Vilken IC ska det vara i diskmaskins-styrkortet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Vilken IC ska det vara i diskmaskins-styrkortet?

Inlägg av jesse »

Vet du vad den nuvarande kretsen heter?
Det kan hända att du fått rätt krets, men att någon kortslutning eller annat konstigt har bränt sönder den, precis som den förra brann. Därför:

kolla upp databladet på den krets du har nu. Titta på ledningsbanorna på kortet: verkar de stämma med kretsen? Sedan kanske man får mäta litegrann igen för att ta reda på varför kretarna brunnit.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller bara en lins och lite tålamod.
Fordson

Inlägg av Fordson »

Hej,kortet finns nu hos en electronikrep.Han jobbar med detta så det är ok.Han menar att kretsen inte är rätt,den har beteckning( HEF 40948T LOK 1 W 717) men han vill/kan av naturliga skäl inte lägga en massa tid på att forska i detta.Han tar betalt för sitt arbete, inte vettigt i förh.till kanske runt 12 kr för IC´n.Det är ingen livsviktig grej egentligen och rent electroniskt säkert en ganska vanlig funktion,att räkna/visa tid.Jag gör enbart ett försök att få fram rätt IC.Hade inte tänkt starta debatt om alla möjliga utvikningar.Hoppades att hitta någon som vet, kanske hade sett kortet/beteckningen,annars så får jag stänga tråden igen.Tack för alla synpunkter.
MVH Fordson,trevlig gammal traktor,jag har en -57´a- diesel.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gissar på en HEF4094B om det nu inte bortom allt tvivel är en 8 på slutet och inte ett B men HEF40XX kretsar med 8 på slutet hittar jag ingen och HEF är något jag oftast sett i sammanhang med 40xx kretsar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

HEF4094B är ju ett 8-bitars shiftregister och skulle mycket väl kunna användas för att styra displayen, men eftersom det aldrig kom några bättre bilder vet vi inte om det bara var så enkelt att kretsen var felmonterad 180 grader :vissla:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du nu redan lämnat in kortet för reparation hos en kille "som inte vill forska i det" vet jag inte om vi kan hjälpa dig så mycket mer... Förstår inte hur han ska lösa det om han inte vill engagera sig? Vi hade kanske kunnat lösa det ganska enkelt här om du orkat ta ett bättre foto och kollat lite själv på kortet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Be att få kolla på ett likadant kort.. ;)
Fordson

Inlägg av Fordson »

Hej,har tyvärr ingenting att fixa bättre bilder med så det blir väl att sluta av tråden.Kortet ska enl. uppgift vara på väg hem med bytt till annan(okänd för mig) IC,ska bli intressant att prova den.Sedan får diskm.gå tills det ev. blir nåt annat/mera fel på den.Tack till alla för synpunkter och förslag till lösning.
MVH Frasse
Skriv svar