"Gränsläge-relä" som fasomkastar faserna till en 3 fas motor
Re: "Gränsläge-relä" som fasomkastar faserna till en 3 fas m
Två kontaktorer, nya mikrobrytare för gränslägena, klart enklast.
En 2-polig växlande kamströmställare kanske kan vara ett alternativ också?
Lite konstigt att den på bilden är 3-polig.
Lite konstigt att den på bilden är 3-polig.
Du har rätt i det ovanför och man måste se till så att faserna är rätt, detta är dock enkelt att kontrollera.Nerre skrev:Det jag svarade på var den enkla delen: Hur man vänder riktning på en 3-fasmotor. Det gör man genom att kasta om två faser. Det fungerar alltså med ett vanligt 2-poligt växlande relä kopplat som en polvändare.
Det behöver inte vara något som läser av nån fasföljd utan första gången man kör motorn får man kolla om den går åt rätt håll. Gör det inte det så skiftar man två faser i anslutningen och sen är allt frid och fröjd.
Sen behöver såklart det polväxlande relät styras av änglägesbrytaren på lämpligt sätt. Förslaget där var ju att använda EN pol av den gamla omkopplaren. Du får alltså ta bort matningen till den gamla omkopplaren, har den ingen spänning in så har den heller ingen spänning ut.
Det där sista med en extra polväxlande relä var inte dumt. (problem. med plastbrist, men jag får väl bygga en låda utanför.)
YngLi: Att den på bild är tre polig så är den kopplad mycket knepigt, vilket fick mig på vilovägar att de bara använde 2 faser.
Jag bifogar en bild som visar hur det är kopplat: http://imageshack.us/photo/my-images/835/matning.jpg/
Som jag tolkar det är det mycket simpelt, denna "gränslägefasskiftare" skiftar bara om två faser. Inget märkvärdigt alls, bara det att det inte går att finna en likadan makapär.
Angående 2 polig växlande kamströmställare så är väl det i princip vad funktionen är, men var hittar jag en sådan?
Jag brukar handla på elfa, men tycker faktisk deras utbud inte är det bästa.
Jag skulle vilja ha en sådan här fast två slutande och växlande: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19729
Sedan ni andra ej nämnda har gett mig mycket tips som jag funderar på, närmsta blir nog att försöka smörja upp makapären (kontaktsprej) och hoppas den håller tills höfördelaren ej längre kommer att användas. Problemet med intermittenta fel, är att den säkert fungerar direkt efter smörjningen.
/Johan
Senast redigerad av Werateras 28 augusti 2011, 19:14:43, redigerad totalt 1 gång.
Det viktiga i allt detta är: vad är det egentliga problem?
* Går den befintliga omkopplaren trögt i mekaniken?
* Eller är det elektriska problem?
Är det mekaniken som kärvar är en ordentlig kontroll och smörjning långt att föredra, är det elektrisk får det fixas på annat sätt.
Det skulle inte vara svårt att bygga om det elektriska så att det fanns 2 st ändlägebrytare som i sin tur styr ett par reläer som styr hållkretslopp och fasväxling men rent omedelbart skulle jag tro att det är mekaniska problem!
Jag tänker:
* hö som vändas i lugn takt - det ger damm!
* Damm och mekanisk rörelse = problem lite då och då!
* Motorn är inte större än att fasorna kan kastas om direkt, kontaktytorna borde ganska säkert hålla!
* Det är äldre grejer, de brukar att vara "primitiva" men väl dimensionerat.
Så jag tror att en rensning och uppsmörjning av hela mekaniken i detta skulle lösa det mesta.
* Går den befintliga omkopplaren trögt i mekaniken?
* Eller är det elektriska problem?
Är det mekaniken som kärvar är en ordentlig kontroll och smörjning långt att föredra, är det elektrisk får det fixas på annat sätt.
Det skulle inte vara svårt att bygga om det elektriska så att det fanns 2 st ändlägebrytare som i sin tur styr ett par reläer som styr hållkretslopp och fasväxling men rent omedelbart skulle jag tro att det är mekaniska problem!
Jag tänker:
* hö som vändas i lugn takt - det ger damm!
* Damm och mekanisk rörelse = problem lite då och då!
* Motorn är inte större än att fasorna kan kastas om direkt, kontaktytorna borde ganska säkert hålla!
* Det är äldre grejer, de brukar att vara "primitiva" men väl dimensionerat.
Så jag tror att en rensning och uppsmörjning av hela mekaniken i detta skulle lösa det mesta.
Ja vad som är problemet har jag också funderat på, jag har smörjt upp det mekaniska men tycker att det går lika trögt. Jag har dessutom flera växlare av samma konstruktion, som är lika tröga. Men alla dessa måste dock användas samtidigt, så det går inte låna någon.
Det är extremt dammigt, dock inte inne vid omkopplaren, då denna kåpa skyddar bra.
På tal om smörjning, kan man låta "kontaktdonet" bada i något bra? Mekaniska prylar brukar jag lägga i en hink med diesel, men jag tror inte det passar sig för detta.
Annars spruta in kontaktsprej och låta makapären stå någon vecka, tror ni det kan vara smart?
Nå jag kommer främst satsa på att försöka smörja upp den befintliga lösningen som finns. Väldigt många här har kommit med bra tips, problemet är att jag inte är så praktisk lagt till att bygga externa kåpor i denna miljön. (extremt dammigt, mycket skakningar, nästan minus 25 på vintern etc) Nu används inte höfördelaren på vintern utan enbart i högsommaren, men frost och dylikt utsätter lådan.
Det är extremt dammigt, dock inte inne vid omkopplaren, då denna kåpa skyddar bra.
På tal om smörjning, kan man låta "kontaktdonet" bada i något bra? Mekaniska prylar brukar jag lägga i en hink med diesel, men jag tror inte det passar sig för detta.
Annars spruta in kontaktsprej och låta makapären stå någon vecka, tror ni det kan vara smart?
Nå jag kommer främst satsa på att försöka smörja upp den befintliga lösningen som finns. Väldigt många här har kommit med bra tips, problemet är att jag inte är så praktisk lagt till att bygga externa kåpor i denna miljön. (extremt dammigt, mycket skakningar, nästan minus 25 på vintern etc) Nu används inte höfördelaren på vintern utan enbart i högsommaren, men frost och dylikt utsätter lådan.
Kontaktspray är dålig av fler anledningar!
Antingen är de av en typ som dunstar helt (isopropylalkohol) som mest är till för att skölja bort damm i öppna potentiometer.
Annars är de av en typ som lämnar kvar "smörjande" rester, dessa är ofta korrosiva som sämst och samlar ihop skit som bäst.
Så kontaktspray är inte användbart!
Ska du rensa kontaktytorna är en tops med t-röd alldeles utmärkt! Kontaktytorna ska vara torra och rena när man strömsätter det hela.
Antingen är de av en typ som dunstar helt (isopropylalkohol) som mest är till för att skölja bort damm i öppna potentiometer.
Annars är de av en typ som lämnar kvar "smörjande" rester, dessa är ofta korrosiva som sämst och samlar ihop skit som bäst.
Så kontaktspray är inte användbart!
Ska du rensa kontaktytorna är en tops med t-röd alldeles utmärkt! Kontaktytorna ska vara torra och rena när man strömsätter det hela.
Ok, tackar för tipset. Smöjmedel som dunstar bort efter några minuter känner jag väl till. (typ 5-56, som endast ska användas som rostlösare)
Så det blir att inhandla t-röd och testa när jag kommer tillbaka till gården.
Så det blir att inhandla t-röd och testa när jag kommer tillbaka till gården.
5-56 är olja och dunster INTE bort! Däremot samlar det skit i mängder...
Kanske rätt ur elektroniksammanhang, vilket detta är.
Annars har jag hört att 5-56 är rostlösare, Wd-40 är samma fast lite sämre på att lösa upp rost, men smörjer bättre. Sedan kan man gå upp några steg och köpa t.ex. teflonspray och kommer man åt så kan man ta riktigt smörjfett. Där smörjfett är riktigt bra på att smörja, men även på att ta åt sig damm och nada inträngningsförmåga.
I detta fall smörjde jag mekaniken med WD-40. Jag tyckte inte det var så dammigt inne i kåpan och jag misstänker att sämre smörjmedel inte skulle vara så långvarigt. Med mekaniken så menar jag den utanför "relät" inne i kåpan, utanför får jag nog köpa teflonspray.
Till elektroniken, ska jag dock använda t-röd som du föreslog. För ur elektroniksammanhang, är nog 5-56 en olja som är kvar och klibbar precis som du säger.
Annars har jag hört att 5-56 är rostlösare, Wd-40 är samma fast lite sämre på att lösa upp rost, men smörjer bättre. Sedan kan man gå upp några steg och köpa t.ex. teflonspray och kommer man åt så kan man ta riktigt smörjfett. Där smörjfett är riktigt bra på att smörja, men även på att ta åt sig damm och nada inträngningsförmåga.
I detta fall smörjde jag mekaniken med WD-40. Jag tyckte inte det var så dammigt inne i kåpan och jag misstänker att sämre smörjmedel inte skulle vara så långvarigt. Med mekaniken så menar jag den utanför "relät" inne i kåpan, utanför får jag nog köpa teflonspray.
Till elektroniken, ska jag dock använda t-röd som du föreslog. För ur elektroniksammanhang, är nog 5-56 en olja som är kvar och klibbar precis som du säger.
Vad har den för funktion egentligen den där växlaren?
Går den fram och tillbaka helatiden eller skiftar du två faser på någon omkopplare någonstans för att få den att byta till
det andra gränsläget? (borde inte vara så)
Är inte så insatt i el.
Går den fram och tillbaka helatiden eller skiftar du två faser på någon omkopplare någonstans för att få den att byta till
det andra gränsläget? (borde inte vara så)
Är inte så insatt i el.
YngLi:
Höfördelaren går fram och tillbaka hela tiden och ska helt sköta sig själv. Höfördelaren är igång säg 6h i sträck och går så några veckor. (med stora uppehåll) Funktionsmässigt så behöver man bara kunna styra längsefter och tvärtefter, i några ladugårdar har vi mer avancerade system som är sämre. (keep it simple, som de heter)
Höfördelaren uppgift är att sprida ut hö på ett ränne, detta ska fördelas jämnt så att en tork kan torka detta bra. Många idag har gått ifrån detta system, men problemet för oss är att vi inte kan det, då vi har mjölkkor, som kräver silo och inte enbart rundballar. Silo resulterar i enorma investeringskostnader, som inte är tänkbart ihop med den allt sämre lönsamheten.
Så det jag vill ha är ett system som så enkelt som möjligt kan få en trefasmotor gå fram och tillbaka på en räls, det enda som användaren ska behöva kunna styra är att kunna stänga av och sätta på den. Att kunna växla den mitt i är en bra funktion (som vi har på vissa höfördelare), men vi klarar oss utan denna funktion.
När jag pratar om fler ladugårdar så har vi det, dessa är dock små och skulle gärna byggas till en stor. Men det är som sagt pengarna som sätter käppar i hjulet.
Angående fasskiftning så gör höfördelaren detta själv, via denna makapär som jag misstänkte och gav intermittenta fel. (fel som kommer och går, inte ovanligtvis kommer när ingen teknisk lagd person sköter utrustningen)
Höfördelaren går fram och tillbaka hela tiden och ska helt sköta sig själv. Höfördelaren är igång säg 6h i sträck och går så några veckor. (med stora uppehåll) Funktionsmässigt så behöver man bara kunna styra längsefter och tvärtefter, i några ladugårdar har vi mer avancerade system som är sämre. (keep it simple, som de heter)
Höfördelaren uppgift är att sprida ut hö på ett ränne, detta ska fördelas jämnt så att en tork kan torka detta bra. Många idag har gått ifrån detta system, men problemet för oss är att vi inte kan det, då vi har mjölkkor, som kräver silo och inte enbart rundballar. Silo resulterar i enorma investeringskostnader, som inte är tänkbart ihop med den allt sämre lönsamheten.
Så det jag vill ha är ett system som så enkelt som möjligt kan få en trefasmotor gå fram och tillbaka på en räls, det enda som användaren ska behöva kunna styra är att kunna stänga av och sätta på den. Att kunna växla den mitt i är en bra funktion (som vi har på vissa höfördelare), men vi klarar oss utan denna funktion.
När jag pratar om fler ladugårdar så har vi det, dessa är dock små och skulle gärna byggas till en stor. Men det är som sagt pengarna som sätter käppar i hjulet.
Angående fasskiftning så gör höfördelaren detta själv, via denna makapär som jag misstänkte och gav intermittenta fel. (fel som kommer och går, inte ovanligtvis kommer när ingen teknisk lagd person sköter utrustningen)
Borde finnas någon som har något liknande tycker man.
Jag hittade denna variant men den kanske inte funkar/ är lämplig?
Det går väl att ringa/ maila till nedanstående och andra liknande firmor och fråga om de har något som kan ersätta den du har.
Tycker säkerheten borde vara mycket viktig med tanke på miljön (torrt hö).
http://www.oemautomatic.se/Produkter/El ... 15835.html
Det går väl att ringa/ maila till nedanstående och andra liknande firmor och fråga om de har något som kan ersätta den du har.
Nu i sista inlägget fick vi ny information: Motorn åker fram och tillbaka på en räls?
Jag, och troligen flera med mig, har trott att motorn sitter still och driver nån mekanik som åker mellan två ändlägen.
Jag, och troligen flera med mig, har trott att motorn sitter still och driver nån mekanik som åker mellan två ändlägen.
Icecap
>* Motorn är inte större än att fasorna kan kastas om direkt,
> kontaktytorna borde ganska säkert hålla!
Att stoppa rörelse med direkt fasvändnning var standard
på järnverks utrustnig motorer på flera MGW inte ovanligt
Mekanikisk bromsar endast som parkerings broms
>* Motorn är inte större än att fasorna kan kastas om direkt,
> kontaktytorna borde ganska säkert hålla!
Att stoppa rörelse med direkt fasvändnning var standard
på järnverks utrustnig motorer på flera MGW inte ovanligt
Mekanikisk bromsar endast som parkerings broms
När jag tänker efter så är det en kamströmställare som sitter där, den går precis lika trögt som en sådan brukar göra och funktionsmässigt så fungerar de på samma sätt. Jag har varit och letat efter olika typer av ändlägesbrytare, men nu vet jag vad den heter när jag ska leta den.YngLi skrev:Borde finnas någon som har något liknande tycker man.
Jag ska som tidigare nämnt smörja upp den befintliga, men tänker om det går beställa en ersättare och ha den i reserv.
Angående miljön, så finns det även risk för brand som du säger. Höet är dock inte helt knustorrt då motorn går, så brandrisken är inte extrem, som den kunde vara. (för torrt spannmål är det t.o.m. lite explosionsrisk på, nu lagras det inget spannmål på sådan typ av ränne som tur är)
Stort misstag av mig, man kan aldrig vara för tydlig. Just detta att motorn rör sig med strömkablar och dylikt, gör att jag vill undvika extra kablar samt extra kåpor för elektronik. Det som strömkablar som går upp nu är 3faser plus skyddsjord, alltså ingen nolla. Och dessa kablar är 40m långa och hänger i olika kabelfästen på vägen. När jag nu tänker efter så skulle det innebär nya kablar för de flesta lösningar. (nollan)Nerre skrev:Nu i sista inlägget fick vi ny information: Motorn åker fram och tillbaka på en räls?