En fotomultiplikator kan registrera enstaka fotoelektroner om än inte med säkerhet, men en okyld fotodiod med en bra förstärkare kräver några hundra.
Vanliga fototransistorer tillhör gärdsgårdsserien vad gäller ljuskänslighet.
Fotodiod för scientillator etc..?
Re: Simpel användning av IR-fotodiod?
Jag tror just "okyld" där är nyckelordet. Mörkerströmmen är inte kul på nån optisk halvledardetektor jag känner till, vid rumstemperatur.
Våra detektorer går mellan 65 och 75K nånstans, vanligtvis. Men dom har å andra sidan inget som helst med scintillatorer att göra.
Våra detektorer går mellan 65 och 75K nånstans, vanligtvis. Men dom har å andra sidan inget som helst med scintillatorer att göra.
kasfrosk: Är 'era detektorer' fotodioder och hur känsliga blir de vi 65 och 75K ?
Kan man se enstaka elektroner?
---
Ett annat problem vad gäller scintillatorer är att de har en viss volym och kräver därmed en stor ljuskänslig yta hos fotodetektorn.
Stor yta betyder stor kapacitans och därmed både sämre ljuskänslighet och långsammare respons.
Fotomultiplikatorrör har typiskt 1-100 kvadratcentimeter fotokänslig yta och någon nanosekunds snabbhet och reagerar på enstaka fotoelektroner. Svårt att komma i närheten med fotodioder.
Lavinfotodioder med 100 kvadratcentimeters yta än nog fortfarande science fiction.
---
"Geigermätare baserat på en BPW34, två BC549 trissor ..."
Förvånar mig att det fungerar, om det gör det. Är det inte leksaker?
Innehåller den en scintillator eller är det fotodioden som reagerar på partiklar direkt?
Är den kyld?
---
Ett annat problem vad gäller scintillatorer är att de har en viss volym och kräver därmed en stor ljuskänslig yta hos fotodetektorn.
Stor yta betyder stor kapacitans och därmed både sämre ljuskänslighet och långsammare respons.
Fotomultiplikatorrör har typiskt 1-100 kvadratcentimeter fotokänslig yta och någon nanosekunds snabbhet och reagerar på enstaka fotoelektroner. Svårt att komma i närheten med fotodioder.
Lavinfotodioder med 100 kvadratcentimeters yta än nog fortfarande science fiction.
---
"Geigermätare baserat på en BPW34, två BC549 trissor ..."
Förvånar mig att det fungerar, om det gör det. Är det inte leksaker?
Innehåller den en scintillator eller är det fotodioden som reagerar på partiklar direkt?
Är den kyld?
Re: Fotodiod för scientillator etc..?
Elektor lär ju inte precis ljuga med sina uppmätta resultat och bilder från deras digitala oscilloskop de använde.
Leksaker, tja det kan man kanske se den som men det är inget som är köpt i någon butik om det är det du menar utan de har förstås byggt den, den är inte kyld eller så bara avskärmad från ljuset med aluminiumfolie. BPW32 är ju en PIN diod och således tillräckligt snabb för att hinna detektera.
Här kan du läsa mer om det på deras sida (utan schema förstås då får du antingen köpa tidningen eller registrera dig där) där det finns några länkar om detta och där finns även en AN från Maxim om hur man bygger en bra mer avancerad och den sista länken går en in i detalj.
http://www.elektor.com/magazines/2011/j ... 0862.lynkx
Leksaker, tja det kan man kanske se den som men det är inget som är köpt i någon butik om det är det du menar utan de har förstås byggt den, den är inte kyld eller så bara avskärmad från ljuset med aluminiumfolie. BPW32 är ju en PIN diod och således tillräckligt snabb för att hinna detektera.
Här kan du läsa mer om det på deras sida (utan schema förstås då får du antingen köpa tidningen eller registrera dig där) där det finns några länkar om detta och där finns även en AN från Maxim om hur man bygger en bra mer avancerad och den sista länken går en in i detalj.
http://www.elektor.com/magazines/2011/j ... 0862.lynkx
Re: Fotodiod för scientillator etc..?
Läste appnoten från Maxim. Tydligen fungerar det! Visserligen är väl detektorns aktiva volym rätt liten så det är kanske inte så ofta den träffas av en gamma, men ändå!
Ibland får man lära sig nya och oväntade saker
Tack för tipset.
Ibland får man lära sig nya och oväntade saker

Tack för tipset.
Mja, nu bygger jag IR-kameror. Och några är i princip fotodioder, några är kvantbrunnar, några är mikrobolometrar (fast dom är normalt okylda).SvenW skrev:kasfrosk: Är 'era detektorer' fotodioder och hur känsliga blir de vi 65 och 75K ?
Men jag måste erkänna att jag har nästan lika lite aning om hur våra detektorer faktiskt fungerar som jag har om scintillatorer.