projekt Quaddad (suck ännu en quad bygg tråd)
Re: projekt Quaddad (suck ännu en quad bygg tråd)
Om man nu med snoddar bokstavligen menar gummisnoddar eller dylikt så kommer gyrona att överkompensera då förändringarna som de förväntar sig inte kommer direkt utan senare vilket gör att de hela tiden kompenserar tills de inte märker av någon föränding längre. Problemet är att då är snoddarna utsträckta så när snoddarna drar ihop sig igen åt andra hållet så måste de gyrona kompensera för det då de tror att hela farkosten rör sig vilket ger än mer motkompensering eftersom de kompenserade för mycket innan och snart kan i värsta fall quaden ha ett inverterat möte med asfalten i 60 knyck.
Har nu visserligen aldrig flygit en quad eller dylikt men jag kan inte se att det skulle fungera med något töjbart mellan motorer och gyron såvida det inte var mycket stumt, det lär annars komma att oscillera i mer eller mindre grad.
Sedan en newtonisk vätksa stelnar vid snabba rörlser sant, men draghållfastheten är inte bra alls så att det håller ihop däremot klara det av tryck rätt bra, testa med tex potatstärkelse.
Har nu visserligen aldrig flygit en quad eller dylikt men jag kan inte se att det skulle fungera med något töjbart mellan motorer och gyron såvida det inte var mycket stumt, det lär annars komma att oscillera i mer eller mindre grad.
Sedan en newtonisk vätksa stelnar vid snabba rörlser sant, men draghållfastheten är inte bra alls så att det håller ihop däremot klara det av tryck rätt bra, testa med tex potatstärkelse.
Senast redigerad av Henry 28 juni 2011, 01:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Japp, snoddarna får inte va slappa, annars
men som sagt, detta är en enkel funktionell skiss, själva lösningen blir mer uttänkt med del-längd flexi resten stelt. Har ev nå'n rolig dämpning på gång, tankarna mal på...
Pressade på lite mer fart idag, har inga ordentliga kontakter till acc:et så jag kör med små clips för kontaktera mindre elektronik, hehe, riskt dom smälter om man drar på. Fan knappt man vågar dra på, skräckblandad förtjusning med BLCD som snurrar med lite plastbitar till proppar som är uppborrade till adapterns 8mm!! väldigt mycke "tänk om..." tankar...
Sprängkåpa nå'n?

Pressade på lite mer fart idag, har inga ordentliga kontakter till acc:et så jag kör med små clips för kontaktera mindre elektronik, hehe, riskt dom smälter om man drar på. Fan knappt man vågar dra på, skräckblandad förtjusning med BLCD som snurrar med lite plastbitar till proppar som är uppborrade till adapterns 8mm!! väldigt mycke "tänk om..." tankar...
Sprängkåpa nå'n?

Du får ha trådtöjningsgivare i gummisnoddarna så att du kan räkna ut hur mycket de flexar... 

Angående propellrar så har jag nog aldrig sett vilka vartal de håller för nu när det nämndes lite fast kan kanske vara anledningen till att propellrar för höga vartal är små och för lägre större så det är lite automatiskt kompenserat på så vis måhända, det är ju ändock rätt seg plast i dessa.
Det är lätt att glömma hur en propeller belastas.
Centrifugalkraften styvar upp dom väldigt mycket i dragriktningen, och den stora belastningen blir i längdriktningen.
Jämför rotorbladen på en helikopter.
Det finns inte några blad som håller för att lyfta helikoptern i (vare sig RC eller riktig), men sätter man snurr på dom så håller dom.
p.s
Jag vet att det är emot reglerna att ha synpunkter på språkbruket, men i all välmening försök att bryta dina meningar lite oftare.
Jag fick läsa din post 6 ggr för att förstå den. Hoppas du inte tar illa upp.
d.s
Centrifugalkraften styvar upp dom väldigt mycket i dragriktningen, och den stora belastningen blir i längdriktningen.
Jämför rotorbladen på en helikopter.
Det finns inte några blad som håller för att lyfta helikoptern i (vare sig RC eller riktig), men sätter man snurr på dom så håller dom.
p.s
Jag vet att det är emot reglerna att ha synpunkter på språkbruket, men i all välmening försök att bryta dina meningar lite oftare.
Jag fick läsa din post 6 ggr för att förstå den. Hoppas du inte tar illa upp.
d.s
Om du menade mig så kan jag väl till viss del hålla med i föregående inlägg då jag skulle lagt till ett extra komma men trodde visserligen inte det skulle vålla några större problem, i övrigt så vet jag inte vad du menar.
Att göra omovan till två meningar om det var det du menade kändes inte nödvändigt då det inte var så värst långt och det handlade om samma sak rakt igenom men ett komma skulle kanske platsa någonstans.
Att göra omovan till två meningar om det var det du menade kändes inte nödvändigt då det inte var så värst långt och det handlade om samma sak rakt igenom men ett komma skulle kanske platsa någonstans.
De e lungt.
Kanske bara är jag.
Jag är byråkrat till professionen.
Det innebär att jag med tiden blivit fantasilös vad det gäller språk.

Kanske bara är jag.
Jag är byråkrat till professionen.
Det innebär att jag med tiden blivit fantasilös vad det gäller språk.

Tja dock är det ingen annan som har klagat under 6 år och kan säga att jag ser bra mycket värre här titt som tätt. Jag blev väldigt förvånad när du nämnde det för jag tycker jag skriver väldigt bra och jag lägger faktisk ner tid på meningsbyggnad m.m. Jag lägger tom även in det jag skriver i Word för stavningkontroll då det alltid är något man missar om det är mycket så att det skall se rent och fint ut och personligen tycker jag faktiskt inte att det inlägget ser så jävligt ut.
Men nu skitar vi inte ner denna tråd med mer oft.

Jag kan lyfta mina rchelisar i rotorbladen utan problem... men jag kanske inte räknas då?ToPNoTCH skrev:Jämför rotorbladen på en helikopter.

Ang. dämpning och hela kalaset: Det är ju roligt att labba med sånahär prylar, men jag skulle börja med att göra en "konventionell" setup med ett träkors, utan sofistikerade dämpare, bara för att se att resten av prylarna lirar ihop. Jag har flugit alubom med kontrollerkortet stumt skruvat i ramen och obalanserade proppar, och det fungerar (även om gyrona strular en hel del av vibrationerna)...
Nu kör jag aluram med styrkortet monterat på dubbelhäftande tejp. Har fortfarande inte orkat balansera propparna, och det fungerar precis hur bra som helst...
"If it's worth doing, it's worth OVERDOING", men kolla så att det lirar först.. du kommer få ruggiga problem med oscillationer, särskilt om du har någon som helst massa i den gummiupphängda delen av farkosten, och då är det ju bra att veta att svängningarna beror på din mekaniska lösning, så att du inte lägger ner en massa tid och energi på att åtgärda dem när det visar sig att du har oscillationer även på en stum konstruktion..

hmmm... just det ja... man måste ju ställa in alla och tweaka alla regleringsvärdena... dom är ju rätt personliga för individuella quad/hexa/osv. ...kan ju va bra och har något stabilt flygbart innan man går in på okänd mark.
Skulle sätta in backlighten i Turnigy radion...
sssssssuck!
Massa lösa lödtennspärlor och flagor, brända lödningar, kontakter som inte är helt istuckna
Trasiga (med reparerade) ledningsbanor!

sönderkörda skruvar, kallödningar, skruvar som ej bottnat, mer tennflagor osv...
Radio'n känns lite begagnad...

Å andra sidan, Ardupilot korten (CPUkort rött, IMUkort blått) är mkt snyggare lött. Tennet har t.o.m dragit igenom padden och fyllt ut på andra sidan.

fast.. Ardukortet lödde jag ju själv
med min 20år gamla Weller WTCP-S (magnet/curiepunkts-brytande tempreglering *click*) ...tur det fortfarande finns nya spetsar att köpa!
Ramen till protokopter'n "quaddad" har fått krysstag, då känndes den lite mer krashtålig direkt.

eeh... fasen.. nu gick ju hela kvällen åt att dokumentera eländet... så backlighten ligger fortfarande bredvid!
sssssssuck!

Massa lösa lödtennspärlor och flagor, brända lödningar, kontakter som inte är helt istuckna
Trasiga (med reparerade) ledningsbanor!

sönderkörda skruvar, kallödningar, skruvar som ej bottnat, mer tennflagor osv...
Radio'n känns lite begagnad...

Å andra sidan, Ardupilot korten (CPUkort rött, IMUkort blått) är mkt snyggare lött. Tennet har t.o.m dragit igenom padden och fyllt ut på andra sidan.

fast.. Ardukortet lödde jag ju själv

Ramen till protokopter'n "quaddad" har fått krysstag, då känndes den lite mer krashtålig direkt.

eeh... fasen.. nu gick ju hela kvällen åt att dokumentera eländet... så backlighten ligger fortfarande bredvid!

Mmmh... det var lite puligt och få backlighten på rätt plats, den ville gärna glida iväg medans man la på skumgummit som skulle pressa den på plats.
Ok, fick dit den... bäst å kolla att den sitter ok, *slår på sändaren, mitt i natten* = PIP PIP PIP PIP! vafa*! ssschh!! *kollar ytterkanterna LCD ser ok ut stänger fort av*.
Grrr... har man spakarna i fel läge piper sändaren, är en smart funktion men lite enerverande när resten av huset sover!
Skruvar ihop sändaren, sätter spakarna rätt, blockar summern mot "start pipet".
*klick! piip* ok... me..? Va?? FAAA*!!! ett hårstrå mellan backlighten och LCD'n. SSSUCK!!
Nåja.. skall snart in i sändarn igen bara DC-DC omvandlarna kommer -hej då 7805 fjant!
Ok, fick dit den... bäst å kolla att den sitter ok, *slår på sändaren, mitt i natten* = PIP PIP PIP PIP! vafa*! ssschh!! *kollar ytterkanterna LCD ser ok ut stänger fort av*.
Grrr... har man spakarna i fel läge piper sändaren, är en smart funktion men lite enerverande när resten av huset sover!
Skruvar ihop sändaren, sätter spakarna rätt, blockar summern mot "start pipet".
*klick! piip* ok... me..? Va?? FAAA*!!! ett hårstrå mellan backlighten och LCD'n. SSSUCK!!
Nåja.. skall snart in i sändarn igen bara DC-DC omvandlarna kommer -hej då 7805 fjant!
När det skall vara tyst och man håller på med något så är det alltid något högt ljud man ger ifrån sig, det slår nästan aldrig fel.
Var en gång hos en kompis i ett hyreshus en tidig morgon och lyssnade på musik i hörlurar kopplade till hans stereo så det skulle vara tyst. När vi var klara runt 3 på morgonen så skulle jag ta ut hörlurarna men tänker inte på att hörlursutgången mutar högtalarna vilket resulterar i att dessa kopplas in med musik på så väggarna och fönstren skakar och jag blir nästan döv då volymen i princip var på max pga trögdrivna hörlurar..
Angående den där sändaren så har det väl varit rätt mycket negativt på senare tid, konstigt egentligen då det var mest positivt innan.
Var en gång hos en kompis i ett hyreshus en tidig morgon och lyssnade på musik i hörlurar kopplade till hans stereo så det skulle vara tyst. När vi var klara runt 3 på morgonen så skulle jag ta ut hörlurarna men tänker inte på att hörlursutgången mutar högtalarna vilket resulterar i att dessa kopplas in med musik på så väggarna och fönstren skakar och jag blir nästan döv då volymen i princip var på max pga trögdrivna hörlurar..
Angående den där sändaren så har det väl varit rätt mycket negativt på senare tid, konstigt egentligen då det var mest positivt innan.
"Herd mentality"
kanske är därför som när en eller två sätter igång och rackar ner så haglar alla negativa tankar om den. Sen när man inte har mer än US $53 på fickan så är det bästa sändarn i världen!
Det jag gnäller på är mest kosmetiskt, dock så kan ju en lödpärla landa på ett olämpligt ställe och krasha modellen, pärlan kan sedan hoppa loss och ingen fattar varför modellen krashade, för sen funkar allt som vanligt.
Även om jag gnäller så är det väl mest ett varnande finger, man bör öppna och borsta bort lödtennspärlorna och flagorna. Man bör se radion som ett DIY projekt, inte en komplett produkt.
Jag är fortfarande nöjd med radion som sådan man får för $53!!

Det jag gnäller på är mest kosmetiskt, dock så kan ju en lödpärla landa på ett olämpligt ställe och krasha modellen, pärlan kan sedan hoppa loss och ingen fattar varför modellen krashade, för sen funkar allt som vanligt.
Även om jag gnäller så är det väl mest ett varnande finger, man bör öppna och borsta bort lödtennspärlorna och flagorna. Man bör se radion som ett DIY projekt, inte en komplett produkt.
Jag är fortfarande nöjd med radion som sådan man får för $53!!
Ser nu att den meningen skulle satts ihop helt annorlunda, får väl skylla på den sena timmen eller något, det var absolut inte menat till dig eller så utan det var de negativa rösterna på hobbyking jag menade! 
Får inte ihop hur fn jag kunde missa att skriva det..
Håller dock med till 100% att för den summan är det nästan värt lite småkrångel men det verkar som om det alltid är fixbart och jo en ordentlig genomkoll innan man sätter igång den är nog ett krav.

Får inte ihop hur fn jag kunde missa att skriva det..
Håller dock med till 100% att för den summan är det nästan värt lite småkrångel men det verkar som om det alltid är fixbart och jo en ordentlig genomkoll innan man sätter igång den är nog ett krav.