gOry's Quadcopter (FPV-Film)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Jaaa, Ett Quad projekt till!

Inlägg av Henry »

Beror förstås på vilken kamera du tänkt dig fast tex en GoPro borde den väl mäkta med utan större problem?

Den dubbla plattan som bommarna sitter fast i medföljde den korten eller så?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Beror på vilka kort du menar? Alukrysset i mitten köpte jag på tyska Ebay.
Då fick man även med kretskortet med stort hål i mitten som har +, - och SDA och SCL lödöarna.
Bild
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ToPNoTCH skrev:Den där kommer inte ligga mycket över kilot..Perfekt
Ställde just quad:en på vågen 960g med batteri :o fast utan MultiWII-kortet och mottagaren men de är inte många gram.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja just de där plattorna ser jäkligt smidiga ut och är bland det mest robusta jag sett här för fasthållning av armarna.

Dyra?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Kosta runt 300kr.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Helt ok, bra att veta om skall slänga ihop något en vacker dag.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Blev en sen test flygning igår, fick ingen vidare bra video på de hela men man kan i alla fall se att den flyger!

Behöver ett landningsställ, några förslag? och bättre fastsättning av mottagaren...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Härligt :!:

Har du "stable mode" på och i så fall är PID inställningarna default ??
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Tror inte de är på för jag måste räta tillbaka helikoptern, vet du hur man aktiverar det? Antar att de är Ch5 i radion ska aktiveras på något sätt.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja..

I MultiWII conf programmet, så finns AUX1 & AUX2.

Den översta raden "Level" har tre kryssrutor. LOW MID HIGH. för respektive AUX.

Om du exempelvis kryssar LOW på AUX1 i Autolevel raden så betyder det att när kanalen AUX1 går låg så slås Autplevel på.

På samma sätt funkar de andra raderna för Barometer,Magnetometer,Kamerastbilisering och kamera trigger. Observera att man kan kombinera dom om man vill.

Du kan verifiera att det funkar som du vill direkt för ACC rutan skall bli grön (ON) när Autostable är igång.

Men tänk nu på att vara lite försiktig. Min blir orolig som fan på kontrollerna då jag inte ställt in PID efter min frame.

Enligt manualen bör man dessutom ställa in alla trimmar och grejor utan autostable igång, innan man ger sig på autostable.

Jag tycker den drar snett när jag försöker lyfta med autostable på från början. Slår jag på det i luften beter det sig mycket bättre, men som sagt den oscillerar och donar vilket
är klara tecken på att PID behöver justeras.

Sista dagen i morgon innan semester :happy: , sen jävlar gäller 6 veckor med roliga saker som att justera in PID exempelvis :mrgreen:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har testat "stable mode" lite nu på default inställningarna, flyger helikoptern i en riktning och jag slår på de så rätar den ut sig väldigt snabbt men om jag försöker flyga runt i detta läge så börjar den bete sig konstigt och har lätt till en del hårda men inte skadliga landningar.

Så de behövs labbas lite med PID regleringen.
Det som oroar mig nu är att "ACC" är släkt i configprogrammet bara NUNCHUCK som är "grön" vad kan detta bero på?

Annars tycker jag den flyger väldigt tryggt om man inte kör i stable mode, men jag är för kass pilot vågar inte svänga runt så mycket ännu.

Lite bilder på hur den ser ut i dagsläget.
Bild
Bild
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det som oroar mig nu är att "ACC" är släkt i configprogrammet bara NUNCHUCK som är "grön" vad kan detta bero på?
Att du använder Nunchuck som accelerometer :mrgreen:

Har man någon annan tänds Acc.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Krashade idag och de blev lite skeva bommar och batterihållaren deformerades en aning men gick att rädda.
Den flyger fortf de är mest kosmetiskt.
Funderar på att göra ett monocoque chassi i glas eller kolfiber, som rymmer alla elektronik och batteri kommer nog kännas tryggare så.
Skulle behöva få tag på någon slags skumkärna, polyuretan eller liknande som tål epoxy men går att lösa upp med något lösningsmedel så man slipper gröpa ur innehållet mekaniskt :humm:
Polystyren är väl frigolit men de är väl mkt tråkigare att forma och jobba med men går att lösa upp.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Märkte idag att de är ett lager som gett upp i en av motorerna, förmodligen den som fick ta smällen i krashen.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

hmm jaa... inför premiärturen bör man kanske ha lager på "lager" och kanske en reservmotor...
Skriv svar