Spelar materialet i axeln någon roll för BLDC-motorer?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Spelar materialet i axeln någon roll för BLDC-motorer?

Inlägg av Walle »

Japp, det är gjort. Hittar ingen skillnad mellan orginalmotorn och den modifierade vad det gäller timingen. Själva bakdelen (där halleffektsensorerna sitter) på den modifierade är exakt likadan som i orginal, det enda som är ändrades var att motorns framdel byttes ut mot en som vi tillverkade själva som rymmer större lager samt en tätning för att förhinda vatten (och fett) att tränga in. Magnetens position mot halleffektsensorerna är alltså identisk, likaså halleffektsensorernas placering i förhållande till lindningarna. Först trodde vi att den högre strömmen berodde på friktionen i tätningen, men körning utan tätning gav i princip samma tomgångsström.
bearing

Inlägg av bearing »

Kan det vara så att det induceras virvelströmmar i det nya lagerhuset, eller i själva lagret?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag var inne på den teorin ett tag, tillverkade då ett lagerblock i POM och tillverkade också ett simpelt glidlager i PET-TX (PET med Teflon), men fick även då samma tomgångsström. Det känns som om det inte finns något som jag inte har testat, förrutom att mäta magneterna med en magnetometer. Gjorde ett halvhjärtat försök att mäta med min telefon och en app, men fick naturligtvis inte ut något entydigt från det testet.
Skriv svar