Minneshantering i DOS?
-
Re: Minneshantering i DOS?
En sak som vi gjorde var att byta ut alla rader för tangentbordslayouten. mode con o.s.v
är väl 3 rader totalt? Har för mig de tog närmare 40kb ram. Hemma körde vi alltid med keytpnkt.com i autoexec. tror den tog 12kb... Finns massa sådant man kan göra
är väl 3 rader totalt? Har för mig de tog närmare 40kb ram. Hemma körde vi alltid med keytpnkt.com i autoexec. tror den tog 12kb... Finns massa sådant man kan göra

Dessutom har bl.a. Dassault en komplett A-Cad-klon för nedladdning.
Men åter, kan du starta Acad ok, i så fall läs in ritningen som audit/recover, eller vad det nu heter, uppenbarligen är det nått fel i ritningsfilen som får Acad att krascha.
Sorry för avsaknaden ÅÄ och Ö mm i tidigare inlägg, satt på Sthlms central och drack en Guinness då.
Men åter, kan du starta Acad ok, i så fall läs in ritningen som audit/recover, eller vad det nu heter, uppenbarligen är det nått fel i ritningsfilen som får Acad att krascha.
Sorry för avsaknaden ÅÄ och Ö mm i tidigare inlägg, satt på Sthlms central och drack en Guinness då.
Efter att jag slog av AutoLisp gick det att ladda ritningen. Förmodligen stjäl AutoLisp lite minne.
Jag har nu även lyckats öppna ritningen i SolidWorks, så det är lugnt.
Jag hade fortfarande velat få ordning på DOS-datorn.
Jag har nu även lyckats öppna ritningen i SolidWorks, så det är lugnt.
Jag hade fortfarande velat få ordning på DOS-datorn.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Man kan tvinga program att laddas i det höga minnet (om de tillåter det) istället för i basminnet på 640kB genom att skriva LH i början på aktuella rader i BAT-filerna.
Om man har EMS-hanteraren igång då, och så var ju fallet här.
Om man har EMS-hanteraren igång då, och så var ju fallet här.
Tittar man i config.sys till verkstadsdatorn som fungerar bra, så är där en hel del rader med QEMM386, som inte finns på kontorsdatorn.
Kan det vara detta som gör att verkstadsdatorn fungerar bättre?
Kan det vara detta som gör att verkstadsdatorn fungerar bättre?
Qemm är en tredjepartsminneshanterare som ibland kan locka fram lite mer konventionellt minne.
Nu har jag minnen av att acad är lite grinigt över vilket minne som finns tillgängligt. Vissa versioner vill ha EMS-minne och andra vill ha XMS-minne. I kombination med en nätverksklient (i detta fall netware) kan det bli ännu roligare.
Mitt förslag är att försöka få en så lika minneskonfiguration som på den datorn som fungerar, det kan bli aktuellt att installera qemm om du har det tillgängligt och sedan kopiera config.sys och autoexec.bat.
Fysiskt minne finns det gott om det gäller bara att dela ut det åt rätt håll
Nu har jag minnen av att acad är lite grinigt över vilket minne som finns tillgängligt. Vissa versioner vill ha EMS-minne och andra vill ha XMS-minne. I kombination med en nätverksklient (i detta fall netware) kan det bli ännu roligare.
Mitt förslag är att försöka få en så lika minneskonfiguration som på den datorn som fungerar, det kan bli aktuellt att installera qemm om du har det tillgängligt och sedan kopiera config.sys och autoexec.bat.
Fysiskt minne finns det gott om det gäller bara att dela ut det åt rätt håll

Tror du man måste installera QEMM?
Eller räcker det med kopiera från den fungerande maskinen?
Eller räcker det med kopiera från den fungerande maskinen?
-
Räcker att dra över mappen om jag inte minns fel. Sedan kör den minnes optimizern in det som behövs.
Å vad ja saknar den tiden
Å vad ja saknar den tiden

Du kan nog kopiera katalogen men kör inte optimering, kopiera istället med autoexec.bat och config.sys så får du burken så lik den gamla som möjligt. Det som kan skita sig med råge är om qemm inte är kompatibel med DOS-versionen på den "nya" datorn.
Du skulle inte kunna flytta över disken från den gamla eller klona den?
Du skulle inte kunna flytta över disken från den gamla eller klona den?
Ok, men jag kan ju inte kopiera autoexec.bat och config.sys rakt av.
Det måste bli någon slags blandning.
Klona disken är nog inte så lyckat. Det är helt andra program på den andra datorn.
Det måste bli någon slags blandning.
Klona disken är nog inte så lyckat. Det är helt andra program på den andra datorn.
Har nog inget att tillägga, ville bara skriva:
Fanstastiskt sköna "post-apokalyptiska" bilder!
Datorn påminner klart om något från någon post-apokalyptisk film eller spel.
Fanstastiskt sköna "post-apokalyptiska" bilder!

Du skall inte behöva QEMM, detta borde fungera med EMM386.
Files=10 låter väldigt lite och behöver du inte EMS-minne så stäng av det med NOEMS flaggan till EMM386.
Som madmodder skriver brukade en stor dl av lösningen vara att ladda så mycket som möjligt i det höga minnesområdet med LH före det som laddas i autoexec.bat.
En motsvarande manöver verkar göras med med QEMM på den maskinen som fungerar.
Du laddar något nätverksstöd med en separat batfil på slutet också, oklart hur mycket minne dess innehåll tar upp.
Borde du inte ha smartdrive laddat också? Buffringen gjorde mycket för diskåtkomsthastigheten vad jag minns.
Files=10 låter väldigt lite och behöver du inte EMS-minne så stäng av det med NOEMS flaggan till EMM386.
Som madmodder skriver brukade en stor dl av lösningen vara att ladda så mycket som möjligt i det höga minnesområdet med LH före det som laddas i autoexec.bat.
En motsvarande manöver verkar göras med med QEMM på den maskinen som fungerar.
Du laddar något nätverksstöd med en separat batfil på slutet också, oklart hur mycket minne dess innehåll tar upp.
Borde du inte ha smartdrive laddat också? Buffringen gjorde mycket för diskåtkomsthastigheten vad jag minns.
Jag ska ta tag i det här, så fort jag fått fart på fräsmaskinen.
#Datorn påminner klart om något från någon post-apokalyptisk film eller spel.#
Walle, kan du förklara vad ett sådant konstigt ord betyder?
Prototypen.
Konstigt nog är tangentborden inget problem i verkstaden.
Jag tror inte jag har bytt någon gång.
Datorerna håller hyffsat bra, trots miljön. Det som är kinkigast är diskettstationer.
#Datorn påminner klart om något från någon post-apokalyptisk film eller spel.#
Walle, kan du förklara vad ett sådant konstigt ord betyder?

Prototypen.
Konstigt nog är tangentborden inget problem i verkstaden.
Jag tror inte jag har bytt någon gång.
Datorerna håller hyffsat bra, trots miljön. Det som är kinkigast är diskettstationer.