Klas-Kennys MDF-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Finns cylindriska förminskningshylsor från t ex 8 eller 6mm ner till 1/8". AndersG svarvade nog en egen har jag för mig, som sedan pallade att fräsa och borra PCB med precision. Mycket av tyngden i en överhandsfräs kan nog skalas bort, basplatta, axlar mm. Annars så skulle jag leta efter en överhandsfräs modell cylindrisk, finns nästan inga nya, men på Tradera dyker det upp äldra varianter rätt ofta. Dessa har 43mm (eller är det 42) precis som så många andra överhandsfräsar och t ex Kress.

EDIT: Reduceringshylsa: http://www.ebay.de/itm/Reduzierhulse-Co ... 5ae07ec4b6
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Jättekul! Önskar jag hade ett garage! :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

X-IL: Ser man på! Då får det nog bli överhandsfräs.

Lite dyr tyvärr, blir ju runt 100:- för en så liten grej, men det får det väl vara värt.

oskars: Jo visst är det super, fasar för att flytta till studentlägenhet nästa höst, och bli av med både labb och garage :(
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det fanns dessa, billigare styckepris: http://www.ebay.com/itm/5x-Engraving-bi ... 25644b8d42

EDIT: Här var en sökning som gav lite träffar: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=sha ... m270.l1313
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Klas-Kenny skrev:oskars: Jo visst är det super, fasar för att flytta till studentlägenhet nästa höst, och bli av med både labb och garage :(
Buuuuuuuuu! Plugga på distans!!!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Inte en dags vila :D

Idag har det inte blivit många bilder, då det inte har hänt så värst mycket synligt.
Fick hem axlarna idag, inte härdade dock, hoppar över det trots allt. Nu när jag smörjde in dem med fett visade det sig inte slita i närheten av så mycket, trots lite belastning och fram och tillbaka många gånger, inget synligt alls på axlarna, tänk vad lite smörja kan göra.. :)
Men en del tid har gått till att justera in vagnarna så att de rullar så lätt som möjligt, någon hundradel hit och dit gick röra dem trots försänkt skruv, och det kunde göra en hel del. Fick in det perfekt efter en stund.

Fått muttrarna idag (Missade nu att jag glömde ta kort på dem), så jag kunde knacka dit det andra lagret på gängstången, så när den satt där den ska var jag bara tvungen att testa montera motorn för att se hur det passade.
Distanserna till motorn (även till de andra motorerna) har jag fått utav Boris här på forumet, tackar så mycket för det än en gång.

Tyvärr har jag missat med axelhålet litegranna (det märkte jag redan när jag borrade det), så att motoraxeln och gängstången stämmer inte helt 100 emot varandra, får lösa det genom att borra upp skruvhålen så jag har en viss justermån där, inga större problem, distanserna har stor diameter och även skruvskallen.
IMG_20110929_185502.jpg
Sen borrade jag hål för stödningen av axlarna, och skruvade fast dessa. Tre brickor och en mutter blev precis lagom som distans, och rör inte vagnen när den åker över :)
Blev JÄKLIGT stabilt!
IMG_20110929_214303.jpg
Sen borrade jag även fästhål i muttrarna och i MDF'en där den ska sitta, blev ingen bild på det heller, var dålig med kameran/mobilen ikväll :(

Sen blev det även ett par filmer på när jag dels testar att bara rulla portalen fram och tillbaka, och även när jag skruvat fast muttern och körde portalen med skruvdragaren! :P

Ledig imorgon, då ska det hända grejer, förhoppningsvis får jag klart hela nästa axel då. Vore trevligt så att jag kan skruva ihop allt som är gjort hittills en gång för alla, för att bygga Z ska det inte göra någonting om det sitter ihop.

Så ska jag ha far till att svarva ändar på gängstång för Z, samt linjäraxlar för Z ska få hål i ändarna.
...Sen kan han nog få återgå till sitt vanliga arbete igen :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hade du haft längre distanser till motorn hade bensinslang nästan svalt den där missen. Nu var väl dina distanser genomborrade, men annars hade man kunnat göra excentriska distanser för att justera också.

Återigen, imponerad! Vet inte hur MDF är att jobba med, men det går otroligt mycket snabbare för dig än för mig med mitt första bygge.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Härligt att se hur bygget framskrider. Och alla av sådana här projekt bevisar för skeptiker att det verkligen går att bygga en duglig fräs i MDF. :tumupp:

OT. Jag har faktis byggt en "No cost" fräs i MDF för många herrans år sedan som inte kostat mig en krona. Den blev färdig rent mekaniskt.
Dock så har jag aldrig satt på motorer och drivare. Det var vid lite yngre år och när jag tittar på konstruktionen idag ser jag att lager till skruvar
är rejält underdimonsionerade. Men, men... den är byggd av grejor jag hade hemma och har inte kostat mer än lite tid. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

X-IL: Fast längre avstånd mellan gängstång och motoraxel hade gett bensinslangen betydligt mer chans att vrida sig utan att gängstången rör sig, så att det kan bli lite sämre precision vid belastning, så det hoppar jag. Sen gissar jag att om bensinslangen ska vridas (som den får göra ständigt om motoraxel och gängstång inte ligger riktigt jämnt) så kommer den bli mjukare och mjukare med tiden och där med ge sämre och sämre resultat.
Excentriskt hål i distanserna hade kunnat gå, ja, men som du själv sa, de var redan genomborrade.
Men som jag skrev tidigare, att borra upp skruvhålen lite ger möjlighet till justering och gör ingenting negativt, så det får bli så, krävs inte mycket för att få det rätt. :)

MDF'en är väldigt lättarbetad, så den går smärtfritt att jobba med, borrar tex. ett hål igenom på 3-4 sekunder i pelarborrmaskinen.

Cano: Jo, det ska bli väldigt intressant att se när den rör på sig, hur stablit det blir i verkligheten. Drömmen hade klart varit att kunna bearbeta Alu (Givetvis med låg feedrate och inte ta så mycket per skär) med dugligt resultat, får väl se om det är möjligt.. :)
Att kunna bearbeta Alu hade ju varit riktigt kul, för då skulle jag ju i princip kunna använda denna fräsen, för att bygga en bättre maskin i Alu i framtiden (Långt fram i och för sig).

Kul med "gratis" maskin, även om mycket inte är perfekt, så hade den säkert fungerat till lättare operationer. Men kul att kolla på gamla konstruktioner efter lång tid, alltid lika intressant att se hur mycket man egentligen lärt sig, då man ser alla förbättringar osv som kunde gjorts :)
Min maskin (utöver det elektriska) har hittills kostat mig ca. 900:- och jag borde inte behöva köpa någonting mer för den mekaniska biten, så det är väl ganska OK. Sen har motorer och drivare kostat ungefär lika mycket till, och jag har ännu inget nätagg eller spindle, så runt 2500:- gissar jag att totalkostnaden kommer att landa på, sen lite frässtål och så utöver det.

Kom på nu att om jag har tur kanske jag kan få tag på begagnade frässtål ifrån farrsans jobb, de borde ha gott om stål som blivit för slitna i deras mått mätt (bearbetar mest stål), som skulle duga gott för att fräsa lite trä, plast mm. för mig. Eftersom jag bestämt mig att köra med överhandsfräs så att jag kan ha verktyg på 6 och 8mm borde de kunna ha en och annan passande pinnfräs och liknande.

Men nu kan jag inte sitta här och skriva, fräsen står ute i garaget och väntar på mig! :D
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

En fräs som är för slö för att bearbeta järn/stål med är absolut för slö för trä/plast.
Det är betydligt mer känsligt med skärpa på verktygen iaf när det gäller plast.

Jag kan kanske posta en bild på min MDFare lite senare. Om jag orkar rota fram den ur garaget.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Cano: På så vis, det hade jag inte en aning om.. :)

Nu jäklar, ledig dag = Mycket gjort!

Insåg den första riktiga missen gällande precision, portalen sitter något skevt emot sidorna, så vid max åt ena hållet är där ett glapp på ena sidan, max åt andra hållet är det glapp vid andra sidan.
Men jag tror inte att det gör någonting (eller?), och skulle det vara problem får jag kort och gott göra om den skivan som vagnarna sitter på, det är inget superstort jobb.
IMG_20110930_151150.jpg
Kollade att portalen är vinkelrät emot bordet, och att hålla vinkelhaken på det hållet ger i och för sig inte riktigt säkert resultat, men det verkade inte vara helt åt skogen i alla fall :)
IMG_20110930_152642.jpg
Och då passade jag på att skruva ihop de delar jag hade för att se hur pass stabilt det blir, och det känns riktigt bra!
Här insåg jag även att portalen lyckats hamna på fel håll mot vad jag tänkt :doh: Provade att vända på den men det blev inte alls bra, så det får vara såhär. Gör i och för sig inte direkt något, motorn hamnar på baksidan bara, men det spelar ingen roll.
IMG_20110930_152829.jpg
Då jag inte hade något riktigt säkert att mäta emot för att få skivan på "baksidan" av portalen rätt, så gjorde jag helt enkelt så att jag satte den i samma vinkel som bordet (inte 0 grader då underlaget inte är helt rakt, borde vara rakt annars), så fram med det digitala vattenpasset.
IMG_20110930_160047.jpg
Och sen sätta fast baksidan mellan portalsidorna, den satt med lite presspassning så den höll sig kvar själv, justerade in rätt vinkel och ritade på sidorna var den ska hamna. Höjden tog jag helt enkelt "vad som känns bra".
IMG_20110930_160532.jpg
Kul fakta: Vinkeln är densamma även i andra ändläget. :)
IMG_20110930_160721.jpg
Sen blev det lite hål i portalsidorna för plugg och skruv.
IMG_20110930_163206.jpg
Och hopp, så var baksidan på plats.
IMG_20110930_165546.jpg
Har även fått stänger och gängstång för Z bearbetat idag!
Och även gängat muttern (X-IL: Gängtappen fungerade utmärkt :tumupp: ).
IMG_20110930_175006.jpg
Sen borrade jag hål för stängerna och provmonterade dem.
Den ena var tydligen felgjord, fick hål rakt igenom, men det gör ingenting då vagnarna inte har några kulor rakt över.
IMG_20110930_182042.jpg
Men man får ju inte vara dummare än att man ser möjligheterna i det som är felgjort. Så jag tog och tillverkade en liten specialskruv för att markera ut var hålen för stödskruvarna ska vara.
Man skulle haft en svarv... Det får jag skaffa till nästa gång jag ska bygga fräs :mrgreen:
IMG_20110930_184616.jpg
Blev finfina märken där det skulle borras :)
(den bilden var ju inte lite suddig...)
IMG_20110930_184705.jpg
Så blev det hål, och skruvar, brickor och muttrar (som distanser) monterades.
IMG_20110930_190104.jpg
Sen monterades stängerna på det.
IMG_20110930_190409.jpg
Monterade vagnar och sidorna för att se hur det blir.
IMG_20110930_190704.jpg
Borrade även hål för gängstång och motor, skruvarna för motorn fick försänkas. Kom även på att jag var tvungen att göra det på den andra motorn också, så det gjordes, och borrade även upp hålen för andra motorn så den hamnade rätt med den axeln.
Väldigt suddig bild igen.
IMG_20110930_203736.jpg
Och den här gången hamnade motorn lite bättre.. :)
IMG_20110930_205250.jpg
Och ibland har man ju tur. Hålet i muttrarna är inte i mitten, och tanken var att den långa sidan skulle vara ifrån skivan, men här hade jag råkat ut för en felräkning, så det stämde inte alls. Men sen när jag vände på muttern, ser man på.. :P
IMG_20110930_210101.jpg
Sen gjorde jag skivan som de vagnarna ska sitta på, körde på försänkt skruv, och det passade perfekt!
Har även borrat fästhål i muttern här.
IMG_20110930_223145.jpg
Sen kom jag på att det vore smidigt att ha möjlighet att skruva bort Z-enheten utan att behöva plocka isär hela fräsen (För att lossa Z från muttern var gängstången tvungen att komma loss pga. baksidan av portalen, och för att få loss den är sidorna på portalen tvugna att komma loss, och för att få loss dem måste hela portalen loss..), så jag gjorde fyra hål i baksidan av portalen så att jag kommer åt skruvarna på den muttern. Även för att kunna montera ihop det jag har nu, utan att behöva plocka isär för att montera Z när den är gjord.
IMG_20110930_224537.jpg
...Nu fick jag inte ladda upp fler bilder i det här inlägget, fortsättning kommer i nästa inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

...

Hålen i ändarna på stängerna var inte djupa nog för den 30mm skruv jag har, och då jag vill ha det lite enhetligt istället för att leta upp passande skruv i blandlådorna, fick vinkelslipen komma fram och kapa av lite skruv så att de passar. Något varierande längd då jag kapade på frihand. En "originalskruv" bakom.
IMG_20110930_234342.jpg
Sen monterade jag ihop hela fräsen, och fy ända in i h*****e vad nöjd jag är! Otroligt stabilt och super på alla sätt och vis!
De långa skruvarna är tillfälliga, där ska på en skiva till ovanpå den så att de kommer passa.
IMG_20110930_235952.jpg
Sen när jag monterat ihop, så givetvis var jag tvungen att prova.
Så jag släpade in maskinen (den har blivit väldigt tung!), kopplade in till datorn och vips, så rörde det på sig! :D
Kunde inte köra motorerna särskilt fort dock, gissar på att det beror på att mitt nätagg inte pallar (kör med labbagget som kan lämna max 3A), blir troligen bättre med ett ordentligt nätagg (Så fort jag fått tag på ett...), sen har jag inte precis justerat motorerna ordentligt i Mach3, bara ställt in lite snabbt så att det går köra.

Och givetvis blev det en liten film! :P
http://www.youtube.com/watch?v=2mP64EQ-oDY

Så imorgon får det bli att börja bygga Z-axeln!
Hm, måste komma till Biltema så att jag kan inhandla överhandsfräs, lite svårt att bygga om jag inte vet hur den ska fästas. Får hoppas på fint väder imorgon, och att föräldrarna är på gott humör, så kanske vi kan köra en runda med motorcykel.. :D
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Asså. Wow. Vilken fart du har!!

Gör du detta efter en skiss?

Elektroniken som styr fräsen... har du gjort den själv också? Eller är det alltid ett kit som man köper och kopplar in?

Vad räknar du med att lägga i stålars på hela bygget?

Fint jobb hittills! :bravo:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Allt som är gjort hittills har jag ritningar på, förutom hålen för plugg och skruv, så jag har skrivit ut ett par A4'or med delarna som jag har ute i garaget.

Nu är det dock slut på ritningar, har inte gjort mer. Tror att jag ska göra resten utifrån huvudet då jag inte är helt säker på hur det blir med motorfäste mm, ska dock rita delarna i efterhand (Allt i 3D, kollar du min tråd i idébanken finns där ett par bilder på ritningarna, även om de inte är riktigt uppdaterade).

Elektroniken tänkte jag först bygga själv, men insåg att det inte var värt det, det finns så billiga ifrån Kina, tror jag gav strax över 300:- för den här styrningen. Och då är det bara att koppla in motorerna i den, koppla in till datorns parallellport med den medföljande parallellkabeln, samt koppla in strömförsörjning. Sen konfigurera Mach3 (Instruktioner fanns med till kortet), så fungerar det "direkt".

Omkring 3000:- har jag tänkt att det hela kommer att kosta med elektronik, spindle etc. Sen kanske plus lite till för verktyg.
Men då har jag klart haft fördelen att jag har fått tag på all skruv, gängstång och muttrar billigt igenom farsans jobb, samt stängerna till linjärenheterna gick på 100:- för X och Y, och har fått dem, gängstång och muttrar bearbetade gratis.

Samt köpt en del begagnat, linjärenheter och gängstång för Z och alla stegmotorer är köpta igenom forumet.

Nu ska jag strax ta en MC-tur till Biltema och inhandla överhandsfräs att ha som spindle!
Hoppas att jag inte behöver någonting mer som jag glömmer bort...

Edit: Och om du missat det så ska jag släppa hela ritningen fritt här på forumet, ifall du är intresserad.
Innan jag gör det ska jag dock ha ritat med alla delar, testat att det fungerar bra osv.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vad kul att det gick bra att använda gängtappen, det är ju ingen vanlig gänga direkt så att hitta en gängtapp är inte gjort i en handvändning.

Återigen imponerad av farten på ditt bygge.
Skriv svar