Motorval till gräsklipparrobot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Todde

Re: Motorval till gräsklipparrobot

Inlägg av Todde »

Tack Gimbal för din input! Wiperns 1.3km/h känns bra att veta om. :)
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Som du räknat så skulle det krävas mindre motor ju större hjulet blir och det stämmer ju inte....
Hävarmen (radien på hjulet) är 7.48cm och du vill ha 30N, erfoderligt moment blir då 7.48cm * 30N = 224Ncm (2.24Nm eller ~22000g/cm)

"Motor2" ger 35g/cm, utväxlingen är 100:1 och verkningsgraden är 66% (du kan inte försumma förlusterna i växellådan), så du kan få 35*100*0.66=2310g/cm vilket alltså bara är ~1/10 av vad du behöver....

Du bör försöka hitta en motor som ger rätt moment vid ~rätt hastighet. Att köpa en motor som går onödigt fort är just...onödigt. Effekt = Varvtal * Vridmoment så en motor på 10W som går dubbelt så fort som du behöver ger dig bara hälften så mycket vridmoment som en motor på 10W med "rätt" varvtal.

Förslag: Titta t.ex på ELFA 54-455-31 (2.2Nm) eller 54-455-49 (2.7Nm) (det borde gå att hitta billigare än just ELFA men sådan här prylar kostar pengar, så är det bara). Ett alternativ är kanske att köpa två billiga skruvdragare och "återanvända".

Beträffande borstat vs borstlöst: Det är betydligt enklare att styra en borstad motor än en borstlös. Jag skulle definitivt tagit borstade motorer till drivningen. Möjligen skulle jag titta på någon borstlös till kniven/knivarna.
Todde

Inlägg av Todde »

Tusen tack H.O.!

Det blir mycket dyrare än jag hoppats på och högre strömförbrukning samt kortare klipptid. Kanske får tänka om lite på batteristorlek. Ska klura lite mer totalvikt och testa några mätningar med fiskevågen på nytt. Sedan surfa efter motorer, ev. skruvdragare :)

Någon som har tips där man kan köpa motorer billigt (som inte är helt skräp i kvalité)?
Skriv svar