Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adress.
Re: Få en "ethernet-enhet" att lyssna till namn och IP-adres
> ...vad jag ska skicka till (och ta emot från) DNS-servern (routern) för att "registrera" min enhets namn.
EDIT: Blev något skumt här, det kompletta inlägget finns nedan...
EDIT: Blev något skumt här, det kompletta inlägget finns nedan...
Senast redigerad av sodjan 5 juni 2011, 22:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Du kan kolla om routern är så fiffig att du kan ange en statisk-DHCP-adress med tillhörande namn och se om den plockar in den i DNSen.
> ...vad jag ska skicka till (och ta emot från) DNS-servern (routern) för att "registrera" min enhets namn.
Förrutsat att den ens *går* (din router agerar normalt enbart en "spegel" för någon
annan DNS server "ett steg upp" hos den internet leverantör som du anslurer till), så
borde det framgå genom att helt enkelt RTFM.
Jag kollade lite snabbt på min egen (Zyxel 660WH, vanlig "hemma-router") och
den verkar sakna möjlighet att manuellt sätta DNS entries.
Förrutsat att den ens *går* (din router agerar normalt enbart en "spegel" för någon
annan DNS server "ett steg upp" hos den internet leverantör som du anslurer till), så
borde det framgå genom att helt enkelt RTFM.
Jag kollade lite snabbt på min egen (Zyxel 660WH, vanlig "hemma-router") och
den verkar sakna möjlighet att manuellt sätta DNS entries.
Jag tänka mig att UPNP skulle kunna få din router att förstå att din enhet kan nås på t.ex. http://enhet.
Det borde vara det enda automatiska som kan funka. Dock är ju UPNP säkert inte så lätt att sno ihop i en mikroprocessor.
Annars brukar småroutrar som sodjan säger bara spegla/cacha frågor mot internetleverantörens DNS.
Precis som andra skriver så är hostfilen den (enda) *enkla* lösningen.
//B1N4RY
Det borde vara det enda automatiska som kan funka. Dock är ju UPNP säkert inte så lätt att sno ihop i en mikroprocessor.
Annars brukar småroutrar som sodjan säger bara spegla/cacha frågor mot internetleverantörens DNS.
Precis som andra skriver så är hostfilen den (enda) *enkla* lösningen.
//B1N4RY
Och DDNS har så vitt jag förstår ingenting med adresser *inom* LAN'et att göra.
Det används för att binda ett hostnamn till din *publika* (ISP, WAN) sida av routern,
det har inget med den privata (LAN, lokala) sidan att göra. Det används alltså av
routern själv för att rapportera den IP-adress som routern har fått från din ISP till,
t.ex, http://www.dyndns.org eller annan motsvarande service.
Det används för att binda ett hostnamn till din *publika* (ISP, WAN) sida av routern,
det har inget med den privata (LAN, lokala) sidan att göra. Det används alltså av
routern själv för att rapportera den IP-adress som routern har fått från din ISP till,
t.ex, http://www.dyndns.org eller annan motsvarande service.
Det finns väl iofs inget som hindrar att man kör en riktig DNS med DDNS på det lokala nätet, dock kräver det lite mer än en liten router, dvs en komplett server, samt en hel del konfigurering.
> Det finns väl iofs inget som hindrar att man...
En hel del. T.ex det som du räknar upp...
En hel del. T.ex det som du räknar upp...

Ja men det är väl iofs inga hinder, egentligen, eller??
Tack så mycket för alla svaren!
Det är en Thomson TG784 router (den vita "Telia-routern") jag har men tanken är som sagt att det inte ska spela någon roll - ingen handpåläggning.
I fall det inte redan framgått men full tydlighet så är det precis det B1n4Ry beskriver jag vill göra, dvs nå min enhet genom http://enhet - på det interna LAN'et - glöm internet, externa DNS servrar, ISP's, osv. Men jag vill inte behöva göra en massa handpåläggning, dvs editera HOST-filen eller manuellt konfigurera routern etc, det får bli backup-plan om/när jag inser att göra det "automagiskt" kostar mer än det smakar - vilket nog är rätt snart
Wiznet (tillverkaren av W5100-chipet) har en app.note för DNS, med källkod, den tillsammans med rfc2136 borde ge mig den info jag behöver.
Tack igen för alla svar!
/Henrik.
Det är en Thomson TG784 router (den vita "Telia-routern") jag har men tanken är som sagt att det inte ska spela någon roll - ingen handpåläggning.
I fall det inte redan framgått men full tydlighet så är det precis det B1n4Ry beskriver jag vill göra, dvs nå min enhet genom http://enhet - på det interna LAN'et - glöm internet, externa DNS servrar, ISP's, osv. Men jag vill inte behöva göra en massa handpåläggning, dvs editera HOST-filen eller manuellt konfigurera routern etc, det får bli backup-plan om/när jag inser att göra det "automagiskt" kostar mer än det smakar - vilket nog är rätt snart

Wiznet (tillverkaren av W5100-chipet) har en app.note för DNS, med källkod, den tillsammans med rfc2136 borde ge mig den info jag behöver.
Tack igen för alla svar!
/Henrik.
Okej.
De möjligheter jag ser med min kännedom inom IP:
De möjligheter jag ser med min kännedom inom IP:
- Implentera en mDNS/Zeroconf tjänst i mjukvaran
- Implentera LLMR
- Implentera någon form av NetBIOS-namnserver
- Skaffa en router med lokal DNS (också uppdaterar med sina DHCP klienter, som dnsmasq) (enklast och bäst)
- Någon form av SSDP/uPnP, men är osäker på hur namngivningen fungerar i detta.
- DynDNS.org klient implentering som sätter din interna IP (192.168.0.0/16) på mikroprocessorn på en publikt domän-namn
- Lägg till i hostsfil i dator (enklast, dock jobbigt om den byter IP)
- BIND DDNS funktion genom DHCP (kräver kunnig DHCP/DNS klient/sever samt kryptografi)
- Synkronisera in en ny zon-fil i en DNS-server (t.ex bind) - sjukt invecklat och overkill
Senast redigerad av maDa 6 juni 2011, 16:59:39, redigerad totalt 5 gånger.
Eller bara lägga in en rad i "HOST"-filen...
> Men jag vill inte behöva göra en massa handpåläggning, dvs editera HOST-filen
Så gott som *alla* andra metoder att lösa ditt önskemål på tar väl omkring
100 *gånger* längre tid att fixa. Om vi antar att en editerering av host filen
tar 20-30 sekunder. Plus eventuell sökning efter filen om man inte redan
vet var den ligger.
Ett enkelt exempel...
Jag har en DynDNS adress som pekar mot mitt kontorsnät, "jescab2.dyndns.org".
Detta pekar normalt på den publika IP adressen 213.65.71.80 vilket fungerar
utmärkt *utom* då jag själv sitter på kontoret. Då plockar jag bara bort
kommentar-markeringen ("#") på denna rad i min hosts så fungerar det...
Här kunde jag även enkelt komplettera med andra lokala hostnamn till andra
192.168.x.x adresser om jag skulle önska det. Alltså så dom du vill ha det.
Så gott som *alla* andra metoder att lösa ditt önskemål på tar väl omkring
100 *gånger* längre tid att fixa. Om vi antar att en editerering av host filen
tar 20-30 sekunder. Plus eventuell sökning efter filen om man inte redan
vet var den ligger.
Ett enkelt exempel...
Jag har en DynDNS adress som pekar mot mitt kontorsnät, "jescab2.dyndns.org".
Detta pekar normalt på den publika IP adressen 213.65.71.80 vilket fungerar
utmärkt *utom* då jag själv sitter på kontoret. Då plockar jag bara bort
kommentar-markeringen ("#") på denna rad i min hosts så fungerar det...
Kod: Markera allt
# 192.168.1.10 jescab2.dyndns.org
192.168.x.x adresser om jag skulle önska det. Alltså så dom du vill ha det.
Det gör dom alldeles säkert - minst. På samma sätt som det tar minst 100ggr längre tid och kostar minst 10ggr så mycket att bygga en MP3 spelare som har max 1/10 av prestandan av en man kan köpa på närmsta bensinmack - ändå gör folk det. Undrar varför....Så gott som *alla* andra metoder att lösa ditt önskemål på tar väl omkring 100 *gånger* längre tid att fixa.
OK, you'ver lost me... 
Samtidigt som du vill ha minsta möjliga handpåläggning så förkastar
du av någon grumlig anledning den absolut enklaste lösningen.
> På samma sätt som det tar minst 100ggr längre tid och kostar minst 10ggr
> så mycket att bygga en MP3 spelare som har max 1/10 av prestandan av en
> man kan köpa på närmsta bensinmack - ändå gör folk det.
Men var det inte exakt det du *INTE* ville göra ? Eller missförstog jag det helt ?
Ville du ha en lösning med en massa extra jobb bara för att det är skoj !?
I så fall har jag missförstått det helt och hållet...
Det enda som skulle kunna vara enklare än att justera hosts filer/filerna vore
om du redan hade en lokal DNS där du själv kan lägga till hostnames. Men
det har du väl inte !?

Samtidigt som du vill ha minsta möjliga handpåläggning så förkastar
du av någon grumlig anledning den absolut enklaste lösningen.
> På samma sätt som det tar minst 100ggr längre tid och kostar minst 10ggr
> så mycket att bygga en MP3 spelare som har max 1/10 av prestandan av en
> man kan köpa på närmsta bensinmack - ändå gör folk det.
Men var det inte exakt det du *INTE* ville göra ? Eller missförstog jag det helt ?
Ville du ha en lösning med en massa extra jobb bara för att det är skoj !?
I så fall har jag missförstått det helt och hållet...
Det enda som skulle kunna vara enklare än att justera hosts filer/filerna vore
om du redan hade en lokal DNS där du själv kan lägga till hostnames. Men
det har du väl inte !?
OK, att editera HOST-filen är minimalt med jobb, så lite faktiskt att det knappt kan kallas handpåläggning 
Ännu snabbare vore att helt sonika lägga en genväg på skrivbordet som pekar på enhetens IP-adress.
Men jag vill lära mig hur det fungerar, vilket antagligen är anledning till att folk bygger MP3-spelare. Jag vill lära mig hur jag får mitt PIC/W5100 kort att "registrera" sig hos DNS servern eller vilken mekanism det nu är som sköter det hela i mitt LAN - utan "handpåläggning". Jag vill kunna plugga in enheten och sedan är det klart, eller ta den med mig till grannen, plugga in den i hans nätverk och sedan (från grannens dator (inte från min)) browsa till http://enhet - det är det jag vill
Låt oss säga att jag bygger en enhet till min kompis som bor i andra änden av landet, jag vill skicka den till honom, säga åt honom att plugga in den i nätverket och browsa till http://enhet Det är vad jag menar med ingen handpåläggning. Han vet inget om HOST-filer eller DNS-tabeller (inte jag heller bevisligen) och han är intresserad av att lära sig - men jag är.
Självklart inser jag att det tar 100 eller 1000 eller 10000ggr så lång tid att koda det jämfört med att editera HOST-filen eller lägga en genväg på skrivbordet. Kanske är det inte värt det eller ens möjligt på min "platform" men det vet jag ju inte innan jag tagit reda på hur det funkar - vilket alla tips om att editera HOST-filen eller manuellt lägga till "DNS-entries" i routern inte bidrar till speciellt mycket, även om jag självklart är tacksam för de tipsen också men det är inte vad jag söker.
/Henrik.

Ännu snabbare vore att helt sonika lägga en genväg på skrivbordet som pekar på enhetens IP-adress.
Men jag vill lära mig hur det fungerar, vilket antagligen är anledning till att folk bygger MP3-spelare. Jag vill lära mig hur jag får mitt PIC/W5100 kort att "registrera" sig hos DNS servern eller vilken mekanism det nu är som sköter det hela i mitt LAN - utan "handpåläggning". Jag vill kunna plugga in enheten och sedan är det klart, eller ta den med mig till grannen, plugga in den i hans nätverk och sedan (från grannens dator (inte från min)) browsa till http://enhet - det är det jag vill

Låt oss säga att jag bygger en enhet till min kompis som bor i andra änden av landet, jag vill skicka den till honom, säga åt honom att plugga in den i nätverket och browsa till http://enhet Det är vad jag menar med ingen handpåläggning. Han vet inget om HOST-filer eller DNS-tabeller (inte jag heller bevisligen) och han är intresserad av att lära sig - men jag är.
Självklart inser jag att det tar 100 eller 1000 eller 10000ggr så lång tid att koda det jämfört med att editera HOST-filen eller lägga en genväg på skrivbordet. Kanske är det inte värt det eller ens möjligt på min "platform" men det vet jag ju inte innan jag tagit reda på hur det funkar - vilket alla tips om att editera HOST-filen eller manuellt lägga till "DNS-entries" i routern inte bidrar till speciellt mycket, även om jag självklart är tacksam för de tipsen också men det är inte vad jag söker.
/Henrik.