Problem med elen till högtryckstvätt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Problem med elen till högtryckstvätt...

Inlägg av MiaM »

Hur stor diameter som behövs på vattenröret lär bl.a. bero på vilket tryck du har på inkommande vatten, antar jag.

En annan faktor är vilket tryck tvätten behöver.

Praktiska studier visar att min hydroforanläggning i stugan har lägre tryck än vad som är specat för den billiga Alto (innan de gick ihop med Nilfisk) som jag köpte på Bauhaus för massiva 600-700:- för 7 år sen. Den funkar halvbra, man kan köra några sekunder och sen måste den pausa några sekunder, antagligen inte jättebra att köra så. Jag har provkört den på annan plats med rejälare tryck och där funkade den fint. Jag kunde ha lämnat tebax den på nån slags öppet köp eller liknande men valde att behålla den ändå, för den duger till det lilla jag tvättar.

P.S. jag "har hört" att om man spolar från sidan på lagom långt avstånd så är en högtryckstvätt finfin att tvätta fönster med. Viss risk att behöva fixa nytt kitt föreligger dock :wink:

Vad häller 16A-säkringarna så kan du ju testa att köra några få sekunder på 20A-huvudsäkringarna direkt, fast då skulle jag verkligen rekomendera att inte köra på 1.5mm2-kabel...
svanted

Inlägg av svanted »

eller en typ centrifugalkoppling mellan pump och motor som låter motorn starta obelastad.
kräver dock en större ombyggnad. av hela pumpen.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jag tror inte det är pumphuset som utgör problemet, det är lättdrivet när det inte finns något mottryck - utan det är magnetiseringen av motorlindningen som drar en sjuhelsikes ström... Återstår att se nu vad som händer med den nya K-säkringen. VVSaren skulle höra av sig idag. Får se vad han blev av
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är nåt med tvättar som gör detta min trefasare drar typ inget när den står och "ljummar på" men lyset blinkar till bra när man slår på den. Drar en del när den tvättar också men inte i närheten av när man slår till den.

Pumpen går ju som sagt lätt när det inte är tryck vilket inte kommer förrän den snurrat upp i fart. I min är det i stort sett bara en "skev" skiva som snurrar mot tappar som utgör själva pumpen och så tror jag de flesta fungerar. Rätt likt en bil ac egentligen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag är också inne på den linjen så är nog tyverr svårt att komma på något bra som fungerar, men vi får avvakta resultat. :)

Har litet samma problem med svetsen här om man kör på hög styrka, men det går bra om man kopplar den på första linan innan avgreningen till smedjan och ger fanken i att köra spisar och annat inomhus samtidigt... Dock är ju den förmodligen betydligt snällare i detta avseende då den nog inte har lika "hård" uppstart tror jag (hade det vart en stor vridtrafo eller något liknande hade man däremot nog fått samma problem antar jag).

---
OT
Jodå, lånat farsans gamla kärcher till biltvätten, inte särskillt avancerad innuti tror jag men den duger till det mesta sådant.
Men det blir ju annat om man jobbar mycket med hårt smutsade arbetsfordon och annat eller tex vissa lantbrukslokaler och liknande. :)
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

bigmac skrev:Jag tror inte det är pumphuset som utgör problemet, det är lättdrivet när det inte finns något mottryck - utan det är magnetiseringen av motorlindningen som drar en sjuhelsikes ström... Återstår att se nu vad som händer med den nya K-säkringen. VVSaren skulle höra av sig idag. Får se vad han blev av
K-säkringen? Det får du utveckla lite. Hur gick det med din elektriker?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De är ju enkla inuti bara en spiral som det eldas mot på kommando men ack så dyra, dock spar man ju in på avfettning :mrgreen:

Det bästa med hetvatten är förmågan att få bort smörjfett det är stört omöjligt med kalltvätt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De mindre brukar ha dieselbrännare. Jo, det är skillnad, men som sagt man får pynta rätt bra för en av proffskvalla...
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

MathiasP skrev:
bigmac skrev:Jag tror inte det är pumphuset som utgör problemet, det är lättdrivet när det inte finns något mottryck - utan det är magnetiseringen av motorlindningen som drar en sjuhelsikes ström... Återstår att se nu vad som händer med den nya K-säkringen. VVSaren skulle höra av sig idag. Får se vad han blev av
ABB har en normsäkring som dom kallar för "K-specifikation". Den skiljer sig från A, B, C och D-spec för att den klarar typ 10x startströmmen speciellt för motorer som drar galet när man startar dom. Återkommer med info när den kommer.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Kan tillägga att vvs'aren va över idag och tog sig för pannan. Han sa typ. "Kan du inte lämna tillbaka den där". Han hajjade inte tjusningen med utrustning med rätt dimension. Han lovade dock att dra fram 22mm rör till den. Större än så finns inte att tillgå i huset.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

bigmac skrev:
MathiasP skrev:
ABB har en normsäkring som dom kallar för "K-specifikation". Den skiljer sig från A, B, C och D-spec för att den klarar typ 10x startströmmen speciellt för motorer som drar galet när man startar dom. Återkommer med info när den kommer.
C-Karestik har 10x märkström. Vad jag kan utläsa är K-karesik till för max 60V AC/DC. Det var därför jag föreslog Motorskydd GV2, detta är beprövad teknik som funkar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

enligt ABB's datablad ska K-säkringarna klara x15 av märkströmmen, vilket är 50% mer än C-typ. Modellen heter S 203–K 16, och såhär ser den ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Här är typskylten på motorn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Kan ha fel om säkringen. ABB har rätt så röriga datablad. Kollade på en som hette DC i slutet. :oops:
Det kan funka med den säkringen men är tveksam att du klarar utlösningsvilkoret. 15*16=240A Inte ofta det är så mycket i ett hus uttag.
Men varför ratar du motorskyddet?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Trefaslinan är delad med ett rackskåp med massa datorutrustning också. Men var lugn. Det sitter en fet dubbelriktande UPS som effektivt eleminerar alla mystiska strömspikar som kan uppstå (den står dessutom 10m från högtryckstvätten - i andra änden av garaget.
Sitter även ett vanligt trefasuttag som kanske blir lite myko om man kopplar på en mjukstartare.
Huvudsäkringarna till huset är 20A tröga. Ska kika lite hur dom beter sig när man drar igång motorer
Skriv svar