Dra ett relä med en tryckknapp och hålla det draget
Re: Dra ett relä med en tryckknapp och hålla det draget
Det fungerar ganska säkert på 12Vdc! Och 12Vdc som bryts är ju också en sorts AC... 
Kanske, och frekvensen bestämmer man genom att öka eller minska hastigheten på tryckningarna. 
Går det att göra som i schemat nedan?
Jag är lite osäker på vad som händer när man kopplar ihop C1 och C2 som i schemat.
Ändring, Tänkte det kunde vara en enkel variant med få komponenter (men enklast är säkert att köpa Volvo relä), skall prova själv med reläspolar på ca 5V (eller mindre), så att relät kan växla även om man håller knappen/ knapparna intryckta hela tiden/ trots spänningsfallet över R, ev måste C1 och C2 göras ganska stora så man inte får "dubbelväxling" på en momentan tryckning(eller vad det heter), skulle tro att mindre kondensatorer kan användas om reläspolarnas manöverspänning(?) väljs lägre (och R högre), spänningen borde blir lite för hög för spolarna (12V) precis när man trycker in knappen men den borde sjunka snabbt.
Jag är inte så insatt, får man ge förslag på osäkra alternativ i denna kategori?
Ändring2, Kan ha fel om reläernas manöverspänning och kondensatorernas storlek.
Ändring3, Det blev visst helt fel, kanske går på något liknande sätt.
Ändring4, Kunde inte släppa kopplingen med bistabilt relä, jag TROR man kan göra som i "krånglig" men det blir mycket trådar att dra så det är nog inte värt besväret.
Trycker man på S1 (eller S2) när relät är i det ritade läget så laddas C2 via "Till spolen" som drar, laddningen i C1 ändras inte så "Från spolen" kan inte dra. När "Till spolen" har dragit och reläet har växlat så ändras kondensatorernas laddning och då kan "Från spolen" dra vid nästa knapptryckning (är det tänkt i alla fall).
Jag är lite osäker på vad som händer när man kopplar ihop C1 och C2 som i schemat.
Ändring, Tänkte det kunde vara en enkel variant med få komponenter (men enklast är säkert att köpa Volvo relä), skall prova själv med reläspolar på ca 5V (eller mindre), så att relät kan växla även om man håller knappen/ knapparna intryckta hela tiden/ trots spänningsfallet över R, ev måste C1 och C2 göras ganska stora så man inte får "dubbelväxling" på en momentan tryckning(eller vad det heter), skulle tro att mindre kondensatorer kan användas om reläspolarnas manöverspänning(?) väljs lägre (och R högre), spänningen borde blir lite för hög för spolarna (12V) precis när man trycker in knappen men den borde sjunka snabbt.
Jag är inte så insatt, får man ge förslag på osäkra alternativ i denna kategori?
Ändring2, Kan ha fel om reläernas manöverspänning och kondensatorernas storlek.
Ändring3, Det blev visst helt fel, kanske går på något liknande sätt.
Ändring4, Kunde inte släppa kopplingen med bistabilt relä, jag TROR man kan göra som i "krånglig" men det blir mycket trådar att dra så det är nog inte värt besväret.
Trycker man på S1 (eller S2) när relät är i det ritade läget så laddas C2 via "Till spolen" som drar, laddningen i C1 ändras inte så "Från spolen" kan inte dra. När "Till spolen" har dragit och reläet har växlat så ändras kondensatorernas laddning och då kan "Från spolen" dra vid nästa knapptryckning (är det tänkt i alla fall).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av YngLi 20 maj 2011, 02:12:38, redigerad totalt 5 gånger.
12 Vdc. Min plan är att både från sittbrunnen och inne i båten kunna manövrera lanternor oberoende av varandra. Vill inte dra full ström ut till panelen i sittbrunnen utan bara ha en manöverspänning till några reläer.
Varför då inte sätta två växlande vippströmställare och göra en trappkoppling som styr ett relä? Eventuellt en lysdiod bredvid för indikering (det lär du väl behöva även med tryckknappslöningen, hur ska du annars veta om du tänder eller släcker när du trycker?).
En fördel är att en sån lösning bibehåller inställningen även vid ett strömavbrott (det gör inte en lösning med T-vippa).
En fördel är att en sån lösning bibehåller inställningen även vid ett strömavbrott (det gör inte en lösning med T-vippa).
I köket och hallen har vi två strömbrytare för taklyset, där ingår inget relä men strömmen går förbi varje brytare. Om du har som mål att minimera förluster oavsett hur stora de än är i lanternkretsen så skall du naturligtvis använda ett relä som du är inne på. Börja med att leta ett relä som har samma egenskaper som Volvo 240 reläet du fick förslag i inledningen av denna tråd.
Kan du tänka dig en slutande och en brytande tryckkontakt, så klarar du dig med minst ett 2-poligt relä. Det går åt en reläkontakt för självhållningen. Om du måste ha två slutande tryckkontakter går det åt ett extra relä eller en transistor för brytningen.
Gustav180: det framgår ganska tydligt av tråden att TS vill ha en dubbel uppsättning tryckknappar med togglande funktion, det är inte frågan om en på-knapp och en av-knapp.
Aj Jag missuppfattade funktionen. Han vill växla på vilken tryckknapp som helst. Då är det väl ett bistabilt relä som behövs. Tryckknapparna till spolen kopplas parallellt.
Nu har jag bestämt lösningen. Köpte Biltemas reläbox: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Inner ... g/Relabox/
Innehåller två identiska kretskort (en kompis köper av mig det ena). Jag får då 6 stycken reläer med tillhörande elektronik för ca 45 kr reläet.
Två stift kortsluts och då drar, respektive släpper reläet. På ett tredje stift får jag +12 V när reläet är draget vilket gör att jag också kan få en lysdiodsindikation i knappen. Fann rätt billiga och helt ok knappar på Kjell O co: http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=36062
en annan som är IP-klassad här: http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=36143
Tack för alla tips
Innehåller två identiska kretskort (en kompis köper av mig det ena). Jag får då 6 stycken reläer med tillhörande elektronik för ca 45 kr reläet.
Två stift kortsluts och då drar, respektive släpper reläet. På ett tredje stift får jag +12 V när reläet är draget vilket gör att jag också kan få en lysdiodsindikation i knappen. Fann rätt billiga och helt ok knappar på Kjell O co: http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=36062
en annan som är IP-klassad här: http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=36143
Tack för alla tips
- farbrorvattenmelon
Skicka ett PM om du ångrar dig, jag har volvo-reläet.
Eller så byter du ut S1 och S2 i schemat krånglig i mitt förra inlägg mot vanliga reläer, 2st 4-poliga med 2st normalt stängda och 2st normalt öppna kontakter.
Då behöver du ett enpoligt bistabilt relä och två st vanliga 4-poliga.
Kopplingen behåller "minnet" vid strömavbrott,
drar ström enbart vid växling,
kan styras med vanliga enpoliga normalt öppna strömställare,
tråddragningen/ kabeldragningen blir enkel.
Ändring, hade visst bråttom, man bör kunna göra som i schemat nedan också (borde bli ännu lite enklare).
Ändring2, rättat schema, lyckades dra ett streck fel.
Då behöver du ett enpoligt bistabilt relä och två st vanliga 4-poliga.
Kopplingen behåller "minnet" vid strömavbrott,
drar ström enbart vid växling,
kan styras med vanliga enpoliga normalt öppna strömställare,
tråddragningen/ kabeldragningen blir enkel.
Ändring, hade visst bråttom, man bör kunna göra som i schemat nedan också (borde bli ännu lite enklare).
Ändring2, rättat schema, lyckades dra ett streck fel.