Åska - drar ni ur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz

Re: Åska - drar ni ur?

Inlägg av cazz »

Kopplar inte ut något, bor i ett stort samhälle, har fiber, ingen fast telefon så det enda sättet att komma in är via eluttaget men den är rätt så skyddad.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Här hemma har vi aldrig dragit ur något och har aldrig fått något sönderbränt.
Och dom som bara sliter ur antennen till TVn förstår jag mig inte på. för om blixten har så hög spänning att det slår ner från himmlen och ner i antennen så slår det nog fan över dom få decimetrarna mellan kabeln och TVn! :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller inte med

en kompis fick en del sönderslaget vid nära träffar
slog ner två gånger ca 100m på var sin sida om huset
han hadde plockat ut kablarna till så mycket han hunnit
ändå tog det en tv och en router
och en trådlös telefons basstation, men den hadde han glömt

däremot fick grannarna betydligt mera skador

så att rycka ur hjälper
ska man var helt säker får man troligen linda in det i aluminiumfolie med kycklingnät runt om

det hela är bara en sannolikhets/konsekvens analys
ds77

Inlägg av ds77 »

Drar ut tv och fast dator som är lättillgängligt. Fiberkonverter och router sitter inte så jag ids dra ut det. Efter det senaste åskvädret fungerar routern som satt i(dir-825) bara hjälpligt, den kopplar ner WAN porten ungefär varannan minut. Lite irriterande, först fungerar det med ~80Mbit sedan ingen anslutning... så koppla ur tror jag kan hjälpa, men kanske inte alltid om blixten slår ner nära nog. Nu använder jag min trogna asus router igen, som också var inkopplad och har varit så under flera års åskväder.

Sammanfattningsvis så kopplar jag ur sånt som är lättillgängligt och inte snabbt ersatt, hade jag haft ADSL modem tex hade jag nog inte dragit ur det utan haft ett par i reserv istället.
sorry

Inlägg av sorry »

Kommer i håg en gång när telefonen blivit bortglömd i sommarstugan .
Brukade alltid dra ur den när vi inte var i stugan annars .
När vi nu kom tillbaka så var elementet svartbränt och det hade brunnit i gardinen pga åsknedslag i telefonen som stod på bordet framför .
Väggkontakten till telefonen hade brunnit .

Ibland kan det ju komma "blixtar" ur väggkontakterna , så brukar kolla gardinerna i närheten .
Speciellt när jag befunnit mig i äldre hus där kontakterna suttit i höjd med fönsterbrädorna .
Tar det eld i en gardin så kan olyckan vara nära .

Att bryta huvudströmmen är ett sätt , även om det inte tar ner risken till 0 % så minskar den .
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Har dom "mest kära" ägodelarna inkopplade på ett par stickproppar så det går fort och koppla ur.
Drar ur, och avlägsnar telesladden från modemet/telefon.
Bor i mindre villaområde ett par km ut så vi själva kan inte absorbera feta smällar.
Jag brukar springa ett varv i huset och jacka ur när kraftig/högfrekvent åskan börjar krypa runt 2km in på en.

Inatt var det betydligt mer än 10 nedslag mindre än 1500m ifrån.. tappade räkningen och somnade dessutom om. Kom även ett sjujäkla ösregn, tydligen 25+mm på ett par timmar.

Är glad för den tunga elslukande industrin i närheten :mrgreen: dom ger låg nätimpedans och absorberar en del skit! Men, slår det ned i fel ledning så hjälper det inte.

Något som funkar bra är serie-resistans + varistorer. Varistorer går snabbt ihjäl om man inte begränsar strömmen. Fast man kan inte ha för stor serieresistans då till större förbrukare -blir högt sp.fall och man får märkbar effektförlust.
Tänk då på att ha trådlindande cementdoppade motstånd dessa tål hyfsade spänningsspikar utan att åskan hoppar rakt igenom dom från trådvarv till trådvarv.

Comgaps är jäkligt bra, tål sjukt mkt energi eftersom dom har låg restspänning -men lite jobbiga, för har dom väl "tänt" så dom shuntar all spänning/ström tills det kommer ett uppehåll på någon 1/10dels sekund utan spänning/ström. Comgaps funkar således bra om en säkring löser ut och räddar comgap'en. En del sätter comgaps och varistorer i serie, då kan varistorn släcka comgap'en -nackdel varistorn får ändå mesta av energi'n och totala överspänningen blir högre.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Ja.
Varför chansa? elektronik är ju inte gratis precis, har redan en dator, switch och en router som är lite gay. Kommer ihåg att det small j*****r i min låda (vaknade av det) och hörde i datorn bzzzzzbipp :roll: nu är den som en fjortis ungefär samarbetar när DEN känner för det.

Dock låter jag vissa saker vara i, t.ex lampor vid uttag under sängar etc. Varför vet j ag inte men jag inbillar mig att det är säkrast så.

Petmojjen* brukar få sitta i, det enda som dödar den är väll direkt träff 8)
*=Telefon med snurrskiva.
Borre

Inlägg av Borre »

Åskat rejält mycket här nu en stund. Stod och kolla ut genom fönstret när det blixtrade till väldigt nära och bara en kort stund senare, inte ens 1s, small det till ordentligt. Alltid tyckt det varit roligt, eller fascinerade, med åskväder och blixtar. :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Innan fiber och IP-telefoni hade jag alltid en gammal militär "fältapa", alltså en fälttelefon, samt tillhörande nummerskiva inkopplad.
När åskan härjade som värst sade det ibland "pling" i fältapan, men den gick aldrig sönder.

Gick hur bra som helst att ringa på, och man slapp tonval och stjärna/fyrkant, och alla idiotiska kösystem. Oftast blev det efter ett tag "Du kopplas nu till telefonist". Tyvärr började fler och fler företag avsluta samtalen om man saknade tonval.

Övriga saker drar jag oftast ur, modern elektronik tål inte ens åskvarningen på väderleksrapporten innan de går sönder.

Men i helgen satte jag jag upp nya åskskydd i elskåpet. Jag menar förstås att elektrikern var här och gjorde installationen. :roll:
Så nu hoppas jag att det skall bli lite säkrare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Idag var jag och tittade på en direktträff. En gran invid huset fick toppen kluven. Sedan måste blixten gått ner i roten och ut mot den nedgrävda ledningen som går mellan huset och mätarskåpet.

Åt ena hållet mot mätarskåpet där hade inkommande säkringar rykt och mätaren såg något svartbränd ut inuti på sina ställen. Dessutom såg den ut som om den var monterad med en knyttnävsstor gråsten mellan plåten och mätaren, och plastlådan var inte rak på så många ställen. Ingenting täckte komponenterna i mätaren.

Åt andra hållet hade det gått in i huset till centralen där jordfelsbrytaren hade flera sprickor i plasthöljet och ville inte alls vara med längre. Som tur var hade alla grejor blivit urdragna när åskan började komma för nära. Få se när det blir möjligt att släppa på strömmen hur mycket av de fasta installationerna som blivit skadade.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om serviskabel, huvudsäkringshållare, eller mätare omvandlas till förkolnad rök. Inom hur lång tid skall elbolaget få det i funktion igen?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Jag blir alltid lite fascinerad när kunder skickar tillbaka energimätare som "defekt" när det är uppenbart en direkt åskträff manglat mätaren.
"Va? lite åska skall väl dom tåla?"
När man öppnar dom trillar det ut pulveriserade komponenter och insidan av plastskalet är 'målat' i färgen "sotblank" med förgasad koppar. Man ser på kretskortet var ledningsbanorna en gång har varit men nu är det bara sotiga spår. Varistorn brukar endast bestå av två ensamma stående komponentben, resten är smulor i lådan.

Men det värsta är lagom långvarig överspänning. För då kokar mätaren, lukten är rätt motbjudande och mätaren måste förvaras i tät påse -annars "UURK!!".
Annan snygg grej var när vi fick en batch kretskort med felaktiga likriktardioder monterade för det switchade PSU:t, samma sak mätaren kokar invändigt = mkt otäck lukt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Någon gång på slutet av -80 talet satt jag på balkongen hos mina föräldrar
och såg blixten slå ner bakom trädtopparna bort mot brandstationen 250m bort.
Kompisen som var intresserad av radio och dessutom kände personal
där var med in på stationen för att inspektera förödelsen.

Blixten slog ned i det stora trädet utmed stationens vägg och tog vägen
in genom antenner och annat till radioapparaterna.

Han sa att radioapparaterna såg ut som någon hade grillat korv i dom.

En dam som promenerade ett 20 tal meter därifrån for in i en trädgård.
Utan att ha några bevis för just den historien så var det enda som
fanns kvar på trottoaren hennes båda skor.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

blueint skrev:Om serviskabel, huvudsäkringshållare, eller mätare omvandlas till förkolnad rök. Inom hur lång tid skall elbolaget få det i funktion igen?
Det beror väl på hur lite/mycke de vill betala i ersättning!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Paxmax skrev:Jag blir alltid lite fascinerad när kunder skickar tillbaka energimätare som "defekt" när det är uppenbart en direkt åskträff manglat mätaren.
"Va? lite åska skall väl dom tåla?"
När man öppnar dom trillar det ut pulveriserade komponenter och insidan av plastskalet är 'målat' i färgen "sotblank" med förgasad koppar. Man ser på kretskortet var ledningsbanorna en gång har varit men nu är det bara sotiga spår. Varistorn brukar endast bestå av två ensamma stående komponentben, resten är smulor i lådan.

Men det värsta är lagom långvarig överspänning. För då kokar mätaren, lukten är rätt motbjudande och mätaren måste förvaras i tät påse -annars "UURK!!".
Annan snygg grej var när vi fick en batch kretskort med felaktiga likriktardioder monterade för det switchade PSU:t, samma sak mätaren kokar invändigt = mkt otäck lukt.
Konstigt att de inte är byggda för att tåla långvarig överspänning. De borde väl till och med kunna larma för sådant?
Är det ett fabrikat eller flera olika fabrikat som är så?

Är det så att moderna mätare är känsligare för åska o.d. än gamla sorten?
Skriv svar