Reparation av Humax CXHD-1000 digital-TV mottagare

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Re: Reparation av Humax CXHD-1000 digital-TV mottagare

Inlägg av blueint »

@peolah, När upplever du att problemen började?

Annars, kan man byta kondensatorer i förebyggande syfte och behålla garantin?
Kostnad?
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

@AndersG

Switchade nätdelar i TV har funnits i typ 25 år.
Ripplet fanns även då men kondensatorerna var bättre.
Minns också Salora tiden, switchade apparater började i 1H-Chassit med IPSalo kretsen :)

Orsaken till problemet nu är "enligt mig" för dåliga kondensatorer som sitter i dagens PSU!
Om det är medvetet av tillverkarna kan man bara spekulera i, men enligt mig så *verkar* apparaterna
vara konstruerade för att hålla max 3 år. Dom kondensatorer jag sätter i mina apparater håller garanterat mer än
3 år kan jag säga. Det är inte normalt att switchade nätdelar ska behöva lägga av efter 2-3 år.
Finns bara en förklaring, underdimensionerade och dåliga kondensatorer/nätdelar.

Jag vill inte peka ut några speciella Fabrikat av apparater,
Men vissa Fabrikat har helt klart nätdelar som håller i ungefär i 3 år vid normal användning.
Sedan att sätta en 10V kondensator till en 8V DC spänning som det görs i vissa chassi är ju sjukt.. :doh:

Dom kondensatorer jag använder "YAGEO" brukar vara nästan dubbelt så stora i format som originalen
även om man håller sig till samma spänning. Jag använder ingen av Elfas Fabriktat så jag
har ingen uppfattning om hur bra dom är.

@Blueint

Problem med dåliga kondensatorer i switchnätdelar har funnits i minst 20 år.
Men förr i tiden kom felen tidigast efter 6-7 år enligt mina erfarenheter,
och då snackar vi om dom sämsta Fabrikaten, dom flesta Fabrikat klarade sig i minst 10-15 år.
Så mitt uttalande att problemet inte fanns förr är ju inte sant, det jag menade
var att problemet inte alls var lika stort som nu, nästintill obefintligt på dom flesta Fabrikat.

Att byta i förebyggande syfte innan garantin gått ut är väl inget jag hört någon har
gjort, men om du märker att en apparat börjar bli svårstartad innan garantin har gått
ut rekomenderar jag dig att lämna in den för garantireparation.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Switchade nätdelar i TV har funnits i typ 25 år.
Ripplet fanns även då men kondensatorerna var bättre.
De sade jag väl oxå? Sedan 70-talet, slutet på 70-talet. Switchade högspänningsdelar med tyristorer kom väl i mitten på 70-talet och de brann hela tiden...

Å andra sidan så var majoriteten av nätdelar i hemelektronik linjära, men det kan säkert ligga ngt i att kvaliten var bättre och marginalerna större
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Trodde switchade nätdelar kom först vid 80 talet, men jag minns väl fel!
Så jag får väl korrigera min bedömning till ~30 år då! Tiden går fort!

Jaha, du menade Högspänningsdelen, den har ju iofs alltid varit switchad sedan tvapparaten kom.
Lite svårt att generera högspänning utan att switcha dom där ca 150 V man hadde att leka med.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Trodde switchade nätdelar kom först vid 80 talet, men jag minns väl fel!
Så jag får väl korrigera min bedömning till ~30 år då! Tiden går fort!

Jaha, du menade Högspänningsdelen
Nej, jag menar båda. Jag minns hur vi reparerade switchade nätdelar på Tandberg TVn i slutet av 80-talet. Det var inte så himla vanligt dock. Högspänningsdelen har ju alltid varit en "flyback", först med rör, sedan transistorer. Sedan kom någon (i mitten av 70-talet) med en design med tyristorer som var labil som....
Baljan

Inlägg av Baljan »

26:- kronor senare och kondensatorer bytta så sitter man med boxen igång.
Lika lätt som "Lilla elektrikern".

Fick även lön under utfört arbete så gick nog plus.

Tack för denna tråden!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dessa kassa kondensatorer är ju rena farsen..

Dom skulle bytta kondensatorer när Fukoshima fick problem.. DÅ hadde allt varit bra nu :doh: :D
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Haha, jag undrar hur många 10-tals moderkort jag bytt lytar på! Compaq levererade hem-PC på 2000-talets början och ALLA moderkort fick läckande kineskondingar -tror det fanns en historia om ett elektrolytrecept som ful-kopierades av någon avhoppare från typ Sanyo och som dessvärre/bättre saknades en kemikalie (korrosionsinhibitor?). Så kineskondingarna svullnade och spydde sitt innehåll inom ca 2år. Även Soltek har jag reparerat typ 3-4st.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

De första TV-apparaterna hade tydligen vanlig 50Hz-trafo för bildrörets anodspänning.

Jag har aldrig sett en sån TV IRL, däremot har jag sett chassier från skrotade TV-apparater som haft sån trafo, med en tydlig högspänningsutgång från vad som uppenbart av storleken att döma var en 50Hz-trafo snarare än en switchad trafo.

Det var dock tidig stenålder, att driva bildrörets anodspänning från likriktad 15625Hz h-synk-frekvens kom nog redan för 50 år sen.

Vad gäller kondingars kvalitet så vill jag envist hävda att när kondingarna blev explosionsskyddade så blev de också klart sämre.

Spar på elektronikskrot från 70-talet, har kondingarna inte gett upp än så lär de hålla ett tag till. :wink:

Om man överlastade gamla elektrolyster så blev det en rejäl smäll, jag skulle helst inte ens våga vara i närheten av t.ex. 220uF 10V om en sån smäller, för det blir verkligen en knall och elektrolytvätskan sprutar iväg.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kommer ihåg högspänningsalstringen med tyristorer, var rücklauf och hintlauf tyristorer samt 3 mkp kondensatorer som var känsliga.
Lagat ett antal Salora med den funktionen, usch, usch.

Kjelle
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@peolah, Funderingen är när normaltiden började understiga 10 år. Att det fanns måndagsexemplar även förr det förstår jag. Att det är normalfallet, är helt galet.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Kjelle skrev:Kommer ihåg högspänningsalstringen med tyristorer, var rücklauf och hintlauf tyristorer samt 3 mkp kondensatorer som var känsliga.
Lagat ett antal Salora med den funktionen, usch, usch.
Kjelle
Hehe, har faktiskt ett par 15/80H , 15/85H helt nya i plastpåsarna i ett av mina äldsta sortimentskåp :mrgreen:
Ja vilken sorglig tid det var, med elektrolytexplosioner och fullt med papper och elektrolyt i tvapparaterna
och totalchockade kunder som hoppat en halvmeter i soffan. Felbeskrivning "Bilden blev lite för bred, sedan efter ett par timmar *pang* ", salora, nordmende, grundig .. bahh. Fel i öst-väst korrektionsslutstegen var ju ett standardfel som oftast började med lödfel. Lödfel var ju nog ~ 90% ursprungskällan till felen förr i tiden!?

@blueint
Som jag minns började dåliga batchar med elektrolytkondensatorer i apparaterna för 7-8 år sedan.
Minns bland annat ett antal P4-datorer jag byggde till kunder med ett GigaByte moderkort (478)
Kunderna kom in efter ett tag med datorerna eftersom det låg lösa delar(elektrolytskal) i datorlådan
och det hade luktat lite konstigt, på moderkorten satt 2 stift lite här och där, resten låg ju på botten i lådan. *poff*

GigaByte gick faktisk ut och återkallade alla moderkort med dessa kondensatorer.

>Att det är normalfallet, är helt galet.
Ja, men så är det tyvärr för vissa fabrikat (ganska många).. :vissla:

Sedan är det ju som sagt inte alla fabrikat som valt dåliga(billiga/otestade) kondensatorer.
Och som någon annan sa, det är allt för varmt och för lite luftcirkulation i dagens apparater
för att kunna sätta i något annat än dom allra bästa kondensatorfabrikaten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, dessa 70-tals-TV...

Grundig hade nån årsmodell där man tagit till värsta overkill-lösningen och byggt in modulerna i aluminiumburkar. Där var det tydligen två moduler som var beroende av varandra, om ena var paj på ett visst sätt så körde man sönder den andra också...
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Ja och dessa moduler hade också en lysdiodindikering "selftest" för att underlätta felsökning!
Fungerade INTE en enda gång, när lysdioderna var släckta var felet garanterat i en annan modul.. :shock:

Vi skulle starta en tråd om "Gamla Tvrepartörers historier".. :P
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

>Vi skulle starta en tråd om "Gamla Tvrepartörers historier".. <

Jo det finns säkert material till en bok, alla konstiga fel, alla konstiga kunder :)

En historia som cirkulerat bland reparatörerna i många år:

Skall ha utspelats i någon av trestads städerna Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg.
Det här var i skiftet 60/70 talet, en man kom in i en radio/tv affär och ville handla en tv apparat.
På denna tid fick man hemkört en tv för lån på kanske en vecka för att därefter betala apparaten om man var nöjd.

Nåväl, mannen fick hem en tv för lån varefter han kom in till handlaren en vecka senare och tänkte betala, handlaren frågade då om han var nöjd med tv’n ?
Jodå den är OK men när jag skall titta på en långfilm så får jag sätta på mig en långrock.

Va då, en långrock frågade handlaren ?
Jo det blir så kallt när jag tittar på långfilm sa mannen.

Knappast fel på tv apparaten tänkte handlaren men jag får ändå åka hem till kunden för att kolla.
Kunden fick ha på tv’n en bra stund innan handlaren kom på besök.
Handlaren kom hem till kunden och mycket riktigt hade han kallt i rummet och han gick med långrocken på.

Förklaring ? :)
Skriv svar