Läsa RFID-innehåll från passerkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pbengtss

Re: Läsa RFID-innehåll från passerkort

Inlägg av pbengtss »

Passer- och stämplingssystemen är helt åtskilda och har ingenting med varandra att göra någonstans. Innan RFID-diskussionen blir för detaljerat - låt mig förklara hur det fungerar idag:

* Jag anställer en person.
* Den anställde får ett passerkort från hyresvärden.
* Passersystemet använder aldrig magnetremsan, enbart RFID.
* Jag lägger upp den anställde i mitt system.
* För att knyta ett passerkort till en anställd ställer jag mig i ett fält i mitt system och drar kortet i en magnetkortsläsare. Nu dyker den anställdes namn upp om han/hon drar sitt kort i USB-magnetkortsläsaren vid stämplingsterminalen.

Problem: De som nu får helt nya kort från hyresvärden har enbart strängen "%E_" programmerat på magnetremsan. Tidigare har även magnetremsan varit programmerad med en unik sträng.

Jag kan nu välja om jag vill skriva information på magnetremsan eller läsa befintlig RFID.

Om jag köper Touchatags läsare - kommer jag att kunna använda den som i beskrivningen ovan eller krävs någon form av programmering?

Vad skulle ni ha valt om det i prioritetsordning ska vara
1. billigt
2. enkelt/snabbt att komma igång
3. robust (dvs rätt namn dyker upp vid varje försök)?

Det var kanske så tråden skulle ha formulerats från början... :eek2:
jah

Inlägg av jah »

Ok, vet inte hur den där touchatag-läsaren fungerar, men en liknande http://www.pascard.se/RFID-Mifare-kodar ... sv/article dyker upp som en virtuell COM-port i windows. Förmodligen gör din befintliga magnetkortläsare det också.
(Det där %E_ som du får in är förmodligen inget som är programmerat på korten utan bara ett felmeddelande från läsaren pga en tom magnetremsa.)

Varje gång ett kort/tag presenteras för SCPCR310U-läsaren så poppar det in en sträng med kortets serienummer på den aktuella COM-porten. Behövs ingen programmering/konfigurering för den funktionen. Funktionen kan lätt testas med hyperterm eller annat terminalprogram.

Beroende på hur din befintliga läsare fungerar så kan det funka rakt av med SCPCR310U, annars krävs lite programmering. Det kan också vara så att din magnetkortläsare emulerar en HID (tangentbord i det här fallet) och då funkar inte SCPCR310U som ersättare.

Har du kollat hur strängen från magnetkortläsaren kommer in i programmet?
Ex. om du öppnar ett dokument (word/notepad... whatever) och drar ett fungerande magnetkort, skrivs strängen då in i dokumentet? I så fall är det en HID (tangentbord).

Vad läsaren kostar vet jag inte, men ring och fråga...
(Jag har inget ihop med PAScard, men har samarbetat med dem ett par ggr)

Dina frågor:
1. billigt (materiellt eller arbetstid?)
- Skaffa ett tangentbord med inbyggd läsare (har ingen referens men har sett de nånstans)
2. enkelt/snabbt att komma igång
- se fråga 1
3. robust (dvs rätt namn dyker upp vid varje försök)?
- inget problem om du bara får in kortnumren

Hittade just ett annat alternativ, kolla t.ex den kombinerade magnet- och RFID-läsaren en bit ner på sidan! http://www.identsys.se/website/index.ph ... fid-taggar
Verkar finnas precis vad du behöver där.

/J
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En magnetskortsläsare är oftast dyrare än en RFID scanner. Det finns en mängd på marknaden. Jag använder en som heter GP20. Den kopplas till en serieport och in kommer numret på RFID chipet.
Sedan tar du hand om tidpunkt (TS Dag och HHMM) och stoppar in det i en databas.
Om du googlar på Phidget RFID så får du någon träff . Alternativ är en Arduino med RFID scanner.

Det billigaste jag har hittat nu för typ medlemsregistrering och utnyttjande av bastun på RååBadarna är ett kort med QR Code samt en enkel webkamera och Quickmarks läsrutin.
En lässtation för några hundralappar plus en gammal PC.
Enklare kan det inte bli säger Lasp
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

jah:
Det ser ut som om Identsys har det jag behöver, ska ringa dem. Tack för tips!
Skriv svar