Dela upp 12V -> 9V+3V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Re: Dela upp 12V -> 9V+3V?

Inlägg av rehnmaak »

Du måste löda loss dioden för att vara helt säker, men det verkar ju misstänkt. Det sitter ju även en diod på kylflänsen, har du kollat den?
Mindmapper

Re: Dela upp 12V -> 9V+3V?

Inlägg av Mindmapper »

Dunderkalas skrev:Har nu fått hem mina små moduler :shock: Innebär switchat att jag kan koppla båda på 12V och därmed slippa belasta 5V i onödan utan att det blir för varmt? Vet inte riktigt hur jag ska koppla allt på bästa sätt. Min tanke är att använda en splitterkabel som denna så man enkelt kan koppla in ett nytt nätagg om det gamla går sönder eller man gör något fel:
Bild

Mitt största bekymmer egentligen är hur jag ska koppla jorden. Det finns bara en jord på kontakten på nätagget jag planerar att använda, och två (som man kan se på originalnätagget) inuti apparaten. De inuti apparaten har dock kontakt med varandra, så antar att man bara behöver använda ena? Min första tanke är att kapa av de två kontakterna på splitterkabeln, koppla 5V direkt till pinnen för 5V i apparaten, koppla 12V + jord enskilt till båda mina små moduler, och sedan i sin tur koppla dessa (3,3V resp. 9V + två jord) till sina resp. pinnar i apparaten. Alltså totalt två kablar från modulerna inkopplade på ena jordpinnen i apparaten. Kommer detta fungera, eller ser ni med mer kunskaper på området hur det skulle uppstå en stor rökpelare i vardagsrummet om man försökte sig på något liknande?
De tål ju inspänningen och har marginaler till vilken ström och effekt du kan ta ut. Nu kommer jag visserligen inte åt länken till data på modulerna, men jag minns att de hade marginaler när jag kollade förut. Koppla in dom till 12V du.

Inkopplingen verkar ok. Varje modul ska ju ha jord både på in och utgång. Du ska ha sluten krets på varje in o utgång.

Dvs. på ingången kommer ström in från + och in i modulen och går sedan tillbaka till strömkällan via jordkabeln. Du har en sluten strömkrets.
På utgången går strömmen ut från + och in till apparaten, ut från apparaten via jord och tillbaka till (-) jord på modulens utgång via jordkabeln.

Båda moduler ska ju vara anslutna på dessa sätt.
Skriv svar