelle
ghu

Inlägg av ghu »

Jag håller med Andy. Montera emittermotstånd till de 4 transistorerna VX2. Förslagsvis 0,15 ohm 5W. Motstånden kan precis som R1 bli mycket varma så montera dem på avstånd från värmekänsliga komponenter helst på kylflänsarna till VX2. Egentligen är det samma felkonstruktion med de parallellkopplade dioderna VX1 där man kan få problem med strömfördelningen eftersom de är direkt parallellkopplade utan motstånd. Jag tror att problemet är mindre i detta fallet än med transistorerna eftersom jag tror att inre serieresistansen i dioderna är större än i transistorerna.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Nätagget är testat och fungerar nu.

Har beställt emittermotstånd också.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Får vi veta vad det var som spökade?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

emittermotstånda mej hit och emittermotstånda mej dit, ibland är det rätt trevligt med MOSFET :)
Borre

Inlägg av Borre »

Ja i switchade sammanhang åtminstone, när mosfeten bottnar helt. Inte lika kul när man kör en "vanlig" mosfet (finns säkert undantag) linjärt eftersom Vgs(off) sjunker med ökad temperatur, ofta mer än vad RDSon ökar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Även mosfets kräver source resistorer när de används i linjära saker, såvida det inte är laterala mosfets.
Skriv svar