Köp av ny lödstation - Ersa vs. Weller

janno

Re: Köp av ny lödstation - Ersa vs. Weller

Inlägg av janno »

Jag har en ERSA 8000 (tror jag det var, man tittar inte så mycket på modellen längre) som går som tåget och är nu i runda slängar runt 25år, den är ju analog och jag har kanske inte använt den varje dag under de 10år jag bodde i lägenhet, numera går den nästan varje kväll. Den har ratt för temperaturen. Den rör jag kanske en gång i månaden.
Spetsen har jag använt samma 1mm runda sen jag köpte den, det följde med tre stycken olika en rund och två mejsel, jag har uteslutande använt den runda spetsiga. Det såg ut att vara samma konstruktion på dem fortfarande. Jag har letat runt lite (inte tittat på ELFA dock) efter någon som säljer nya spetsar utifall jag skulle behöva, den har ju några år på nacken. Nu vet jag var jag ska beställa en i reserv :-).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu har jag lagt en beställning på en Ersa RDS 80, får väl se hur den är :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det är lite kul att du köpte en Ersa 80 och jag köpte en Weller WS-81t på samma gång.. och att vi båda i början var sugna på en Hakko fx888 :D

Vi får väl båda skriva hur nöjda vi är med stationerna, dock räcker nog lite längre förrän jag får min. :D
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag köpte en RDS 80 som extrastation till en ICON 1 för drygt ett år sedan. RDS 80-stationen gick i retur med vändande post. Stel kabel och klumpig penna.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är ju därför man kör med Metcal som har en supersmidig penna med extremt mjuk siliconkabel :lol: Men smaken är som baken... hoppas ni blir nöjda med era köp :tumupp:
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

ICON-stationerna har någon tunn och riktigt mjuk kabel med. Men kostar åas lite mer än RDS 80.

Ska man löda någon gång i bland kan nog RDS 80 och liknande fungera, löder man varje dag kanske man ska titta på nåogot som iaf är lite bättre.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick hem min Ersa idag 8)

Tycker att den fungerar riktigt bra!

Men jag måste dock hålla med elf98 om kabeln, den var väldigt styv, betydligt bättre på min gamla :( Hoppas på att den mjukar upp sig med tiden.
Samt ganska dåligt att det inte följde med någon svamp :?

Blev väldigt glad när jag insåg att stället hade en hållare för lödspetsar, annars skulle jag nog aldrig mer se den jag beställde som extra (eller några framtida köp heller för den delen) :lol:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Du kan ju alltid byta ut sladden! :) Det gjorde jag med min Solomon… dock hittade jag inte någon superflexibel kabel, så den ändrade inte så mycket :/

EDIT: Fast nu när jag tittar på stationen så ser inte pennan ut som man kan öppna den.. kanske det skulle gå med en krympplast skarv...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har testat båda ERSA och Weller och Weller vinner varje gång!

Orsaken är spetsen! På ERSA'n ska den "krängas" utanpå värmeelementet, ifs. ett skapligt sätt att se till att värmeöverföringen mellan element och spets är bra men det ger en klumpigare spets.

Sedan hålls den fast med en fjäder med en liten krok i ändan, inte så dumt heller (man kan inte spänna sönder någon mutter ju) men löder man där det är lite trångt hänger skiten i, speciellt när det verkligen inte är bra!
Blir spetsen lite sliten kan den sitta den som pitten i Grete och vara snudd på omöjlig att få av.

Jag har en Weller WSD 80 med WSP 80 lödpenna och den är helt enkelt skitbra!
Bra med effekt, enkel spetsbyte, fyller lite så man kan komma åt om det är trångt.

Elektroniken i ERSA är alldeles OK, det kassa är spetsarna och deras form.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kankki: Både pennan och kontakten är helgjutna, så det går nog inte på något bra sätt (Nä, jag tänker inte göra någon "fulskarv" på min nya fina lödstation :) ).

Icecap: Förstår absolut vad du menar, har märkt redan att spetsen kan vara lite klumpig, men inte så jättefarligt.

Någon som har en RDS 80 som vet något om avtorkningssvamp...
Står i bruksanvisningen att den ska levereras med svamp, men jag har då inte hittat en någonstans, någon som minns var i lådan den fanns!? :?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nya svampar brukar vara tunna som papper tills man fuktat dom, så leta efter en mycket tunn svamp bland prylarna... :D
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Fuktig svamp förkortar livslängden avsevärt på spetsen. Bättre med en mässingsboll.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har både och och tycker "bollen" är värdelös, jag har torkat spetsar med lätt fuktad svamp under 30 år utan att det nämvärt tagit kol på spetsarna... Det som dödat mina spetsar är att jag glömmer att stänga av lödstationen, så funktionen att den stängs av automatiskt när man placerar pennan i hållaren skall jag bygga själv på min gamla Metcal...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jag köpte en mässingsboll från Dealextreme, och jag gillar den inte. Bollen blir ihoptryckt av lödkolven så man måste ta ut den och "puffa up" den hela tiden.

Dock kan ju det vara pga dålig kvalite. Det borde komma en med stationen jag beställde, får se om den är bättre kanske. Den är silverfärgad :humm:

EDIT: Det är ju viss skillnad hur "spånorna" far.

Weller:
Bild

DX:
Bild
beangan

Inlägg av beangan »

Jag hämtade min idag och där fanns en svamp med. Den låg i stället. den går inte att missa, vanlig svamp under och disktraseliknande yta på toppen som är blå. funkar helt ok.

Ring elfa och prata med dom så får dom allt ta och skicka en, finns att köpa löst.

Hittade den 82-981-00

Kabeln kan jag hålla med om att den va lite för stel, men annars så kommer den duga för mina grejer. Köpte samtidigt några olika spetsar, testade draglödning innan med en hålkärlsspets som elfa har till denna. Funkar prima.

Denna är det 82-982-52
Skriv svar