Ho ho, jag antar att jag skulle ha skrivit att jag inte har råkat ut för det i vanliga mikrokontrollers, jag programmerar ju egentligen aldrig nånsin för "stora" processorer (ja, förutom högnivågrejor då, men det räknas ju knappast).
Och apropå MMX så är det en intressant trend nu att även riktigt små och strömsnåla mikrokontrollers börjar komma med SIMD i nån form. Undrar om det verkligen kommer hålla i sig, det är inte lätt att omskola en halv yrkeskår med embeddedprogrammerare. Å andra sidan kanske man kan få lite demokodare för en skaplig penning, och dom borde ju dessutom rimligtvis inte ha några problem med realtidskrav ;)
Vad skiljer en DSP från en CPU egentligen?
Re: Vad skiljer en DSP från en CPU egentligen?
SIMD är väl guld värt vid programmering av video/ljud komprimering?
Något som skulle underlätta jpeg är iaf simultan cosinustransform på alla 64 (8x8) värden i ett makroblock. Borde ge en faktor 64 ggr snabbare bearbetning.
Något som skulle underlätta jpeg är iaf simultan cosinustransform på alla 64 (8x8) värden i ett makroblock. Borde ge en faktor 64 ggr snabbare bearbetning.
Re: Vad skiljer en DSP från en CPU egentligen?
Jo, det som talar för att det kommer fastna är att tillverkarna faktiskt verkar ha gjort hemläxan den här gången och ställer upp med en hel hög färdig kod som man egentligen inte behöver pilla på alls, för såna grejor.