Kents källarprojekt 2011-2012

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Kents källarprojekt 2011

Inlägg av hcb »

>och ifall hela huset ska ramla ihop över en.

Som det här, eller nästan i alla fall. _Jag_ hade nog gjort i byxorna ...

Som jag sade tidigare, otroligt bra jobb. :tumupp:
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Just nu pågår som bäst planeringen av hur det ska se ut, så jag kan få iväg en avloppsrörsbeställning. Det enda jag inte riktigt har löst ser ni nedan.

Bild
Utifrån avloppet vid vägen har de dragit ett vad jag tror ett 150mm betongrör, sedan i det så har de stuckit i ett 110mm gjutjärnsrör och gjutit fast. Det inkommande ligger 1000mm under det tidigare golvet.
Skulle vilja skjuta i ett 110mm plaströr så jag verkligen kommer på utsidan av huset om jag någongång behöver byta det på utsidan. Men ska jag gjuta fast det i betongröret som de gjort tidigare? Eller finns det bättre sätt?

Och ska jag börja mitt fall ifrån den punkten 1000mm under det tidigare golvet, eller kan jag gå upp lodrätt till en lämplig höjd och fortsätta därifrån? De olika sätten innefattar ju olika mängd grävning :wink:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag är imponerad av arbetsinsatsen som gjorts, men som det rent praktiskt är gjort, att ställa vissa delar på en smal betongkant rakt på marken är jag starkt kritisk till, jag är förundrad att byggnadstillstånd har lämnats på det sätt det är gjort. Hoppas att allt blir ok för dig efter allt slit.

Jag tog hand om ett hus för många år sedan där man byggt källare under halva huset. den källarlösa delen hade sjunkit 15 cm under årens lopp och jag var tvungen att gräva ner till drygt 2 meters djup för att gjuta en bred armerad sula under den halvan, därefter hissa upp den med domkrafter till rätt höjd och mura upp en sockel på sulan.

Hur arbetet skulle utföras växte fram i samarbete med tekniska byggnadsnämden när jag sökte byggnadstillstånd. De räknade även ut hur bred och tjock sulan måste vara. Under arbetets gång delbesiktades gjutmomenten och innan jag fick fylla igen gjordes en besiktning av hela sockeln. På så sätt behövde jag inte oroa mig för att något blev fel.

Huset har nu stått i 35 år utan att visa tecken på sprickbildningar :)
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Väggarna har jag varit noga med att gräva ur och få så bred kant som möjligt >300mm. Hela väggens bredd. På utsidan finns ingen sockel orginal.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Men original så vilar väl de gamla väggarna på själva bottenplattan? och de nya vilar direkt på marken, om jag inte missuppfattat det hela så vilar nu huset delvis på en solid bottenplatta och delvis på marken. Det ökar ju risken för att huset rör sig olika, såvida det inte vilar direkt på berget. :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns väl ingen "bottenplatta" i det här fallet? Det som finns är en grundmur som väggarna vilar på, och den har han ju förlängt nedåt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag antar han syftade på att "foten" blir mindre, men verkar ju inte vara så tjockt innan heller så har ingen åsikt i frågan dock. :) Intressant tråd
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Grundmuren vilar inte på bottenplattan. Grundmuren vilade på ett lager vask innan sanden. Och det är grundmuren som som jag förlängt nedåt. Orginalgolvet är gjutet "innuti" grundmuren. Det gamla golvet inte är en del av husets bärande konstruktion. Den konstruktionen kom först senare. Orginalgolvet var en klen oarmerad tunn kaka.

Diskuterade med en kunnig angående om jag ska lägga ett lager singel innan gjutning av min förlängning, men han avrådde då jag inte kan få det till räckligt packat=risk för sättning. Därför är det bättre att jag gjuter direkt emot orörd mark. Förlängningen av grundmuren är lika tjock som orginal.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Imponerande arbete, inget snack!

Så du tänker ha golvet "flytande" relativt väggarna? Anledningen till undran är att jag inte ser några armeringskrokar för att gjuta in golvet.

Jag gar själv under några år funderat på att lyfta kåken för att göra om och göra rätt. Det går en jordvall genom halva källaren, och väggarna är hålsten. Hålstenen har sämre isolering än en tjockare wellpappskiva.... I tvättstugan så kan det vara frost på väggarna trots att det är 15 grader där inne. Sedan är sulan högre (ca 1,2m) där jordvallen är. Suck, vad tänkte Byggare Bob på...?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ulf, du kan trösta dig med följande, en bekant till farsan hade köpt ett hus för en tid sedan, han konstaterade att ett par källarväggar var i dåligt skick så han petade bort de sorgliga resterna av vad som en gång varit puts i bottendelen medan överdelen fortfarande så relativt frech ut, med moran konstaterade han att hele nedre delan av väggen bestod av en lervall man lämnat kvar i backen och sedan gjutit betong över...

Farsan köpte en gång ett par sådana röda SJ domkrafter man sköter med en vev, vet inte om de går att få tag på längre men fungerar perfa för sådanahär arbeten då man kan palla upp den som en stötta i sig själv, sedan veva till önskad nivå. Men tror man kan hyra hydrauliska cylindrar som går att koppla samman i nät om så krävs tror jag. :humm:
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Ulf: Jag har inte bestämt mig än om jag ska ha det flytande eller om jag ska borra i järn runtom för att fästa golvet i muren. Skulle kunna tänka mig om man förankar det så hjälper golvet att stabilisera. Sämre blir det ju förstås om golvet skulle av någon anledning sjunka.

Har fått ihop och har beställt rör till avlopp och golvvärme. Mycket pengar blir det för rör man aldrig kommer att se :shock:

Sedan så har jag bestämt att på inkommande avlopp så går jag upp 45grader till jag är i en nivå som blir bra att ha 1-1,5cm/m fall på.

Sedan här finns det ett par som gjort samma jobb som jag gör. Men de har grävt betydligt djupare.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Mizzarrogh skrev:Farsan köpte en gång ett par sådana röda SJ domkrafter man sköter med en vev, vet inte om de går att få tag på längre men fungerar perfa för sådanahär arbeten då man kan palla upp den som en stötta i sig själv, sedan veva till önskad nivå. Men tror man kan hyra hydrauliska cylindrar som går att koppla samman i nät om så krävs tror jag. :humm:
Är nog en sådan du tänker på Mizzarrogh

Bild

Finns på Jula Art: 651203
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Hmm, synd att den inte är längre, fast det går ju ordna!
Byggare Bob och hans kompis ska visst ha varit bra på fyllan när det gjöt golvet i tvättstugan och matkällaren, ryktesvis ska det vara över 35cm tjockt. Fönstersmygen som de putsade diffade 10cm på 1 m.
Problemet är att bästa stället att ha domkraften på är där jag ska gräva undan, men det är på planeringsstadiet än.
Troligen blir det att smyga upp kåken lite efter en sida, riva och sedan gräva på utsidan. Efter det så i med dränering och drän för att sedan gjuta sockel. Sedan mura upp med lecasten. När hela varvet är gjort så är det "bara" att skyffla ut jorden och gjuta golv. Troligen får det bli någon form av nivåputsning överst på muren.

Hela kåken, eller fastigheten verkar ha en massa speciallösningar med SPIK, och då inte dom där små. Masonitskivorna i köket sitter dels med klammer, ungefär 20cm avstånd, dessutom är det 4-tummsspik i massor, kanske var det risk för att skivan skulle ramla ner... . Vi har rätt mycket branta slänter, BB satte fast grästuvor i dessa med 4-tummsspik och tog inte bortspiken när tuvorna hade rotat sig. Nu efter 10 år har det slutat vissla när man tar gräset med röjsågen där.
När vi hyffsade till gäststugan så la vi all spik som stack ut i en hink. Stugan är 3x4,5m, i hinken låg det nästan 180 spik! Jag får ibland attacker då jag HATAR spik!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ulf skrev: väggarna är hålsten. Hålstenen har sämre isolering än en tjockare wellpappskiva.... I tvättstugan så kan det vara frost på väggarna trots att det är 15 grader där inne. Sedan är sulan högre (ca 1,2m) där jordvallen är. Suck, vad tänkte Byggare Bob på...?
..Att oljan/elen är billig ?

..Farsan berättade att när han byggde hus 1974 och lade in extra tjock isolering (6cm?) så blev han nästan utskrattad.. "Isolering ? när olja och el är så billigt ? (Dom skrattade också åt att han ville ha den något dyrare vita ytongen (lättbetong) istället för den blå efterssom han hade hört rykten om att det var problem med den blåa.. ..dom skrattade inte lika mycket när det visade sej att radonhalten i den blåa var alldeles för hög..)

Ett hus jag tittade på förra året hade ett större fristående garage (typ 5-6 bilplatser) som var helt oisolerat och hade egen oljepanna.. undrar vad det skulle kosta att ha det permanent uppvärmt i dagsläget..
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Hu!
Jag tittade på en kåk för en massa år sedan. Garaget i källaren. Under den gjutna nerfarten låg det värmeslingor, kopplade tillsammans med elementen, ingen separatslinga med frostskydd.

Jag är av den bestämda uppfattningen att en hel källare med lecasten ger plusgrader året runt i hela källaren. Golvet i övervåningen blir samtidigt betydligt varmare.

Förvisso är kåken från början en sommarstuga med direktverkande el. Den är permanentbebodd sedan slutet av 70-talet. Det märkliga ar att den tidigare ägaren hade bara elen som värme, ingen kamin eller annan eldningsmöjlighet.
De hade en rumtemp på 25-26grader. Så det första jag gjorde var att sänka till behagliga 19-20grader.
Kvartalselen i början låg på ca 6000 spänn. Jag ökade på isoleringen på taket från 10cm till 30, detta gjorde ca 4000kWh. Kvartalselen gick ner till ca 4000. Men så började elpriserna stiga och jag satte i en kamin. Vi eldade december till april den vintern och sänkte förbrukningen från 25000kWh till 12000kWh. Kaminen med skorsten och besikting var betald redan efter 5 månader, sådan gillar jag! Nu har jag dubblerat isoleringen i väggarna och börjat byta ut fönster, kanske kan jag komma under 10000kWh.

Förresten Kent, om du armerar och gjuter ihop golvet med "väggen" så se till att fukta upp den redan brända betongen ordentligt innan du gjuter.
Skriv svar