Vilken komponent har pajat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre

Re: Vilken komponent har pajat?

Inlägg av Borre »

Jag hade hellre lödit dit en bit kopparkabel/ledare istället och skrapat bort lite av lödmasken för att få större yta och bättre kontakt när du löder fast den. Fast om det behövs beror nog lite på hur långt avbrottet, lite svårt att se på bilden.
bem

Inlägg av bem »

Hej Borre,

I inlägg nr 5 syns i bilden hur stort avbrott det var som jag brygga över med lödtenn sen. Ca 1/2 kanske 1 mm var det. Vi får se om jag lägger en koppartråd också sen i samband med att jag löder dit den nya FET. Hyfsat med kontaktyta på bägge sidorna som överbryggades så jag hoppas det räcker och håller.

/Bo
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du tur så når benet på den nya FET’en om du böjer det när du monterar den.
Jag brukar i liknande fall använda avlödningsfläta för att laga med men även som förstärkning för banor med höga strömmar.
bem

Inlägg av bem »

Hej,

Bytte till ny FET (IRF4905) och vad jag kunde se såg blev den ditlödd korrekt. Men när jag provade så lukta det bränt direkt och den kylfläns som alla FET sitter mot på den kanalen blev genast varm. Kollade FET:en och inget ser avbränt ut vid den. Men mäter jag mellan D-S får jag 0 ohm och det var ju inte bra, så då blev den kortsluten direkt då.

Bild 1: så ser den nya FET IRF4905 som jag bytte till ut.

Bild 2, 3 och 4: inspektion av lödningen efter provet.

Näe jag går nog bet på det här. Jag har visserligen ytterliggare en ny FET att prova men det är nog stor risk den ryker också.
Jag vet ju inte varför FET:en kortsluts.
Det verkar som det "rest sig" lite där vid D benet i bild 2 och jag tror den trådtunna kopparbanan gör en böj där in mot ben D men det går ju svårligen att se.

Det får nog bli en ny laddaren, men nu byter jag till ett annat fabrikat tror jag, troligtvis Hyperion för de har också LiPo laddare med dubbla laddutgångar, se länken nedan (dock klarar den 500 watt per laddutgång, den jag har klarar max 300 watt per laddutgång) men den kostar ca 2300 kr så den är ju lite dyrare än den jag har som kosta 1900 kr som i och för sig täcker mina behov.
http://www.hyperion-eu.com/products/pro ... 0720iSDUO3

/Bo

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du löder bort FET'en och mäter mellan paddarna där Drain och Source ska sitta, vad är där för motstånd?
bem

Inlägg av bem »

Hej,

Jag lödde bort FET:en och mätte direkt i hålen där benen för FET skall sitta.

S-D 15,43 KOhm (se bild 1)

S-G 5,59 Mohm

D-G 12,80 Mohm

Säger mig inte så mycket - var det OK?

Kollade även den tunna ledningsbanan som går in på ena benet på FET och den var hel, den går från en liten ytmonterad komponent C112 till G på FET, se bild 2 och 3. Fick lite olika ohm värden när jag mätte från ändarna på C112 och till G så det verkar finns kontakt mellan C112 och G via den tunna ledningen.

/Bo

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

OK, tänkte bara om det var kortslutning mellan Source och Drain någonstans senare i kretsen så att detta eldade upp FET'en, men så verkade fallet alltså inte vara.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Brann den nya fet:en upp utan att du belastade laddaren med batterier?
bem

Inlägg av bem »

Ja så fort jag koppla in den till mitt nätaggregat (ett Fusion adjustable power supply 600watt, 15 volt max 40 amp) så lukta det brännt.
Således ingen belastning alls på laddportarna när jag försökte, ingenting var anslutet till laddportarna.

LCD displayen lyste en kort stund, sen var den svart.

Jag blev rätt förvånad att kylflänsen blev såpass varm på så kort tid på den sidan som FET:en bevisligen gick sönder igen. Hade laddaren ansluten till nätaggregatet ca 5 sek.

/Bo
bem

Inlägg av bem »

Hej,

Slänger in lite bilder på kretskortets bägge sidor ifall nån skulle se nåt misstänkt eller komma på nåt med hjälp av bilderna. Klicka på bilderna så blir de större och tydligare.
Jag har kört fast. Innan jag vet vad som kortsluter FET:en så blir det svårt att komma viidare vad det verkar. De både Litelfuse 40 amp flatstiftsäkringarna är fortfarande hela.

/Bo

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
bem

Inlägg av bem »

Hej igen,
På samma "rad" som alla FET sitter (och som också ligger an mot kylflänsen) så finns det 2 st D24 och D26 som är MBR30100CT - såna här http://www.sirectsemi.com/pdf/MBR30100CT.pdf
Kan det vara dessa som pajat? Det är ju en sorts diod om jag förstår det hela rätt. Se bild 1 och 2.
I övrigt hittar jag inte många "vanliga" dioder på kretskortet bara några stycken lyckas jag hitta efter att ha letat på kretskortet med ett förstoringsglas: D1, D14, D35, D48.

Om det är de där MBR30100CT hur kan man mäta om de är kassa - ohmmäta benen och se om två ben ger 0 ohm?

På D24 får jag 0 ohm på benen A1, C-C och A2:
A1-CC ger 0 ohm
A1- A2 ger 0 ohm
CC-A2 ger 0 ohm

Däremot ger D26 följande:
A1-CC ger ca 4,6 Kohm
A1- A2 ger 0 ohm
CC-A2 ger några Kohm

Motsvarande D4 och D50 på andra sidan (som är hela) ger ungefär samma värden som D26.
Då borde det vara D24 som är kass då?

/Bo

Bild

Bild
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

d24 verkar kass
det ska ju vara två dioder med gemensam katod
A1-CC ska ju inte ge samma som CC-A1 den ska bara leda åt ena hållet.

Mätt på en hel diod skulle ohm mätaren visa en resistans som motsvarar framspänningsfallet
över dioden i ena riktningen och avbrott när du mäter åt andra hållet.

edit: om du löder loss dioden när du mäter
bem

Inlägg av bem »

OK, tack för svar.

Sökte på MBR30100CT på Elfas hemsida men inga träffar. Är det en ovanlig komponent eller finns det nån motsvarande hos Elfa tro som heter nåt annat?
Sökte då på TO-220AB och då fanns några Schottkydioder att välja på men inga med framström 30A och backspänning 100 volt...

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 18973;id=5;

Googla lite och i Sverige fanns komponenten hos Farnell och RS Components men igen av dem säljer till privatpersoner... skall man stupa på att man inte får köpa komponenten...

/Bo
Senast redigerad av bem 11 augusti 2011, 01:57:14, redigerad totalt 1 gång.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

finns säkert en motsvarighet på ELFA, 30 amper 100 volt

annars hittar du nog en eller två i något gammalt PC-nätaggregat som du kanske redan har i junkboxen?

edit: 30amp 100volt fanns ju inte :-(
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kollade Elfa, så stora verkade det svårt med.

Frågan är dock om det inte borde "räcka" med max 60V backspänning?
I så fall fanns ju 70-220-71 en lillebror till MBR30100CT, lite annorlunda kapsel men det bör inte spela någon roll här.
Dock är det ju svårt att veta utan en noggrann mätning, dessutom gärna vid olika förhållanden, men eftersom att FET'en endast är specad till -55V skulle jag vilja tro att det bör räcka, inte säkert dock.

Ett tips vid framtida uppstarter, koppla en vanlig glödlampa på säg 50W eller så i serie med matningen, så har du en form av överström-skydd så att diverse halvledare bör överleva en kortslutning. Lyser lampan när du kopplar in har du troligen fortfarande kortis någonstans.
Skriv svar