Hjälp med Omron
Re: Hjälp med Omron
Kan inte komma på något så rakt av.
Ser inte ut som att du har någon broms på den så det kan inte vara det.
Du får inte någon felkod till slut? den bara kör på, på det viset som i filmen?
För om du har ett encoderfel borde den säga till om det, min gnällde med felkod när linjedrivaren i encodern var trasig.
Du har bara denna drivaren och servon? om det finns en till så kanske man kan konstatera något.
Ser inte ut som att du har någon broms på den så det kan inte vara det.
Du får inte någon felkod till slut? den bara kör på, på det viset som i filmen?
För om du har ett encoderfel borde den säga till om det, min gnällde med felkod när linjedrivaren i encodern var trasig.
Du har bara denna drivaren och servon? om det finns en till så kanske man kan konstatera något.
Jag har en till drivare och motor men den betr sig på precis samma sätt som på filmen.
Men då måste det vara en inställning i drivaren som inte är helt rätt.
Har du testat att ändra gain/hz och de värdena som ändrar hur servon beter sig vid olika laster?
Kan du aktivera drivern så att axeln blir stum utan att den beter sig utan att du joggar den?
Har du testat att ändra gain/hz och de värdena som ändrar hur servon beter sig vid olika laster?
Kan du aktivera drivern så att axeln blir stum utan att den beter sig utan att du joggar den?
Jo som du ser på videon så slår ja på drivaren och de surrar lite i motorn. Har ändrat Hz men vet inte vad alla de andra är till för riktigt. När motor och drivare är igång så står axeln stilla, men om ja med fingrar tvingar den åt nått håll så kan den få spel och röra sig lite okontrollerat en kort stund innan den stannar.
Ingen felkod, den stannar inte, det är ja som slutar trycka på Jog knappen.
Tolkade det som att om du försöker tvinga axeln så flipper den loss och stannar och "släpper" axeln.men om ja med fingrar tvingar den åt nått håll så kan den få spel och röra sig lite okontrollerat en kort stund innan den stannar.
Dvs drivsteget gick offline.
Börjar nog få lite ont om idér annars, det jag inte kan släppa är att du har samma fenomen på två identiska drivare.
Någon inställning/konfiguration känns fel.
Har drivarna suttit på samma maskin?
Ja ja tror de suttit på samma maskin, har fått dem av en bekant så jag är inte helt säker.
ja, men hur ska servo motorer bete sig utan last? jag har aldrig varit i närkontakt med dem tidigare så jag har inga referenser. Ska de snurra lugnt och fint om man joggar dem i wmon? blir de skillnad om man försöker köra dem i tex mach3?
Varför har jag så lite parametrar som ja kan ändra i mina drivare mot vad andra verkar ha? kan de var så att jag inte ser allt och därför inte kan få till inställningarna så de fungerar?
Varför har jag så lite parametrar som ja kan ändra i mina drivare mot vad andra verkar ha? kan de var så att jag inte ser allt och därför inte kan få till inställningarna så de fungerar?
Hmm.. såg pecis på en youtub video att man ska kunna ändra hastigheten på joggningen i wmon, men det kan inte jag varför det? kan de va de som e fel, de står ingenting där för mig och ja kan inte skriva nått där heller, den är bara grå?
https://www.youtube.com/watch?v=sTnOZLhAyrQ
https://www.youtube.com/watch?v=sTnOZLhAyrQ
Nu gissar jag lite men du borde kunna sätta jogspeed i parameter CN-10 (Jog speed)
Testa och se om du kan hitta drivaren med sigmawin+ som jag länkade tidigare ifrån yaskawas hemsida.
Där kan du sen spara ner alla dina inställningar och posta dem här på forumet
Testa ändra speed loop gain (parameter cn-04) mellan 5-40hz och se om du får någon skillnad.
Testa ändra speed loop integration time constant (parameter cn-05) till 500 eller annat baserat på hur den beter sig.
Standard settingsfilen jag exporterade nu är när man väljer en "ny" driver i offline läge..
döp om den till .usr (fick inte bifoga det i forumet)
Det är för en SGDA-***P du kan skapa den själv i sigmawin+ genom att starta en drivare offline.
När servons drivsteg är igång så skall axeln jobba för att hålla den positionen den har.
Tvingar du den med fingrarna åt andra hållet så skall den kämpa mot, hur hårt och hur styvt den gör detta kan du ställa via parametrarna.
Kan vara allt från gele kännsla där man nästan kan snurra ett varv till totalt stumt beroende på applikation och inställningarna.
Edit: la till lite
Testa och se om du kan hitta drivaren med sigmawin+ som jag länkade tidigare ifrån yaskawas hemsida.
Där kan du sen spara ner alla dina inställningar och posta dem här på forumet
Testa ändra speed loop gain (parameter cn-04) mellan 5-40hz och se om du får någon skillnad.
Testa ändra speed loop integration time constant (parameter cn-05) till 500 eller annat baserat på hur den beter sig.
Standard settingsfilen jag exporterade nu är när man väljer en "ny" driver i offline läge..
döp om den till .usr (fick inte bifoga det i forumet)
Det är för en SGDA-***P du kan skapa den själv i sigmawin+ genom att starta en drivare offline.
När servons drivsteg är igång så skall axeln jobba för att hålla den positionen den har.
Tvingar du den med fingrarna åt andra hållet så skall den kämpa mot, hur hårt och hur styvt den gör detta kan du ställa via parametrarna.
Kan vara allt från gele kännsla där man nästan kan snurra ett varv till totalt stumt beroende på applikation och inställningarna.
Edit: la till lite
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag vet inte vad som är fel med denna drivare, man kan inte ställa in så mycket saker, bara de ja postade tidigare, detta är på en drivare som heter R88D-UEP04V, hade en annan drivare som bara heter något liknande R88D-UP04H och den hade massa fler parametrar att leka med, och den fungerade direkt... Trist, borde väl gå att få igång den andra med, fast den kanske är till något annat än de motorer som ja har.
Tack för alla försök att hjälpa mig med de konstiga drivarna!!
Tack för alla försök att hjälpa mig med de konstiga drivarna!!
Hittade detta i manualen
Note 1. Cn-04 (speed loop gain) is factory-set for three times the load inertia. Therefore, if the load
inertia is extremely small, some oscillation may occur. If it does, then lower Cn-04 to 20 or
less.
Du har en ok drivare vad jag kan se?
Servo Drivers with Pulse-train Inputs
Specification Model
Pulse-train inputs 200 VAC
>100 W R88D-UEP04V
200 W R88D-UEP08V
400 W R88D-UEP12V
750 W R88D-UEP20V
100 VAC
100 W R88D-UEP10W
200 W R88D-UEP12W
300 W R88D-UEP15W
Note 1. Cn-04 (speed loop gain) is factory-set for three times the load inertia. Therefore, if the load
inertia is extremely small, some oscillation may occur. If it does, then lower Cn-04 to 20 or
less.
Du har en ok drivare vad jag kan se?
Servo Drivers with Pulse-train Inputs
Specification Model
Pulse-train inputs 200 VAC
>100 W R88D-UEP04V
200 W R88D-UEP08V
400 W R88D-UEP12V
750 W R88D-UEP20V
100 VAC
100 W R88D-UEP10W
200 W R88D-UEP12W
300 W R88D-UEP15W
Ja, det står ju att det ska fungera, men jag lyckas inte
Känns ju lite trist då det verkar vara bra grejjer annars, hade tänkt att kanske använda dem till en zx45, men de kanske är för svaga till det ialla fall!?