Inte helt enkelt, jag måste plocka ur "golvet" i maskinen och höja upp maskinen (vilket är lite svårt eftersom den står lite illa till). Men när jag drar den för hand fram och tillbaka så får jag alltid en förändring i återföringens signal på exakt samma ställe. Kollade genom att göra en markering med fin markeringspenna, dra den ett par varv fram och tillbaka, och signalförändringen kommer prick för markeringen varje gång. Det är ju dock ingen garanti för att encodern inte är lös.
Jag lyckades filma remhjulet på motorn när jag körde riktigt sakta, där ser man lite tydligare vad det är som verkligen händer, än när man kollar på pumpdrevet.
Fick precis reda på att fläkten för kylningen till servomotorn inte fungerade när maskinen levererades från kunden, så det ligger väl nära till hand att gissa att det är en brunnen lindning?
Problem: Servodrivare som "stegar"/"hoppar"
Re: Problem: Servodrivare som "stegar"/"hoppar"
Om jag läser rätt i manualen så har den någon typ av borstlös tacho för hastighetsåterföringen...undrar hur den fungerar exakt. Har du tittat på den?
Ursäkta dröjsmålet! Det här har legat nere ett par veckor.
Hur som helst hade jag inget svar innan, men nu har jag!
Har kollat på tachon nu, den har roterande magnet och fasta spolar. Upptäckte att en tråd i en av spolarna var helt av, testade att flytta tachon från den andra servomotorn jag har, och nu lirar det som det ska!
Ska lägga upp lite bilder när jag får tid!
Hur som helst hade jag inget svar innan, men nu har jag!
Har kollat på tachon nu, den har roterande magnet och fasta spolar. Upptäckte att en tråd i en av spolarna var helt av, testade att flytta tachon från den andra servomotorn jag har, och nu lirar det som det ska!

Ska lägga upp lite bilder när jag får tid!
Intressant fel, kul att du fann en lösning...trägen vinner!