stpln://fabriken (malmö)
- ghost_rider
Re: stpln://fabriken (malmö)
ah , grabbarna på 1scale1.. Gick klassen under 'skaparen' och har jobbat en del med dem. Förövrigt gjorde jag mitt exjobb i deras laserskärare. 

Värdelöst!
Dvs jag vill också!
Kan ni inte starta en filial i Kramfors? 

Dvs jag vill också!

- ghost_rider
Vet någon vad laserskärmaskingen har för prestanda? Klarar den skära 2mm Polykarbonat (makrolon, lexan)?
- Mizzarrogh
PC är svårt att laserskära, men 2mm går. Största problemet är att kanterna gulnar och att det är svårt att ta sig hela vägen igenom. Jag har skurit fönsterrutor i 2mm - raka linjer som sedan gick lätt att bryta av.RDX* skrev:Vet någon vad laserskärmaskingen har för prestanda? Klarar den skära 2mm Polykarbonat (makrolon, lexan)?
PMMA är däremot mycket lätt att skära om du inte har behov för de betydligt bättre mekaniska egenskaperna hos PC.
Maskinen är på 60W med en arbetsyta på 1200mm/800mm men kommer troligen att rustas upp till 80w vid kommande laserbyte förutsatt att vi lyckas skramla ihop budget till detta. Bör göra en hel del på sig även om det inte är en större uppgradering.
Hur gick det med Dricka använd etsvätska ..? 
Tipsar, generellt annars om hackerspaces:
* Grill-Bit, Umeå
* Escape, Arvika
* Proxxi, Stockholm
* Abbenay, Stockholm
* Gothenburg Hackerspace, Göteborg
* Chalmers Robotförening, Göteborg
* Forskningsavdelningen, Malmö

Tipsar, generellt annars om hackerspaces:
* Grill-Bit, Umeå
* Escape, Arvika
* Proxxi, Stockholm
* Abbenay, Stockholm
* Gothenburg Hackerspace, Göteborg
* Chalmers Robotförening, Göteborg
* Forskningsavdelningen, Malmö
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Mycket intressant.
Vi är några som har diskuterat ett "kolla in möte" sedan fabriken öppnade. Men det har bara inte blivit av. Så man kan se vad bara 6 mil kan göra. ;-(
Men vi kommer en torsdag, för då har ju även Singelgatan Slot Racing Malmö öppet!
Vi är några som har diskuterat ett "kolla in möte" sedan fabriken öppnade. Men det har bara inte blivit av. Så man kan se vad bara 6 mil kan göra. ;-(
Men vi kommer en torsdag, för då har ju även Singelgatan Slot Racing Malmö öppet!
Hah! Ja just det! Det där är ju något man borde göra om, var flera år sedan jag var där och receade sist.
Ni är hjärtligt välkomna till Fabriken.
Dom flesta brukar dyka upp kring 1800, jag brukar öppna vid 1630.
Ni är hjärtligt välkomna till Fabriken.
Dom flesta brukar dyka upp kring 1800, jag brukar öppna vid 1630.
Låter intressant, om man är aktiv, får man använda maskiner fritt för egna syften då? =)
Känner att man då och då behöver laser =)
Känner att man då och då behöver laser =)
I princip, ja.
Är man aktiv kan man få en tagg som ger en tillgång till lokalen dygnet runt.
Tyvärr är lasermaskinen (som enda maskin) belagd med vissa restriktioner eftersom den (ännu) inte ägs av STPLN.
Som det är just nu kan man använda den när jag, Quinn eller någon av ägarna är där (i första hand Torsdagskvällar).
Behöver man använda den utöver det så rör det sig främst om att visa att man kan hantera den och få godkännande från ägarna. Användningen kräver nyckel, hårdvarulås och lösenord.
I övrigt gäller att man tar med eget material. Visst material finns på plats och tillhandahålls av deltagare och inte STPLN. Tar man existerande material bör man ersätta det med något (annat material, användbara prylar eller kunskapsdelning). Verktyg till CNC-fräsen är också personliga eftersom dom lätt går åt, men jag tillhandahåller låneverktyg i grövre storlekar.
Är man aktiv kan man få en tagg som ger en tillgång till lokalen dygnet runt.
Tyvärr är lasermaskinen (som enda maskin) belagd med vissa restriktioner eftersom den (ännu) inte ägs av STPLN.
Som det är just nu kan man använda den när jag, Quinn eller någon av ägarna är där (i första hand Torsdagskvällar).
Behöver man använda den utöver det så rör det sig främst om att visa att man kan hantera den och få godkännande från ägarna. Användningen kräver nyckel, hårdvarulås och lösenord.
I övrigt gäller att man tar med eget material. Visst material finns på plats och tillhandahålls av deltagare och inte STPLN. Tar man existerande material bör man ersätta det med något (annat material, användbara prylar eller kunskapsdelning). Verktyg till CNC-fräsen är också personliga eftersom dom lätt går åt, men jag tillhandahåller låneverktyg i grövre storlekar.
Och ja, det är i första hand för egna syften maskinerna är tänkta att användas.
Men tänker man ägna sig åt någon form av kommersiell produktion måste vi arbeta fram en plan för samarbetet.
Att ta fram prototyper för kommersiella syften går det också bra, men det är inte önskvärt att företag kommer och utnyttjar maskinerna för att spara/tjäna pengar. Det ska vara en verkstad för allmänheten, en lekplats för vuxna om man så vill
Men tänker man ägna sig åt någon form av kommersiell produktion måste vi arbeta fram en plan för samarbetet.
Att ta fram prototyper för kommersiella syften går det också bra, men det är inte önskvärt att företag kommer och utnyttjar maskinerna för att spara/tjäna pengar. Det ska vara en verkstad för allmänheten, en lekplats för vuxna om man så vill

-
Wow, det här låter som en riktigt spännande plats! Inte långt ifrån mig heller. 

Hur tjock PMMA kan lasern skära?SenseiTG skrev:PMMA är däremot mycket lätt att skära om du inte har behov för de betydligt bättre mekaniska egenskaperna hos PC.
Maskinen är på 60W med en arbetsyta på 1200mm/800mm men kommer troligen att rustas upp till 80w vid kommande laserbyte förutsatt att vi lyckas skramla ihop budget till detta. Bör göra en hel del på sig även om det inte är en större uppgradering.