projekt med högtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tompa_1

Inlägg av tompa_1 »

JAG HAR NU ÄNDRAT PLAN OCH VALT ATT ANVÄNDA EN GAMMAL DATORHÖGTALARE ISTÄLLET MED INBYGGT FÖRSTÄRKARE. PÅ TRAFON TILL HÖGTALARNA STÅR DET 9V PÅ OUTPUT MEN NÄR JAG ISTÄLLET KOPPLAR IN ETT 9V BATTERI FUNKAR DET INTE :(
VISST BORDE DET FUNKA?
JAG KANSKE HAR KOPPLAT FEL
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Har du kopplat in batteriet med rätt polaritet? Det borde fungera med ett 9V-batteri.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

kan ju va att batteriet inte klarar leverera tillräckligt med ström, men det borde funkat på låg ljudnivå tycker jag
tompa_1

Inlägg av tompa_1 »

oops :)
batteriet var slut, när jag testade med ett nytt så funkade det.
kan man räkna ut hur många mA en högtalare drar? min högtalare är på 4ohm och 3w. spänningen är 9v.
tompa_1

Inlägg av tompa_1 »

stämmer detta?
3w/9v=0.33333mA
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En högtalare drar inte ström såvida du inte kopplar den direkt till batteriet. Det är förstärkarkretsen som drar ström, och hur mycket den drar beror på vad du spelar för ljud.
tompa_1

Inlägg av tompa_1 »

okej, så det finns inget sätt att räkna ut hur mycket ström kretsen drar?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Köp en multimeter som kan mäta ström.
tompa_1

Inlägg av tompa_1 »

om jag kopplar in en strörre högtalare, drar inte kretsen mer ström då? nu har jag två lite mindre högtalare parrarelkopplade, då måste väl dom dra dubbelt så mycket ström som en ensam?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är väldigt svårt att säga, så mycket som spelar in.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

tompa_1 skrev:stämmer detta?
3w/9v=0.33333mA
Nej. Först och främst får du svaret i A, inte i mA.

Ohms lag: U=R*I
Effektlagen: P=U*I

Om batteriet är på U = 9 V och din högtalare är på R = 4 Ohm, så blir max ström I = U/R = 9/4 = 2.25 A. Detta under förutsättning att batteriet fortfarande ger 9 V vid 2.25 A (det gör det inte, långt ifrån) och att högtalarens impedans verkligen är 4 Ohm (det borde den vara i detta fall, när frekvensen är noll). Effektutvecklingen i högtalaren blir då P = U*I = R*I^2 = U^2/R = 20.25 W.

Det du har räknat ut är maximal tillåten kontinuerlig ström genom högtalaren för att inte överskrida den maximala effekten för högtalaren.

I verkliga livet sjunker batterispänningen ju mer ström du drar (detta beror inte på att batteriet "tar slut"/"töms", utan på batteriets interna resistans), högtalarens impedans varierar beroende på frekvens, förstärkaren drar lite extra ström (förluster), och kanske framför allt, de 2.25 A är ju när hela batterispänning ligger över högtalaren, och detta bör aldrig hända med en förstärkare (det är det som kallas "clipping"). Om du spelar på full volym precis på gränsen till clipping så blir medelströmmen 2.25/2^0.5 = ca 1.6 A (vid +/- 9 V drivspänning).

Effektutvecklingen i högtalaren i detta fall orkar jag inte räkna ut, det blir en integral av nåt slag.

Sen har jag säkert glömt en massa saker, och om du har en switchande förstärkare (klass D) så gäller helt andra regler. Som sagt, det är mycket som spelar in...

Arvid
tompa_1

Inlägg av tompa_1 »

tack för genomgången :)
jag har nu kommit på att jag vill göra en förstärkare till min mp3spelare, eftersom volymen blir ganska låg. då hittade jag denna krets på elfa: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 17267.html
om jag matar kretsen med 3v och effekten från mp3spelaren nu är cirka 7mw. hur stark kommer effekten vara efter att jag kopplat in förstärkaren?
vart ska jag koppla in sladdarna från mp3spelaren/till hörlurarna?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Kretsen du länkade till var en vanlig OP-förstärkare, och den kräver en del kringkomponeneter för att fungera som audioförstärkare.

Varför inte göra en hörlursförstärkare enligt länken jag postade tidigare?
Den förstärkaren använder bl.a. OP-förstärkare, och är ganska enkel.

EDIT: De gamla länkarna funkar tydligen inte i.o.m. forumflytten, så jag postar länken igen:

http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

Där har du en komplett byggbeskrivning på en enkel hörlursförstärkare.
tompa_1

Inlägg av tompa_1 »

guiden på länken verkar ha så många komponenter (men det kanske är nödvändigt för en förstärkare?) och har väl inget ordentligt schema? att det står på engelska gör inte saken lättare heller :/

så det räcker alltså inte med dom komponenterna som finns med i schemat på min länk?

edit: ändrar mig om att det verkart vara många komponenter, såg bara så ut när jag tittade på listan

edit2: såg nu att det fanns ett vanligt schema också :)
men cirka 200:-, är inte det lika dyrt?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Jag vet inte om jag tycker att 200:- är orimligt dyrt. Tvärtom mot vad man kan tro så blir det oftast dyrare att bygga en elektronikpryl själv jämfört med att köpa en färdig.

Jag tror att hörlursförstärkaren i min länk är en bra kompromiss mellan ljudkvalitet och pris. Det finns ju även färdiga hörlursförstärkare på ELFA, en även dessa kräver ju en del kringkomponenter som motstånd och kondensatorer.
Skriv svar