Trigga en GSM enhet från ett DSC larm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pejlaren

Re: Trigga en GSM enhet från ett DSC larm

Inlägg av Pejlaren »

Köp något Omron eller annat märkesrelä.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Pejlaren skrev:Spelar ändå ingen roll! Läser man specarna, så klarar larmcentralen av att leverera max 700mA på AUX+ . GSM-enheten är sepcad till 12VDC 2A.
Det skiter sig alltså...
Men TS har väl inte skrivit nåt om att driva GSM-enheten från AUX??

Som jag fattar det kommer larmcentralen och GSM-enheten att drivas från sina egna strömförsörjningar, allt som skall göras är att "interfaca" dem mot varandra.

Och PGM verkar vara en open collector-utgång. Däremot är jag lite fundersam över vad ingångarna på GSM-modulen är... I och med att de verkar klara balanserad slinga så är det knappast några vanliga ingångar med vanlig pull-up?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Men TS har väl inte skrivit nåt om att driva GSM-enheten från AUX??
Jo, han gjorde ju det!
Mätte upp lite.
Larm-centralen leverar ~ 13,6 V på AUX+ och - medans AC-adaptern till GSM-enheten leverar ~ 12.2 V.

GSM-enheten borde klara den här "överspänningen" va?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Där står inget om att han tänkte mata från den... Det kan visserligen tolkas så, men han skriver det inte rakt ut.

Och ingen har ju heller föreslagit det (däremot att de skall ha gemensam matning (eller i alla fall gemensam jord), men att mata dem från samma strömförsörjning är ju inte samma sak som att mata GSM-modulen från larmet, det är skillnad på parallellkoppling och kaskadkoppling).

Därför förstod jag inte riktigt syftet med den där mätningen, jag trodde det handlade om "signalnivån" mellan modulerna så att säga. Men OM det nu handlar om en tanke att mata GSM-modulen från larmet förstår jag ju bättre varför mätningen gjordes. Men eftersom det inte hade nämnts tidigare i tråden är det ju inte helt uppenbart att det handlar om det.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

De flesta "mer proffesionella" larm har nätdelen integrerad i centralenheten. Det brukara bara vara en dum trafo och likrikting, stabb osv sitter integrerat på larmcentralens kretskort. Nu vet jag inte på rak arm om även detta har det, men jag tror det. Ända sättet utan ingrepp i larmet är att mata via utgången för deckare, sirener m.m. Dessa utgångar är som sagt avsedda att driva deckare, och därför ganska strömbegränsade.

Gemensam matning faller alltså bort.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nerre skrev:Och PGM verkar vara en open collector-utgång. Däremot är jag lite fundersam över vad ingångarna på GSM-modulen är... I och med att de verkar klara balanserad slinga så är det knappast några vanliga ingångar med vanlig pull-up?
En vanlig balanserad ingång på ett larm är oftast just precis en vanlig pull-up men som vid balanserad användning skall hållas mitt mellan matning och 0v. Så om man kopplar en Open Collector utgång till en sådan så fungerar det perfekt.

Jag har installerat ett antal larm med olika GSM och/eller vanliga larmsändare och det är i 99% av fallen bara att koppla ihop utan relä. Prylarna är ju lixom konstruerade för att fungera ihop på ett eller annat sätt.

Och som sagt att använda optokopplare är extremt ovanligt bland fackmän. Jag vet inte varför men eftersom alla kör med reläer så tycker jag nog man skall hålla till till (mekaniska)reläer.

ArtNr 10100043 på electrokit är bra!

//B1N4RY
Skriv svar