Hjälp med felsökning av funktionsgenerator Wavetek 132
Re: Hjälp med felsökning av funktionsgenerator Wavetek 132
De ser ju ut som att positiv flank inte vill öka mer (snarare minskar eftersom frekvensen minskar). Det är i alla fall 10Vp.p signalen som är insignal till integratorn men exakt hur det fungerar måste jag fundera lite till på. Det är väl många dioder (IC2a-f) för att jag ska begripa hur det fungerar.
Ja det låter ju som glappis om felet kommer och går.
Ja det låter ju som glappis om felet kommer och går.
- Klas-Kenny
Jag vet inte om det kan hjälpa någonting, men när jag rörde på komponenterna omkring IC4 och IC5 gick den mellan att fungera som den ska och inte.
Kan väl ha varit en tillfällighet dock, att jag rörde hela bordet eller så när jag rörde där, nu verkar det inte ge någon respons där längre.
Jag har dessutom lött om de komponenterna tidigare, kan väl i och för sig vara glapp i en komponent och inte nödvändigtvis i lödningen.
Skulle det kunna vara möjligt att de komponenterna orsakar felet?
Jag tycker det verkar vara lite osannolikt då 10V P.P. genereras i första hand av IC1 och IC2 vad jag förstått.
Kan väl ha varit en tillfällighet dock, att jag rörde hela bordet eller så när jag rörde där, nu verkar det inte ge någon respons där längre.
Jag har dessutom lött om de komponenterna tidigare, kan väl i och för sig vara glapp i en komponent och inte nödvändigtvis i lödningen.
Skulle det kunna vara möjligt att de komponenterna orsakar felet?
Jag tycker det verkar vara lite osannolikt då 10V P.P. genereras i första hand av IC1 och IC2 vad jag förstått.
Nu har jag analyserat ic1 & ic3. De är en strömspegel / strömgenerator och drar en ström som är exakt lika stor och proportionell mot frekvensratten genom dioderna ic2c och ic2f men med motsatt tecken. Inga pulser ska synas på dessa pinnar.
Resultatet blir att strömmen -2i går genom ic2b och strömmen +i går genom ic2a. Summan av dessa två går sedan till integratorn. Signalen 10Vp-p kan koppla bort strömmen -2i. Då blir strömmen in till integratorn +i eller -i.
Så om du kan mäta spänningen på tp4 och tp10 borde dessa vara en dc spänning som varierar med frekvensratten. Tp4 ska vara negativ 0 till -6V och tp10 positiv 0 till 6V. Kolla även att tp11 och tp9 är 0V oberoende av frekvensratten.
Egentligen skulle du köra punkt 3-11 på sidan 18 (sid 21 i pdf:en).
EDIT: Lade till stycket -2i och +i.
Resultatet blir att strömmen -2i går genom ic2b och strömmen +i går genom ic2a. Summan av dessa två går sedan till integratorn. Signalen 10Vp-p kan koppla bort strömmen -2i. Då blir strömmen in till integratorn +i eller -i.
Så om du kan mäta spänningen på tp4 och tp10 borde dessa vara en dc spänning som varierar med frekvensratten. Tp4 ska vara negativ 0 till -6V och tp10 positiv 0 till 6V. Kolla även att tp11 och tp9 är 0V oberoende av frekvensratten.
Egentligen skulle du köra punkt 3-11 på sidan 18 (sid 21 i pdf:en).
EDIT: Lade till stycket -2i och +i.
- Klas-Kenny
TP4 stämmer bra, går linjärt från -0,56V till -6,37V, borde inte vara några problem där (?).
TP10 stämmer också bra, går linjärt från 0,55V till 6,32V, borde inte vara några problem där heller (?).
TP11 mätte jag med millivoltmätare, -3,4mV till -2,9mV varierade den, kan det vara problem?
TP9 mätte jag också med millovolt, -0,7mV till -1mV varierade den, kan det vara problem?
TP10 stämmer också bra, går linjärt från 0,55V till 6,32V, borde inte vara några problem där heller (?).
TP11 mätte jag med millivoltmätare, -3,4mV till -2,9mV varierade den, kan det vara problem?
TP9 mätte jag också med millovolt, -0,7mV till -1mV varierade den, kan det vara problem?
Det verkar ju bra. Kan du kolla spänningen över dioderna cr1 och cr2 med skopet också? borde vara pulser +/- 0.6V ca.
- Klas-Kenny
Spänningen över dem verkar vara mellan ca. -0,6V till +0,4V, borde det inte vara samma på både positiv och negativ flank?
Och fyrkantspulsen där följde samma felaktiga mönster (dvs. konstigt varierande frekvens och positiv och negativ flank inte lika lång vid högre frekvens inställd på freq verniern) om det är intressant.
Edit: Mätte för skojs skull dioderna, spänningsfallet över de båda är exakt detsamma, 0,447V, så det verkar inte vara något fel på dem i alla fall.
Och fyrkantspulsen där följde samma felaktiga mönster (dvs. konstigt varierande frekvens och positiv och negativ flank inte lika lång vid högre frekvens inställd på freq verniern) om det är intressant.
Edit: Mätte för skojs skull dioderna, spänningsfallet över de båda är exakt detsamma, 0,447V, så det verkar inte vara något fel på dem i alla fall.
Det verkar ju rätt.
Det skulle vara intressant att mäta tp8 och sync out samtidigt. tp8 ska ligga på 0v hela tiden.
Lite roligt angående skopet du har. Farsan brukade låna ett sånt från jobbet när jag var 11år. Det har inget fördröjt svep men det finns en x10 på horisontalsvepet sedan kan man justera genom att vrida på "horizontal pos".
Det skulle vara intressant att mäta tp8 och sync out samtidigt. tp8 ska ligga på 0v hela tiden.
Lite roligt angående skopet du har. Farsan brukade låna ett sånt från jobbet när jag var 11år. Det har inget fördröjt svep men det finns en x10 på horisontalsvepet sedan kan man justera genom att vrida på "horizontal pos".
- Klas-Kenny
Mätte de båda, TP8 verkade inte hålla sig så stadigt kring 0V, när Freq Vernier började närma sig de högre värdena verkade den skena iväg en del.
Ännu en film
Multimetern mäter mV mellan jord och TP8, skopet mäter på Function Sync.
Sista sekunden när spänningen går ner så är det för att jag släpper proberna, spänningen sjunker alltså egentligen inte på slutet utan det går upp till ca. 89mV.
Punkten på multimetern syntes visst inte på videon, det är alltså EN decimal den visar.
Ännu en film

Multimetern mäter mV mellan jord och TP8, skopet mäter på Function Sync.
Sista sekunden när spänningen går ner så är det för att jag släpper proberna, spänningen sjunker alltså egentligen inte på slutet utan det går upp till ca. 89mV.
Punkten på multimetern syntes visst inte på videon, det är alltså EN decimal den visar.
Du får nog göra dig omaket att mäta BÅDA med scopet om du ska kunna dra några slutsatser. Med en bild på TP8 och sync out så kan man nog lista ut vilken av Q1 och Q2 det är...
Men en vild gissning är kolla Q1 och Q2 samt komponenterna runt den.
Men en vild gissning är kolla Q1 och Q2 samt komponenterna runt den.
- Klas-Kenny
Jaså du ville se vad scopet visade på TP8, inte bara veta spänningen!
Det var ju inte helt dumt visade det sig nu när jag kolla.
Vrider jag Freq Vernier "uppåt" så när jag vrider förbi ca. 0,72 dyker det här upp (innan det är spänningen 0V):
Scopet inställt på 0,5V/div och 0,5µS/div.
Vrider jag vidare "uppåt" minskar frekvensen på det där något. Sedan måste jag vrida ner ända till 0,32 innan det återgår till jämn 0V (Något Schmitt-trigger liknande fenomen?).
Och sync out går ner till 0V (något brusigt, bruset ser ut att vara likadant som vågen ovan) vid just det läget, när jag vrider tillbaka sedan till 0,32 där "fenomenet" ovan slutar, kommer en väldigt fin fyrkantsvåg på Function Sync (och även på utgången).
Hrrm, hoppas att detta var svaret du var ute efter.
Det var ju inte helt dumt visade det sig nu när jag kolla.
Vrider jag Freq Vernier "uppåt" så när jag vrider förbi ca. 0,72 dyker det här upp (innan det är spänningen 0V):
Scopet inställt på 0,5V/div och 0,5µS/div.
Vrider jag vidare "uppåt" minskar frekvensen på det där något. Sedan måste jag vrida ner ända till 0,32 innan det återgår till jämn 0V (Något Schmitt-trigger liknande fenomen?).
Och sync out går ner till 0V (något brusigt, bruset ser ut att vara likadant som vågen ovan) vid just det läget, när jag vrider tillbaka sedan till 0,32 där "fenomenet" ovan slutar, kommer en väldigt fin fyrkantsvåg på Function Sync (och även på utgången).
Hrrm, hoppas att detta var svaret du var ute efter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En dum fråga kanske men uppstår detta fel bara på 1MHz området?
- Klas-Kenny
Nej, exakt likadant på alla områden.
Edit: Bilden där ovan är från 100K-området.
Edit: Bilden där ovan är från 100K-området.
Jag tror felet är Q2 eller något av motstånden runt.
- Klas-Kenny
Har nu värmt om alla komponenter där runt med lödkolven, utan resultat
Eller skulle det kunna vara så att Q2 är trasig?

Eller skulle det kunna vara så att Q2 är trasig?
Tja, du skulle ju kunna mäta ic5 pin 12 och mitten mellan r38-r39. Båda kanalerna samtidigt på samma bild.
EDIT: De ska vara identiska.
EDIT: De ska vara identiska.