BTR-box GNT 7202
Re: BTR-box GNT 7202
Nu ger jag mig in med lite långsökta gissningar. kan det vara så att man på maskinen faktiskt inte kan ställa om hastigheten till något annat än 1200 trots eventuella menyer eller knappar/dipswitchar?
När den säger command unknown, vad har du skickat då? Kan du slå på lokalt echo så ser du vad du skickar och vad svaret blir. Kan det vara så att du skickar andra radslutstecken än vad boxen/maskinen önskar sig?
Finns det nån handskakningsprocedur förutom rent kommunikationsmässigt? Alltså att du måste skicka någon kontrollsekvens först för att få boxen i rätt läge? Har du ändrat inställningarna i boxen OCH på maskinen när du testat?
Som sagt en del vilda gissningar.
När den säger command unknown, vad har du skickat då? Kan du slå på lokalt echo så ser du vad du skickar och vad svaret blir. Kan det vara så att du skickar andra radslutstecken än vad boxen/maskinen önskar sig?
Finns det nån handskakningsprocedur förutom rent kommunikationsmässigt? Alltså att du måste skicka någon kontrollsekvens först för att få boxen i rätt läge? Har du ändrat inställningarna i boxen OCH på maskinen när du testat?
Som sagt en del vilda gissningar.
Hej!
Jag var ut till garaget i kväll igen o försökte få det att fungera. För att ta bort alla missförstånd så skrev jag till BTR boxen o försökte skicka över kod på samma bild. Jag tog kort på dom dipsvitchar som man justerar baudraten med och diagrammet hur man justerar. Som jag förstår det så ska boxen vara ställd på: 8 bit no parity, x- on/off inactive, 1200 Baud. Har jag fel?
Jag var ut till garaget i kväll igen o försökte få det att fungera. För att ta bort alla missförstånd så skrev jag till BTR boxen o försökte skicka över kod på samma bild. Jag tog kort på dom dipsvitchar som man justerar baudraten med och diagrammet hur man justerar. Som jag förstår det så ska boxen vara ställd på: 8 bit no parity, x- on/off inactive, 1200 Baud. Har jag fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag får hem BTR:en ikväll och då blir det lättare att hjälpa dig Stene. Du har ställt dip-switcharna rätt för att få 1200 baud, 8 bitar, ingen paritet och ingen handskakning. Du skulle kunna testa med att ändra antal stopbitar i HyperTerm men som sagt, det är lättare att hjälpa till ifall man har en egen BTR på bordet.
När den och om den hoppar igång kan du ändra till 9 600 eller högre ty det finns ingen större anledning att köra så sakta som 1200 men det kan du alltså fixa med senare eftersom det inte har någon betydelse just nu.
När den och om den hoppar igång kan du ändra till 9 600 eller högre ty det finns ingen större anledning att köra så sakta som 1200 men det kan du alltså fixa med senare eftersom det inte har någon betydelse just nu.
- CNC Viking
- Kontakt:
Har du provat med hårdvaru-handskakning? Brukar vara 5-ledarkablar till det. Jag har det till min Feeler och det fungerar perfekt.
Det måste väl finnas info i BTR-manualen om hur en sån kabel är kopplad.
Det måste väl finnas info i BTR-manualen om hur en sån kabel är kopplad.
Hej!
Har suttit i garaget hela helgen o försökt igen. Jag har testa att ändra bauden o den reagerar på det. har jag inte samma baudrat på datorn o boxen så blir det inget! Däremot så reagerar den inte på X-on/X-off. Det blir ingen skillnad om jag har det, även om jag har den på datorn men inte på boxen. Hur fungerar den funktionen?
Har suttit i garaget hela helgen o försökt igen. Jag har testa att ändra bauden o den reagerar på det. har jag inte samma baudrat på datorn o boxen så blir det inget! Däremot så reagerar den inte på X-on/X-off. Det blir ingen skillnad om jag har det, även om jag har den på datorn men inte på boxen. Hur fungerar den funktionen?
XON/XOFF är att det skickas med speciella styrtecken för handskakningen på dataledningarna. Det skall du nog inte använda om det inte uttryckligen står så, din maskin verkar bara ignorera dem men i värsta fall kan de blandas ihop med riktig styrdata.
http://en.wikipedia.org/wiki/Software_flow_control
http://en.wikipedia.org/wiki/Software_flow_control
Hej. Nu börjar jag ge upp med min BTR-box, den är nog trasig. Jag ska försöka ringa stella data som säljer dem så fort jag blir frisk (ligger hemma och är sjuk och har ingen röst för tillfället). Har ni några förslag på andra modeller på BTR-box som är bra? Och försäljare med bra support. Ska givetvis kolla vad en ny kostar hos stella. Alla förslag är välkomna.
- CNC Viking
- Kontakt:
Har du kollat med en riktig fullkopplad kabel då, och med Hårdvaruhandskakning?
Det benämns "Hardware handshake" eller "RTS / CTS".
Koppla en sån kabel och konfigurera till RTS / CTS och prova.
Mitt kopplingsshema till kabel jag byggt / alltid använder för DNC.
De svarta ledarna är byglingar på var sin sida.

Det benämns "Hardware handshake" eller "RTS / CTS".
Koppla en sån kabel och konfigurera till RTS / CTS och prova.
Mitt kopplingsshema till kabel jag byggt / alltid använder för DNC.
De svarta ledarna är byglingar på var sin sida.

#Har du kollat med en riktig fullkopplad kabel då, och med Hårdvaruhandskakning? #
Det var min tanke också, när du skrev att du köpt ny kabel.
Det kan vara idé att summra kabeln och se att allt står rätt till.
Det var min tanke också, när du skrev att du köpt ny kabel.
Det kan vara idé att summra kabeln och se att allt står rätt till.
Oj jag har summrat kabeln som följde mad fräsen man inte den nya jag köpte. Jag köpte en vanligt 0 modens kabel. Kabeln som följde med tycker jag det inte skulle vara något fel på. Den rullades ihop när den slutades användas i produktion o sen rullade jag upp den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- CNC Viking
- Kontakt:
Sumra kabeln som följde med maskinen och rapportera tillbaka med stiftnummer och allt. Du måste också ange vilket som är 9-pol. och 25-pol. don.
Köpta standard data-kablar fungerar sällan rakt av med DNC. På 0-modemkabeln saknas ju signal ground-ledaren!
Ta bort kontakthöljena, koppla signal ground D-Sub9 stift 5 till DSub 25 stift7 (använd nån av DTS/DTR-ledarna) samt bygla DTS/DTR-stiften med varandra i båda ändar.
Stiftnummer hittar du i mitt schema. Ibland måste man ha lupp för att läsa stiftnumren vid stiften, men en van kabelbyggare vet ordningen på D-subkontakterna i huvudet.
Köpta standard data-kablar fungerar sällan rakt av med DNC. På 0-modemkabeln saknas ju signal ground-ledaren!
Ta bort kontakthöljena, koppla signal ground D-Sub9 stift 5 till DSub 25 stift7 (använd nån av DTS/DTR-ledarna) samt bygla DTS/DTR-stiften med varandra i båda ändar.
Stiftnummer hittar du i mitt schema. Ibland måste man ha lupp för att läsa stiftnumren vid stiften, men en van kabelbyggare vet ordningen på D-subkontakterna i huvudet.
Ja, kabeln verkar ju vara av rätt utförande.
Jag tycker det låter långsökt att boxen skulle vara trasig.
Står det beskrivet i manualen vilket tecken den ska godta?
Jag tycker det låter långsökt att boxen skulle vara trasig.
Det här är ju en intressant fråga.X-IL skrev:När den säger command unknown, vad har du skickat då?
Står det beskrivet i manualen vilket tecken den ska godta?
- CNC Viking
- Kontakt:
En sak till.
Se till att inga ledare är kopplade mot stift 1 och 9 i det 9-poliga donet och/eller stift 1 och 8 i 25-poliga donet.
Se till att inga ledare är kopplade mot stift 1 och 9 i det 9-poliga donet och/eller stift 1 och 8 i 25-poliga donet.
Det är Db9 kontakt i både boxen o datorn. Kommandona som man ska skriva till boxen är tex: #@GNT@# DUMP SETUP. Då ska alla instälningar skickas från boxen till datorn. Jag hinner bara skriva #@GNT@# sen kommer felmeddelandet. Jag skriver det med stora bokstäver, har jag små händer det inget. Det ska vara store enligt manualen om jag fattar det rätt.
- CNC Viking
- Kontakt:
OK, då får du kolla i manualen, vilka stift på CNC-sidan som har samma funktion som jag har på den högra Db25-sidan i schemat.
Kan du visa motsvarande schema på din "verklighet" kopplingsmässigt?
Kan du visa motsvarande schema på din "verklighet" kopplingsmässigt?