Undvika att köra iväg med motorvärmaren inkopplad.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Undvika att köra iväg med motorvärmaren inkopplad.

Inlägg av grym »

japp, idiotsäkert :lol:

som jag skrev, har man den i fronten så parkera så man måste back ur
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mitt uttag liksom många andra sitter på sidan på BÅDA bilarna :evil:

Så vill man köra någon dra ur lösning på det får man borra nya hål samt täcka över de gamla, det är ju såklart inte jag som satt dit uttagen.

Bästa vore en sån magnetkontakt som jag har på macbooken då skulle vi snacka! :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fick själv ändra på motorvärmarintaget på min Cheva 2500HD, då jag har intaget i fronten, stolpen mitt emellan mina två P-platser, och gärna vill backa in. Gjorde helt enkelt så att jag kopplade på en vanlig skarvsladd, "skarven" klädde jag in i en plastpåse, sedan drog jag kabeln bak och upp på flaket. Det värsta som händer om jag glömmer att koppla ur är att jag har 1 meter skarvsladd hängande bakom bilen.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Nu vet vi ju inte hur bilen står, så att ha en sladd som hålls i 30-40 cm från kontakten ifronten kanske inte är möjligt!
En elastisk snodd i en fluorescerande färg som hänges fast i förardörrens handtag och som sitter fast i värmarkabelns kontakt, på så vis glömmer inte den som ska köra bilen koppla ur, och den som pluggar in glömmer inte den färgglada snodde! Kan till och ned stå anvisningar på snodden!

En kontakt som ska kunna åka ur lätt när man enbart kör iväg kräver ju att bilen står nära en vägg eller en stolpe, det sista kanske stör utrymmet runt bilen!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Min sambo har lyckats dra sönder sladden vid två tillfällen.

Efter uppmaningen att vid varje inkoppling dra sladden ett varv runt vänstra backspegeln har hon skött sig.

Inte lika tekniskt coolt, men ändå ett tips.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Är ganska vanligt att denna lösning finns på ambulanser och brandbilar. Vet dock inte rent tekniskt hur det är löst. Kanske kan det vara så att den fasta batteriladdaren har en styrutgång just för detta.

Edit: Jo så är det förmodligen, denna laddare verkar i alla fall ha en sådan funktion. http://www.tystor.se/pdf_pro/IPC%204830%20304.pdf
Rogge69

Inlägg av Rogge69 »

Edit: Jo så är det förmodligen, denna laddare verkar i alla fall ha en sådan funktion. http://www.tystor.se/pdf_pro/IPC%204830%20304.pdf
:bravo:
Tack, en så´n här är ju perfekt, den har ju precis det som efterfrågas och ingen behöver oroa sig för att bilmekarvarianten ska fallera (nu var det ju inget utryckningsfordon det handlade om, men ändå...)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Innan du går o köper en sådan, kolla med försäljaren att det är en sådan funktion. Jag tolkar i alla fall det så, men vågar inte lova det. Så här står det ju i pdfen "styrning av inhibit-relä vid ombordmontage" Dessutom såg jag just att jag länkat till en 48volts laddare, men samma serie finns säkert i olika spänningsvarianter.
ElQ

Inlägg av ElQ »

Kan man inte koppla en drossel mellan tex fas/nolla i kabeln och använda likspänningen från bilen för indikeringen? Man måste så klart ha drosslar på ingående trådar till indikeringselektroniken också. På det viset så blir inte kretsen beroende av att det finns 230VAC. :humm:
Skriv svar