Enkla magnetventiler?
Re: Enkla magnetventiler?
g0ry: såna hade ju varit rätt bra tror jag. Hade ju varit rätt bra att haft någon att testa med innan man beställer hem och sätter igång. Du får jättegärna kolla på jobbet. ^^ Då skall det vara en på 12-24V då. =)
Ska du ha detta inomhus eller utomhus?
Våra maskiner har massa läcksensorer och den håller koll på hur ofta den behövt fylla på tanken när den står oberörd så den inte bara fyller på och läcker fyller på och läcker.
Dom nyaste maskinerna har dom övergått från självfall till pump, liknar lite ett insprutsystem där de går en slinga med ventiler som är återkopplat till tanken så vattnet kan rinna tillbaka ner i tanken när inte pumpen går, en ventil stänger återcirkuleringen till tanken när en ventil öppnar dit vattnet ska användas.
Våra maskiner har massa läcksensorer och den håller koll på hur ofta den behövt fylla på tanken när den står oberörd så den inte bara fyller på och läcker fyller på och läcker.
Dom nyaste maskinerna har dom övergått från självfall till pump, liknar lite ett insprutsystem där de går en slinga med ventiler som är återkopplat till tanken så vattnet kan rinna tillbaka ner i tanken när inte pumpen går, en ventil stänger återcirkuleringen till tanken när en ventil öppnar dit vattnet ska användas.
g0ry: Det skall stå inomhus. Det skall vara för vanliga krukväxter.
Att tanken fylls på och läcker, fylls på och läcker, kommer inte vara något större problem då jag tänkt fylla på tanken manuellt.
cypher: Är det något i stil med detta du tänkt?
eller är jag helt ute och cyklar?
Att tanken fylls på och läcker, fylls på och läcker, kommer inte vara något större problem då jag tänkt fylla på tanken manuellt.
cypher: Är det något i stil med detta du tänkt?
eller är jag helt ute och cyklar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hitta en hink med dessa gamla ventiler, inte Müller men de kanske funkar för dig.
De är 24V.

Ett enkelt sätt att konstruera ventiler måste ju vara att strypa flödet i en mjulk silikonslang genom att klämma åt den, fast de kanske kräver för stark fjäder och stor spole för att stoppa flödet.
De är 24V.

Ett enkelt sätt att konstruera ventiler måste ju vara att strypa flödet i en mjulk silikonslang genom att klämma åt den, fast de kanske kräver för stark fjäder och stor spole för att stoppa flödet.
Jo, de hade kanske kunnat fungera. Men det är ventiler med ett inlopp och ett utlopp va? så det inte är flera utlopp eller inlopp osv. Lite svårt att se. men de ser rätt stora ut, men det kanske är värt att testa med såna ändå.
Ett till förslag på hur en ventil kanske kan se ut.
Vad tror ni? Vilket förslag tror ni är bäst, kommer fungera bäst och vara enkel att göra? Ett problem jag ser med de varianterna där man borrar radiella hål är ju att de måste matchas för att man skall få ett flöde. Vrids t.ex. det innersta röret så kommer ju inte vätskan igenom.
cypher: Du som hade en idé, vad tror du?
Vad tror ni? Vilket förslag tror ni är bäst, kommer fungera bäst och vara enkel att göra? Ett problem jag ser med de varianterna där man borrar radiella hål är ju att de måste matchas för att man skall få ett flöde. Vrids t.ex. det innersta röret så kommer ju inte vätskan igenom.
cypher: Du som hade en idé, vad tror du?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag hade varit frestad att prova gryms förslag med RC servo som klämmer en slang.
Jag hade struntat i ventiler och istället baserat det på ett antal enkla slangpumpar. Det borde gå att bygga enkla och billiga slangpumpar med hjälp av modifierade rc-servon som man får att rotera kontinuerligt.
Japp de är med ett inlopp och ett utlopp och även en flödesskruv, den lilla slangen är så luft kan ta sig in när ventilen stänger.lillebo skrev:Jo, de hade kanske kunnat fungera. Men det är ventiler med ett inlopp och ett utlopp va? så det inte är flera utlopp eller inlopp osv. Lite svårt att se. men de ser rätt stora ut, men det kanske är värt att testa med såna ändå.
Ska jag skicka några eller kan du komma förbi och hämta?