Mindre fräs/borr. Proxxon? Sherline?

Användarvisningsbild
Andax

Re: Mindre fräs/borr. Proxxon? Sherline?

Inlägg av Andax »

Korp, kör med precis det paketet med en sherline 2010 fräs och sherline 4410 svarv och det tillbehörspaketet på bilden. Se t.ex. tråd där jag fräser mitt första kugghjul någonsin.

Generellt är jag hyffsat nöjd med sherline. Dock märks det att de inte är gjorda för allt för hårda material även om jag gjort lite småsaker i stål. Har också fått intrycket att ju mindre maskin, desto noggrannare måste man vara med rätt varvtal, matningshastighet etc för att få bra resultat. Mindre maskiner är mindre förlåtande...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Andax, intressant! Köpte du från Aerosupply Scandinavia AB?
Får man fråga vad paketet hamnade på totalt?
Hur känns 2010-fräsen? Den verkar väldigt flexibel men ser lite ostabil ut i o m att den går att rotera i så många leder.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Korp, det är nog 5 år (eller kanske mer) sedan så jag kommer inte ihåg priset. Stämmer att det var via Aerosupply. Vill minnas att de gav samma pris som på sherlines hemsida, dvs utan pålägg, och bara svensk frakt. De har väl troligtvis någon distributörsrabatt som blir deras vinst.

Precis som du skriver så är 2010-fräsen väldigt flexibel men det kommer med ett pris, stabilitet. Kör man plast och aluminium är det oftast inga problem, men ska man köra stål så får man köra väldigt lugnt.
Fast just det att man kan ändra gör att man ofta kan fräsa fysiskt större saker än man normalt kan eftersom man kan vrida runt fräsen på diverse sätt.
andre.eriksson

Inlägg av andre.eriksson »

Vilken site har du hittat Proxxon-paketet för 3700?
Ser att det finns på amazon.de men de verkar inte skicka sakerna till Sverige av någon anledning.
Hittade även dem på http://www.sell-it-easy.de, lite dyrare än 3700 dock.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

andre.eriksson, det var på ebay i Tyskland. Av allt att döma nytt från säljarens butik.
andre.eriksson

Jag lånar denna tråden lite mera :)

Proxxon fräsen, finns det någon möjlighet att köra med borrar över 6mm. Tex går det att köpa till en vanlig chuck och sätta fast? Någon som vet det?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Ja så länge det håller sig så väl inom trådens sammanhang så är det ju inga problem :)

Nämnde kort i första inlägget att det finns en borrchuck som tillbehör som kan greppa upp till 10mm för all-around-borrning. Jag tror dock att jag läste någonstans att man bör vara ganska restriktiv på materialval/godstjocklek när man kommer upp i >6mm borrar. Dessa maskiner är väl just i huvudsak för finlir och arbete med inte allt för hårda material.
andre.eriksson

Hej, ja du hade ju skrivit det där, förstår inte hur jag lyckades missa det :doh:
Jag har sökt en sån chuck som proxxon original tillbehör, men inte hittat, hittar bara en chuck för max 6 mm. Vet du vilket art. nummer den chucken har som klarar 10mm ?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Nej tyvärr. Jag brevväxlade lite med Karl H Ström AB och ställde en del frågor om pris, tillverkare, motering etc beträffande chucken;

Är detta ett officiellt Proxxon-tillbehör eller någon tredjepartsgrej?
Ersätter det spännhylsan eller spänner man fast chucken i spännhylsan (6.0mm?)?
Tillverkare?
Cirkapris?
Har du någon länk eller mer info?

...men fick väldigt korta svar så jag lade ned det så länge. De svarade bara "Det är ett PROXXON-tillbehör. Monteras direkt på axeln, utan spännhylsor.".

Jag mailar dem igen så får vi se.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Häpp.. Samma uttömmande svar igen, "Det är ett tillbehör från PROXXON.". De vill väl helt enkelt inte att man letar efter ett billigare ställe.
andre.eriksson

Jag drog iväg ett mail till Proxxon direkt, och det verkar inte alls finnas ett originaltillbehör iaf.
Såhär säger de:
In our assortment we do not provide a chuck for the BFW 40. Of course, it is possible to find a chuck (e.g. from Röhm) with the following spec: 1/2” 20 G UNF.

This will fit the BFW 40. While a chuck will make changing drills easier and faster perhaps, we strongly recommend not to use drills bigger than 6 mm with the machine, as this may force the motor and cause its defect.
andre.eriksson

Det blev en Sherline för mig, en 5410 8)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kul! Nu börjar det bli några på forumet som kör sherline. Ska du CNC styra den?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

andre.eriksson, vad gick den på totalt?
andre.eriksson

Vi får se, jag beställde inte CNC-kittet iaf. Vi får se om det blir längre fram :)

Jag beställde via Aerosupply och köpte en 5410A (altså med tillbehörspaketet), totalt pris hem till mig med allt blev ca 9200.
Skriv svar