GP NiMH AAA har bara 2,1 mV!?
Re: GP NiMH AAA har bara 2,1 mV!?
normalt sett så är det alltid bäst med laddare som laddar långsamt
12 eller 24 timmar ju kosrtare ju mindre fulladdade blir dom, ex 1 timmas laddare så kanske du får 80-85 % laddat
har inte riktigt koll på det, men det skiljde även på 3 timmars laddning
självurladdningen är hög för vanliga nimh
2-3 månader så är dom urladde även om man inte rör dom
och , första dygnet så tappar dom runt 10% hur man än gör
så man ska ha dom till saker som annvänds ordentligt, laddas och annvänds minst per vecka
har hyggligt mycket batteier och räknar kallt med att en av 10-20 spontandör innom ett år
ju högre kapacitet ju mera ofta gör dom det verkar det som
12 eller 24 timmar ju kosrtare ju mindre fulladdade blir dom, ex 1 timmas laddare så kanske du får 80-85 % laddat
har inte riktigt koll på det, men det skiljde även på 3 timmars laddning
självurladdningen är hög för vanliga nimh
2-3 månader så är dom urladde även om man inte rör dom
och , första dygnet så tappar dom runt 10% hur man än gör
så man ska ha dom till saker som annvänds ordentligt, laddas och annvänds minst per vecka
har hyggligt mycket batteier och räknar kallt med att en av 10-20 spontandör innom ett år
ju högre kapacitet ju mera ofta gör dom det verkar det som
Jag använder en GP PowerBank laddare. Det är en vanlig standardladdare. Det är modell GPKB01GS enligt etiketten på baksidan. Den köpte jag för kanske 5 år sedan. En något uppdaterad version säljs även idag.
Jag antar att såna här laddare har konstant ström. Vad betyder "C/10"? Jag hittar ingen sådan angivelse när jag tittar i manualen.
Så det där gröna man kan se på bilderna ovan är alltså elektrolyten (kaliumhydroxid)?
Bearing, din teori kan mycket väl stämma in på vad som har hänt med mina batterier här. Jag har inte kollat så noga, det finns säkert fler batterier som ser ut som på bilderna ovan.
Jag har funderat på att köpa en GP PowerBank V800C. Det är en mer påkostad modell, så den borde väl vara lite klokare än den jag har nu. Men den listas ju som "snabbladdare"?! Och det är allmänt sett något dåligt i och med att det tar kål på batterierna snabbare?
Länk: http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/ ... remium.jsp
Vilken eller vilka laddare använder ni?...
Och om man studerar manualen så står det att ett sånt här NiMH AAA på 850 mAh ska laddas i 21 timme. Det finns en tabell som visar hur länge olika batterier ska laddas."Caution: Charge only NiMH type rechargeable batteries. Other types of batteries may burst causing personal injury and damage. Before charging, study the instruction sheet."
Jag antar att såna här laddare har konstant ström. Vad betyder "C/10"? Jag hittar ingen sådan angivelse när jag tittar i manualen.
Så det där gröna man kan se på bilderna ovan är alltså elektrolyten (kaliumhydroxid)?
Bearing, din teori kan mycket väl stämma in på vad som har hänt med mina batterier här. Jag har inte kollat så noga, det finns säkert fler batterier som ser ut som på bilderna ovan.
Jag har funderat på att köpa en GP PowerBank V800C. Det är en mer påkostad modell, så den borde väl vara lite klokare än den jag har nu. Men den listas ju som "snabbladdare"?! Och det är allmänt sett något dåligt i och med att det tar kål på batterierna snabbare?
Länk: http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/ ... remium.jsp
Vilken eller vilka laddare använder ni?...
Förresten... det är väl så att nickel kadmium (NiCd) batterier numera är förbjudna?... jag har i alla fall inte sett några på mycket länge.
Lika så kvicksilver (mercury) i alkaliska batterier används inte sedan några år tillbaka?... jag vet dock inte om de blivit förbjudna, men man ser ju ofta batterier med texten "mercury free" och "no mercury".
Lika så kvicksilver (mercury) i alkaliska batterier används inte sedan några år tillbaka?... jag vet dock inte om de blivit förbjudna, men man ser ju ofta batterier med texten "mercury free" och "no mercury".
- NiMh batterier laddar ur på 2-3 månader av att bara "ligga".
- Ligger dom urladdade förlänga så tar dom permanent skada.
- Det finns en ny typ av NiMh där detta inte är lika stort problem, dom klara sig bättre.
- NiMh kan utan problem lämna sin energi snabbt och i stötar. Bra för fotoblixtar, kameror, bärbar stereo och ficklampor. Observera att batteriet i alla fall är tomt efter 2-3 månader och då funkar inte prylen.
- Alkaliska batterier kan ligga på hyllan i 7år utan att tappa mer än 40% av laddningen.
- Alkaliska batterier trivs bäst med att lämna sin laddning under lång tid, minst 20timmar. Givetvis inträffar det nästan aldrig utan batterierna överbelastas och man får då kanske 50% av energin till det man ska ha och resten i förluster. Men det tycker många tillverkare räcker.
- En sofistikerad laddare gör att NiMh batterier håller längre.
- Ligger dom urladdade förlänga så tar dom permanent skada.
- Det finns en ny typ av NiMh där detta inte är lika stort problem, dom klara sig bättre.
- NiMh kan utan problem lämna sin energi snabbt och i stötar. Bra för fotoblixtar, kameror, bärbar stereo och ficklampor. Observera att batteriet i alla fall är tomt efter 2-3 månader och då funkar inte prylen.
- Alkaliska batterier kan ligga på hyllan i 7år utan att tappa mer än 40% av laddningen.
- Alkaliska batterier trivs bäst med att lämna sin laddning under lång tid, minst 20timmar. Givetvis inträffar det nästan aldrig utan batterierna överbelastas och man får då kanske 50% av energin till det man ska ha och resten i förluster. Men det tycker många tillverkare räcker.
- En sofistikerad laddare gör att NiMh batterier håller längre.
C är kapaciteten, så med C = 850mAh betyder C/10h (eller helt enkelt C/10 som man brukar skriva) 85mA laddningsström/urladdningsström. Det borde ta 10 timmar att ladda med C/10, men eftersom att laddningsprocessen har dålig verkningsgrad med låg ström tar det 40% längre tid, d.v.s. 14 timmar. 21h laddtid betyder att strömmen är C/15 eller liknande.
Med kring C/2 laddningsström är laddningen relativt effektiv, och tar kanske bara 10-20% längre tid än teoretiska 2 timmar.
Jag vet inte vad det gröna är, men jag gissar att det är produkten av någon reaktion mellan elektrolyten och metallen. Elektrolyten ensam blir bara ett vitt salt.
Med kring C/2 laddningsström är laddningen relativt effektiv, och tar kanske bara 10-20% längre tid än teoretiska 2 timmar.
Jag vet inte vad det gröna är, men jag gissar att det är produkten av någon reaktion mellan elektrolyten och metallen. Elektrolyten ensam blir bara ett vitt salt.
NiCd är inte förbjudna, däremot har dom väl en ganska hög straffskatt.URIPUI skrev:Förresten... det är väl så att nickel kadmium (NiCd) batterier numera är förbjudna?... jag har i alla fall inte sett några på mycket länge.
exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19093
Kvicksilverbatterier är däremot förbjudna tror jag.
Välj rätt sorts laddningsbara. Och som redan påpekats, läcker de så lägg dem i återvinningen!URIPUI skrev:Så frågan är om det är lönsamt att köpa laddningsbara batterier. De verkar ju vara väldigt känsliga...
Det där är den gamla sortens NimH, de laddar ur till noll på ett par veckor. Välj de som heter "readycharge / ready to use" eller Sanyo Eneloop. De håller ladningen i ett halvår och upp till 70% av laddningen efter ett år. Olika batteritillverkare har olika varianter av namn på funktionen. Just den sortens funkar, pga sin låga självurladdning, på nästan alla ställen.
Batterier med låg självurladdning är guld värt. Det var också det som fick folk att suga sig kvar i NiCd-batterierna när NimH kom, de förstnämda hade lägre självurladdning. Moderna NimH däremot är betydligt bättre än gamla NiCd.
De har 8 pack eneloop R6 (AA) på conrad.se för 219. Tror jag är inne på tredje året med min första omgång eneloop, ska aldrig köra några vanliga NimH mer, det bästa med dem är också att då de inte självurladdar så behöver man inte ladda dem så ofta heller.
Och ja. Självklart ska du ha en bra laddare som har övervakning i sig, annars tar batterierna stryk också!
Är det verkligen säkert att ha batterierna på laddning hela tiden som vissa föreslår och som det också står i manualen för laddaren oftast? Är inte det en möjlig brandfara?
Kan ni ge tips på bra laddare?
Jag gillar inte laddare som kräver att man stoppar in batterierna parvis för att ladda. Många laddare är så. Man då pratar om kanaler. Det kan t.ex. vara två batterifack per kanal, och om det är två kanaler så kan man ladda fyra batterier samtidigt, eller minst två batterier åt gången. Jag vill gärna ha laddare med en kanal för varje batterifack.
Bearing, måste man inte då veta hur stort C är först innan man kan säga något om laddtiden?... jag förstår inte riktigt det där med C/10h.
Är det en formel?... när jag tänker efter så ser det ut som en formel för laddströmmen med variabeln C och konstanten 10.
Alltså...
Al = C/10
där Al är laddströmmen i mA (milliampere).
Al = C/10|C=850
Al = 850/10
Al = 85
Men det blir väl inte samma för alla batterier i en specifik laddare?... eller?
Min GP laddare laddar GP NiMH AA 1800 mAh på 18 timmar enligt manualen. Så...
Al = 1800/18
Al = 100
Laddströmmen bör då alltså vara 100 mA för att ladda ett AA batteri med kapaciteten 1800 mAh på 18 timmar. Men enligt manualen så laddar den alla AA batterier med 130 mA.
Ett AA 2500 mAh laddar den på 24,5 timmar. Så...
Al = 2500/24,5
Al = 102
Den laddar med 102 mA alltså enligt det resonemanget... men så är det också andra faktorer som spelar in också...
Men om man tittar på AAA batterier så ska den ladda med 52 mA. Men den laddar ett 950 mAh på 23 timmar, ett 850 mAh på 21 timmar och 650 på 16 timmar. Så...
För 950 mAh blir det...
Al = 950/23
Al = 41,3
För 850 mAh blir det...
Al = 850/21
Al = 40,5
För 650 mAh blir det...
Al = 650/16
Al = 40,6
Laddtiden är inte samma för både AA och AAA, men laddströmmen är ungefär samma för alla kapaciteter av storlek AA resp. AAA. Laddaren har alltså inte samma laddström för alla batterier - den har två olika för de två olika batterityperna. Och i och med det så har den inte samma laddtid för alla batterier, varför man inte kan uttrycka laddtiden som en konstant.
Det enda som är konstant hos den här laddaren är laddströmmen. När laddströmmen är samma så kommer laddtiden att variera, och vara beroende av kapaciteten på batteriet. Om man istället konstruerar en laddare med konstant laddtid (t.ex. C/10) så kommer laddtiden att vara konstant, men då måste laddströmmen varieras, beroende på vilken kapacitet batteriet har. Jag antar att det är den typen som menas när man pratar om intelligenta laddare.
Kan ni ge tips på bra laddare?
Jag gillar inte laddare som kräver att man stoppar in batterierna parvis för att ladda. Många laddare är så. Man då pratar om kanaler. Det kan t.ex. vara två batterifack per kanal, och om det är två kanaler så kan man ladda fyra batterier samtidigt, eller minst två batterier åt gången. Jag vill gärna ha laddare med en kanal för varje batterifack.
Bearing, måste man inte då veta hur stort C är först innan man kan säga något om laddtiden?... jag förstår inte riktigt det där med C/10h.
Är det en formel?... när jag tänker efter så ser det ut som en formel för laddströmmen med variabeln C och konstanten 10.
Alltså...
Al = C/10
där Al är laddströmmen i mA (milliampere).
Al = C/10|C=850
Al = 850/10
Al = 85
Men det blir väl inte samma för alla batterier i en specifik laddare?... eller?
Min GP laddare laddar GP NiMH AA 1800 mAh på 18 timmar enligt manualen. Så...
Al = 1800/18
Al = 100
Laddströmmen bör då alltså vara 100 mA för att ladda ett AA batteri med kapaciteten 1800 mAh på 18 timmar. Men enligt manualen så laddar den alla AA batterier med 130 mA.
Ett AA 2500 mAh laddar den på 24,5 timmar. Så...
Al = 2500/24,5
Al = 102
Den laddar med 102 mA alltså enligt det resonemanget... men så är det också andra faktorer som spelar in också...
Men om man tittar på AAA batterier så ska den ladda med 52 mA. Men den laddar ett 950 mAh på 23 timmar, ett 850 mAh på 21 timmar och 650 på 16 timmar. Så...
För 950 mAh blir det...
Al = 950/23
Al = 41,3
För 850 mAh blir det...
Al = 850/21
Al = 40,5
För 650 mAh blir det...
Al = 650/16
Al = 40,6
Laddtiden är inte samma för både AA och AAA, men laddströmmen är ungefär samma för alla kapaciteter av storlek AA resp. AAA. Laddaren har alltså inte samma laddström för alla batterier - den har två olika för de två olika batterityperna. Och i och med det så har den inte samma laddtid för alla batterier, varför man inte kan uttrycka laddtiden som en konstant.
Det enda som är konstant hos den här laddaren är laddströmmen. När laddströmmen är samma så kommer laddtiden att variera, och vara beroende av kapaciteten på batteriet. Om man istället konstruerar en laddare med konstant laddtid (t.ex. C/10) så kommer laddtiden att vara konstant, men då måste laddströmmen varieras, beroende på vilken kapacitet batteriet har. Jag antar att det är den typen som menas när man pratar om intelligenta laddare.
Senast redigerad av URIPUI 9 september 2011, 17:25:43, redigerad totalt 1 gång.
Anledningen till att den laddar med högre ström är för att laddprocessen har förluster. Man måste "hälla i" mer energi än batteriet rymmer, eftersom att en del av energin går förlorad på vägen. Jag nämnde siffran 40% extra, och de här siffrorna indikerar 30% extra. I början av laddcykeln går den mesta energin in i batteriet, även om litegrann blir värme. Mot slutet blir allt mer av energin värme, och när batteriet är fullt blir allt värme, och det är här man måste stänga av.Laddströmmen bör då alltså vara 100 mA för att ladda ett AA batteri med kapaciteten 1800 mAh på 18 timmar. Men enligt manualen så laddar den alla AA batterier med 130 mA.
De mest sofistikerade laddarna känner av batteriets temperatur. När temperaturen börjar stiga och når takten 1°C/min eller liknande avbryts laddningen och övergår till underhållsladdning (låg ström, kanske C/100, för att motverka självurladdningen bara). Detta är det mest skonsamma sättet, men kräver att batteriet har tempsensor.
De nästan lika sofistikerade laddarna tittar på spänningen. När reaktionen som bildar syrgas vid överladdning sätter igång sjunker spänningen något, vilket laddaren ser och går över till underhållsladdning. Detta innebär att batteriet överladdas en aning varje gång, men om gränsvärdet för spänningsdippen sätts lågt sker ingen överladdning att tala om. Antagligen fungerar de dyrare GP-laddarna på det här sättet.
Batteriet mår bra av att ligga på underhållsladdning när de inte används.
GP har en text om NiMH som innehåller massor av info.
http://www.gpbatteries.com.hk/html/pdf/ ... hnical.pdf
Eftersom din laddare alltid ger 130mA så beror laddtiden på kapaciteten. Men på dyrare laddare kan man knappa in att C är t.ex. 3000mAh, och att man vill ladda med C/3, så räknar laddaren ut att den ska ladda med 1000mAh.Bearing, måste man inte då veta hur stort C är först innan man kan säga något om laddtiden?... jag förstår inte riktigt det där med C/10h.
Intelligenta laddare behöver inte ha inställbar laddström. Jag har gjort en intelligent laddare som alltid laddar med 1A. Eftersom att den är gjord för batterier med 1,2 - 3Ah kommer den ladda med C/1,2 - C/3, vilket jag tycker är lagom. Intelligensen ligger i hur spänningen mäts och filtreras/behandlas för att kunna avgöra när batteriet är färdigladdat / när det är dags att gå över till underhållsladdning.Om man istället konstruerar en laddare med konstant laddtid (t.ex. C/10) så kommer laddtiden att vara konstant, men då måste laddströmmen varieras, beroende på vilken kapacitet batteriet har. Jag antar att det är den typen som menas när man pratar om intelligenta laddare.
Batterier med tempsensor? Hur ser såna ut? Har du någon bild? Hur ansluts sensorn till laddaren? Genom polerna eller? Jag antar att dessa batterier och laddare är väldigt dyra. Det är väl industriklass typ? Kanske är det såna som de laddar batterierna med på fabrikerna?
Det var många frågetecken nu.
Bearing, kan du ge mig tips på en väldigt bra laddare som är skonsam för batterierna? Den får gärna vara påkostad. Men helst inte över 1000 kr. Jag har som sagt funderat på en av de dyrare GP laddarna, men jag vet inte hur bra de är.
Det var många frågetecken nu.
Bearing, kan du ge mig tips på en väldigt bra laddare som är skonsam för batterierna? Den får gärna vara påkostad. Men helst inte över 1000 kr. Jag har som sagt funderat på en av de dyrare GP laddarna, men jag vet inte hur bra de är.
Batterier till sladdlösa skruvdragare brukar ha tempsensor, men jag tror inte att det finns batterier i formatet R6 med inbyggd tempsensor. Tror jag har sett laddare för R6 med tempsensor som ligger an mot batterihållaren.
Jag kan en del teori som jag läst och experimentellt verifierat i samband med att jag gjorde min batteriladdare. Jag kan inte ge råd om att köpa någon specifik batteriladdare, för jag vet inte vad som finns på marknaden.
Köp en som använder "delta Peak"-metoden, alltså den "nästan lika sofistikerade"-typen jag beskrivit ovan, vilket även är sättet min laddare arbetar på. Jag är säker på att alla GP Premium laddare du länkade till ovan fungerar utmärkt, och om du är osäker kan du säkert hitta recensioner på nätet.
Jag kan en del teori som jag läst och experimentellt verifierat i samband med att jag gjorde min batteriladdare. Jag kan inte ge råd om att köpa någon specifik batteriladdare, för jag vet inte vad som finns på marknaden.
Köp en som använder "delta Peak"-metoden, alltså den "nästan lika sofistikerade"-typen jag beskrivit ovan, vilket även är sättet min laddare arbetar på. Jag är säker på att alla GP Premium laddare du länkade till ovan fungerar utmärkt, och om du är osäker kan du säkert hitta recensioner på nätet.
Någon som vet var det finns att köpa speciella lådor för lagring av batterier?
Jag hittade t.ex. det här på nätet. Battery Storage Rack to store and organize your batteries:
http://www.gadgets-reviews.com/battery- ... -rack.html
Det är ungefär vad jag tänkte mig också. Jag tänkte att man kanske kan köpa en plastlåda med lock som har hål där man kan föra in AA, AAA, D och kanske också andra batterityper vid sidan om så som 9V. Det här är inte riktigt så, det saknar t.ex. lock men det är ungefär så som jag har tänkt mig också. Finns sånt här att köpa någonstans i Sverige?
Jag är lite trött på att använda påsar. Det hade varit mycket enklare med såna här sorterare. Om inget annat så köper jag några förvaringslådor som man normalt har till spik och skruv, bara den har tillräckligt stora fack som passar batterier.
Jag hittade t.ex. det här på nätet. Battery Storage Rack to store and organize your batteries:
http://www.gadgets-reviews.com/battery- ... -rack.html
Det är ungefär vad jag tänkte mig också. Jag tänkte att man kanske kan köpa en plastlåda med lock som har hål där man kan föra in AA, AAA, D och kanske också andra batterityper vid sidan om så som 9V. Det här är inte riktigt så, det saknar t.ex. lock men det är ungefär så som jag har tänkt mig också. Finns sånt här att köpa någonstans i Sverige?
Jag är lite trött på att använda påsar. Det hade varit mycket enklare med såna här sorterare. Om inget annat så köper jag några förvaringslådor som man normalt har till spik och skruv, bara den har tillräckligt stora fack som passar batterier.
>köpa speciella lådor för lagring av batterier?
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... rier-2-st/
http://fotofyndet.se/product_info.php?c ... e67sh7ves5
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... rier-2-st/
http://fotofyndet.se/product_info.php?c ... e67sh7ves5