Pixelfel på två imac datorer, fel med strömmen?
Re: Pixelfel på två imac datorer, fel med strömmen?
Det finns ingen anledning att att labba med jordade förlängningskablar. Det är inte heller någon mening i störskyddshänseende eftersom transientskydd inte sitter mellan fas-jord utan endast mellan fas och nolla.
Om man rent teoretiskt antar att felet verkligen beror på störningar på elnätet så är det fel på produkten. En sådan produkt är inte CE godkänd och får alltså inte säljas.
Under garantitiden är det tillverkaren som måste bevisa att du har gjort något fel. Du behöver inte bevisa något.
Sedan kan man ju fundera på kvaliteten på datorer med fruktmärke på när man fått den utbytt två gånger kanske man skulle byta till något annat...
Om man rent teoretiskt antar att felet verkligen beror på störningar på elnätet så är det fel på produkten. En sådan produkt är inte CE godkänd och får alltså inte säljas.
Under garantitiden är det tillverkaren som måste bevisa att du har gjort något fel. Du behöver inte bevisa något.
Sedan kan man ju fundera på kvaliteten på datorer med fruktmärke på när man fått den utbytt två gånger kanske man skulle byta till något annat...
cryptomaster:
är det inte då felet i apparat nr 2 som är livsfarligt?
lika livsfarligt om man har vattenburen värme i kåken och ojordade uttag.
ALLA jordade apparater ska sitta i jordade uttag,
om de gör det så uppstår inte det livsfarliga fel du beskriver.
och det är absolut ingen skillnad om man sätter det i ett uttag i rummet brevid
och drar sladden genom dörren....
än om en elektriker drar en skyddsjord till ett av uttagen i rummet.
citat:
Det finns ingen anledning att att labba med jordade förlängningskablar.
slut citat:
är det då bättre att sätta datorns jordade propp i ett ojordat uttag i rummet.?
det tycker inte jag.
citat:
Det är inte heller någon mening i störskyddshänseende eftersom transientskydd inte sitter mellan fas-jord utan endast mellan fas och nolla.
slut citat:
nolla och skyddsjord är samma plint i elcentralen..
är det inte då felet i apparat nr 2 som är livsfarligt?
och det är absolut ingen skillnad om man sätter det i ett uttag i rummet brevid
och drar sladden genom dörren....
än om en elektriker drar en skyddsjord till ett av uttagen i rummet.
citat:
Det finns ingen anledning att att labba med jordade förlängningskablar.
slut citat:
är det då bättre att sätta datorns jordade propp i ett ojordat uttag i rummet.?
det tycker inte jag.
citat:
Det är inte heller någon mening i störskyddshänseende eftersom transientskydd inte sitter mellan fas-jord utan endast mellan fas och nolla.
slut citat:
nolla och skyddsjord är samma plint i elcentralen..
> än om en elektriker drar en skyddsjord till ett av uttagen i rummet.
Olagligt (av samma anledning), alla uttag ska vara av samma typ
(jordat eller ojordat) inom samma rum/lokal.
Det man borde göra, så klart, är att ta dit en elektriker som fixar
jordade uttag överallt.
Olagligt (av samma anledning), alla uttag ska vara av samma typ
(jordat eller ojordat) inom samma rum/lokal.
Det man borde göra, så klart, är att ta dit en elektriker som fixar
jordade uttag överallt.
Det är fullt godkänt att göra så. Däremot kan jag hålla med om faran med att ha jordade radiatorer i samma rum och där vet jag faktiskt inte hur man tänker. Kanske är det därför alla uttag i NYA fastigheter är jordade.är det då bättre att sätta datorns jordade propp i ett ojordat uttag i rummet.?
det tycker inte jag.
Det jag ville poängtera med mitt förra inlägg var att skyddsledaren har ingen funktion ur störskyddshänseende eftersom inga skydd får sitta mellan fas-skyddsjord.nolla och skyddsjord är samma plint i elcentralen..
-
Cryptomaster
Precis, alla jordade apparater i jordade uttag.svanted skrev: är det inte då felet i apparat nr 2 som är livsfarligt?
Men reglerna kvarstår om att man inte får dra in jord i ett i övrigt ojordat rum, precis av anledningarna som beskrivs.
Varför inte prova datorn någon annanstans ?
Det är faktiskt inte fel och prova datorn på en arbetsplats även om det finns mycket maskiner där, nätspänningen
brukar vara väldigt stabil i regel då man transformerar ner högspänningen till lågspänning på själva stället.
Det enda som kan kallas överspänningskydd är en magnetstabilisator och den är tyvärr dyr men den funkar verkligen.
Jag har reparerat en en äldre Imac, där var det nätaggregatet som gått sönder, ett kompakt litet kort.
Kortet gick inte köpa löst utan maskinen kulle lämnas in till en kostnad över 4000 kr
Det fick bli ett utvändigt aggregat istället med kabel in till gamla nätkortet.
Kjelle
Det är faktiskt inte fel och prova datorn på en arbetsplats även om det finns mycket maskiner där, nätspänningen
brukar vara väldigt stabil i regel då man transformerar ner högspänningen till lågspänning på själva stället.
Det enda som kan kallas överspänningskydd är en magnetstabilisator och den är tyvärr dyr men den funkar verkligen.
Jag har reparerat en en äldre Imac, där var det nätaggregatet som gått sönder, ett kompakt litet kort.
Kortet gick inte köpa löst utan maskinen kulle lämnas in till en kostnad över 4000 kr
Det fick bli ett utvändigt aggregat istället med kabel in till gamla nätkortet.
Kjelle
Den här diskussionen är ju absurd. Ojordade uttag och nätstörningar är inte orsaken till döda pixlar. Bara dålig kvalitet är orsaken.
Nja, det måste vara något fabrikations eller något fel på skärmen, även om det låter helt osannolikt. Såg det samma ut i butiken sen eller?
Har aldrig sett en iMac med döda pixlar. Apple brukar ha rätt hårda kontroller på sådant (kräsna kunder)
Har aldrig sett en iMac med döda pixlar. Apple brukar ha rätt hårda kontroller på sådant (kräsna kunder)
Leta du upp en vettig dator i sådant format med IPS-skärm (TN är skräp) för samma summa om du kan.blueint skrev:Med tanke på Apples priser och självimage så skulle i vart fall jag ställa benhårda krav.
MaDa
Japp, pixelfelet var kvar när man startade datorn i butiken, pixlarna var helt döda.
Idag fick jag en ny Imac, och ta i trä så är det inga pixelfel på denna
Men datakillen sa att jag haft extrem otur, och att man inte kan skapa pixelfel själv.
Men man börjar ju undra när man får två datorer på raken med det problemet.. därav att jag startade denna tråden.
Japp, pixelfelet var kvar när man startade datorn i butiken, pixlarna var helt döda.
Idag fick jag en ny Imac, och ta i trä så är det inga pixelfel på denna
Men datakillen sa att jag haft extrem otur, och att man inte kan skapa pixelfel själv.
Men man börjar ju undra när man får två datorer på raken med det problemet.. därav att jag startade denna tråden.
"inte kan skapa pixelfel själv"
Gnugga dig mot heltäckningsmattan och ta på skärmen så får du se om det stämmer..
Gnugga dig mot heltäckningsmattan och ta på skärmen så får du se om det stämmer..